donderdag 16 juni 2022

Visingsö, eiland in het Vättern

Afgelopen maandagavond was het dan weer eens zover dat we het meeste werk aan kant hadden. De tuin was bij en het huis was bij, we keken elkaar aan en kwamen met hetzelfde idee. Even op stap met Bosse. Ons vorige uitstapje was ietsje minder positief verlopen en we zijn toe aan een corrigerende ervaring. We besloten om deze keer dan echt eens naar VISINGSÖ  te gaan. Dat hebben we echt al jaren in de planning staan en het komt er maar niet van. Visingsö is een eiland in het zuidelijke deel van het Vättern, zo boven Jönköping. Er gaat een veer van Gränna (welbekend van de zuurstokken bij de suiker-eters). Dat veer moet je reserveren, nou ja moeten, je kunt ook zo gaan maar dan kom je in de rij van kijken wat erop past. Reserveren kan heel eenvoudig online dus waarom zou je dit niet doen.

Wij hebben eerst een nachtje op Hästholmen doorgebracht. Dat is een camperplek met een heerlijk vrij uitzicht, beheerd door (volgens ons dan) een boer die een deel van zijn land heeft omgetoverd tot een camperplaats. Je hebt behalve het uitzicht over de akkers ook nog eens een fraai uitzicht over het Vättern en het dorpje Hästholmen is leuk vanwege het haventje. Op de camperplaats kun je niet douchen maar dat doen we tegenwoordig gewoon in onze camper, dat gaat prima!

Ik ontdek in mijn fotostream dat ik me er al zo thuis voel dat ik er geen foto's meer van heb gemaakt. Op deze blogpost zijn die wel te vinden.

Hästholmen daar hebben we deze keer maar één nachtje gestaan, de dag erna zijn we naar Gränna gereden alwaar het veer is naar Visingsö. Het begon al met een gelukje, we hadden prachtig weer met een strakblauwe hemel en we konden een boot eerder nemen dan gepland.

De kosten van de boot bedragen 50 euro voor een reis heen en terug. Je boekt heen en terug zit daar bij in. Je kunt teruggaan wanneer je wilt als je maar op de boot past. Wil je dat laatste zeker weten dan kun je ook de terugreis boeken. De foto hierboven is genomen door het camperraam. Er staan drie rijen op de boot en wij stonden in de middelste en hadden geen ruimte om uit te stappen zo nauw was het.

Op de foto hieronder komen we aan op Visingsö.

Het ziet er allemaal vrolijk en ongedwongen uit. Voor de zekerheid hadden we een camperplaats online geboekt. Dat doen we eigenlijk nooit maar ja nu op een eiland....we kozen toch maar voor het zekere. De camperplaats ligt precies in het verlengde van de haven. Je hebt dus vanaf de camperplek uitzicht op de veerboot en andere boten. Een beetje levendigheid dus. De camperplaats is niet goedkoop voor Zweedse begrippen. Meestal betalen we 200 SEK en deze is 270 SEK maar dan wel mooi aangelegd en met prima voorzieningen die ook schoon zijn. Er is daar ook plaats voor tenten.

Ruine Visingsborgs slott 1573 - 1662

Omdat we mooi vroeg op het eiland arriveerden konden we 's middags nog een heerlijke wandeling maken. We zijn een eindje noord gelopen langs de oostkust van het eiland. Die oostkust heeft een lang wandelpad helemaal op de grens met het water, erg mooi. Langs dit pad zijn diverse plekje waar je even kunt zitten of picknicken. We zijn door de dorpjes weer teruggelopen. Wat ons zo opvalt is dat de huizen en de tuinen er heel erg mooi uitzien. Mooi in de zin van goed onderhouden. het is een lust voor het oog en een echte 'Svensk dröm'! Vanwege de privacy heb ik er geen foto's van gemaakt. De mensen op het eiland zijn vriendelijk diverse keren werden we aangesproken om een praatje te maken over onze honden.

Vandaag (donderdag) was onze tweede dag op het eiland. Voor vandaag hadden we een plan. We wilden graag om de zuidpunt lopen. Dat kan ook helemaal langs de waterkant. Voor de honden was dat ook heerlijk omdat ze op deze warme dag een aantal plaatsen hadden waar ze met de poten in het water konden en ook iets konden drinken. Natuurlijk hadden we ook een fles drinken voor hen meegenomen en dat was niet overbodig, zo warm was het vandaag.

Op de zuidpunt is ook een ruine te vinden.

In vroegere tijden, het gaat dan over 1150, zag het er zo uit als op onderstaande foto. Dit herken je niet meer terug. Een deel van deze borg is in het water gevallen. De eerst burcht in Zweden gebouwd en nog koninklijk ook! Een zeer voornaam en belangrijk bouwwerk. De eerste bewoner en tevens bouwer was koning Sverker. Het slot is bewoond geweest van 1150 tot 1300. Of het ook een permanente bewoning was is niet duidelijk.

En kijk koning Sverker had net als ons, ook windhonden! Dat is leuk!

Na het bezoekje aan de borg, wat overigens niet lang duurde want zoveel is er niet meer te zien, zijn we weer terug gewandeld. Het plan was langs de westzijde van het eiland te lopen maar dat moest dan over asfalt en dat was te warm voor de honden. Zo snel we konden zijn we overgestoken naar het oosten waar de route door de bossen ging. Dat was voor hen beter te doen.

Uitzicht vanaf de zuidpunt bij Näs. Mooi he!

Hier nog wat foto's van onderweg.

even drinken en afkoelen

Kijk en dit kwamen we ook tegen. Zo mooi, ekologische bebouwing, zo lazen we later op een bordje. De blauwe bloemen mag je plukken maar uitsluitend langs de rand. Per blauwe bloem mag je dan een bedrag afdragen zodat de kinderen van de boer deze vorm van landbouw later voort kunnen zetten. Wij hebben, omdat we de handen vol hebben aan de honden, niet geplukt.

Aan het einde van de middag waren we weer bij Bosse. Bij wijze van uitzondering zijn we 's avonds uit eten gegaan bij het restaurant gelegen aan de haven.
We zijn echt verrukt van Visingsö, een eiland heel rustig (toen wij er waren) en stil, met vriendelijke bewoners en juweeltjes van huizen die ook nog eens goed zijn onderhouden evenals de bijbehorende tuinen. Zoek je een 'svensk dröm' dan is die op Visingsö nog te vinden.

Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van ons en wordt vervolgd......

1. Oh, wat een leuk eiland! Misschien gaan we er volgende week wel heen, maar we hebben ook nog een andere optie, dus even kijken. Wel goede tips. Fijne dagen gewenst!
    En,,,,we kunnen toch naar Zweden! ‘k Ben zo blij.