zaterdag 9 september 2023

De laatste puntjes Zweden

Onderaan de westkust van Zweden heb je twee uitstekende landdelen. Het bovenste is Båstads kommun en het onderste is Höganäs kommun. Twee delen van Zweden waar wij nog nooit zijn geweest. Ze vormden de afsluiting van dit westkust reisje. Ik denk dat deze gebieden in de zomermaanden erg druk zijn, ze ademen een vakantiesfeer en er zijn veel toeristische activiteiten en -handel. Maar zo in september, de nazomer was het heel goed te doen. We konden rustig onze tochtjes rijden en ook op de camperplaatsen was steeds wel een plekje te vinden.
Gisteren hebben we Båstadskommun verkend. We zijn helemaal naar de uiterste punt gereden. Daar was een groot parkeerterrein waar je niet mocht overnachten en er was een hotel. Vanaf het parkeer terrein waren er wandelroutes de duinen in. Het was een echt duinlandschap dat we daar tegenkwamen. Met prachtige uitzichten over het Kattegat.

Hierna hebben we snel een camperplaats opgezocht maar dat heb ik in mijn vorige blogpost al beschreven.

Vandaag zaterdag hebben we de zuidelijke punt gereden met aan de ene kant het Kattegat en aan de andere kant de Sont. We verwachtten een soort gelijk landschap tegen te komen maar dat was niet zo. Zeker op de punt was het anders. Het bosachtige landschap liep door tot in het uiterste puntje. Daar was ook nog een golfbaan. Het was er echter zo druk met verkeer dat we het niet waagden om helemaal tot in de punt door te rijden. De ene bus na de andere kwamen we tegen op een weg die maar net breed genoeg was voor Bosse. Dat was dus niet heel ontspannen toeren. Het voelde daar overigens alsof we al in Denemarken waren. Niet vanwege de drukte in het verkeer hoor maar vanwege de inrichting van de dorpen en de vorm van de huizen. We waren natuurlijk inmiddels ook al in Skåne aangekomen dat lange tijd Deens is geweest.

Dit was ook wel een bijzonder gezicht bij het dorpje Mölle, de kerk staat daar in alle eenzaamheid op flinke afstand van het dorp.

het dorpje Mölle

idem
De zuidkust langs de Sont vonden wij ook heel mooi. De weg liep daar precies langs de waterkant dus we hadden echt fantastische uitzichten en de blik op Denemarken.

De boulevard bij Helsingborg

Van Mölle, een pitoresk dorpje, gingen we naar Höganas, een flinke stad, en vandaar reden we over Viken en Hittarp naar Helsingborg. Zo hebben we dit jaar de gehele westkust van Zweden afgestruind.
Bij Helsingborg hebben we de ferry naar Denemarken genomen. Zo ondertussen verlangen we weer naar Møn . Daar willen we elk jaar wel een paar dagen naartoe, om daar te wandelen. Meestal staan we dan op de camping bij Mønsklint je weet wel van de krijtrotsen.

We konden nog maar net een plekje vinden zo druk is het nog op de camping daar. Dat zijn we niet gewend. Meestal gingen we zo eind augustus naar Møn en dan was er bijna niemand. Dan konden we maar uitzoeken waar we wilden staan. Die rust is er nu niet. Maar wie weet komt het van het mooie weer dit weekend en is maandag de rust wedergekeerd. We zullen het zien. Overigens is met dit mooie weer aan iedereen een plekje op de camping gegund. Nu kan het nog eventjes.

En zo ligt Møn al op ons te wachten :-) Vanaf de brug bij Kalvehave.

Hier blijven we even een paar dagen staan, lekker in de rust komen.

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons!! Wordt vervolgd.