maandag 20 juni 2022

De tuin

 Vanochtend bij het ontwaken scheen de zon voluit. Dus snel uit bed gestapt, de boel afgehaald en gewacht tot de zon op de panelen ging schijnen. Dat kunnen we controleren met een app en met een metertje dat bij ons op de eettafel in de keuken staat. Wasmachine aan! Goed gedaan dacht ik nog want ik wil altijd heel graag het vers gewassen en gedroogde beddengoed meteen weer gebruiken voor het opmaken van het bed. Dan ruikt het zo lekker naar buiten.

Dus voldaan aan de wandeling met de honden. Deze keer liepen we langs Roll, een wandeling van een dikke 8000 stappen. Tijdens die wandeling liepen we langs de paars - roze gekleurde wegkanten. De Lupines bloeien volop in varianties van de kleuren paars-roze en wit. Waar Lupines staat groeien ook altijd veel varens valt me op. Op dit moment staat het wonderschoon en je zou er verliefd op worden en ze de hele zomer wel zien staan bloeien. Lang is dat bij mij zo geweest. 

Kijk zo ziet het er nu uit echt overal!

Je zou het je niet ander wensen toch?

Ik denk er, nu ik een paar jaar in Zweden woon, toch iets anders over. Ik zie namelijk dat er steeds meer Lupines komen en dat de groei en toename ervan de inheemse planten verdrijven. De wegkanten in Zweden zagen er altijd al heel mooi en gevarieerd uit met vele soorten bloeiende planten in diverse kleuren die de hele zomer door bloeien. 

Onderstaand voorbeeld vond ik op internet:


Heel mooi vind ik dit. Maar zo kom ik de wegkanten hier in de omgeving niet meer tegen. Na lang zoeken vonden Gerrit en ik deze nog. Maar voor hoelang de 'Baldersbrån' er nog staat..... De Lupines zijn al in aantocht.

Eenmaal weer thuis lukt het niet de was aan de lijn te knijperen want de regen viel met bakken uit de lucht. Daar hadden we wel even geluk mee gehad want wij konden nog net droog ons huis instappen. Daarna brak de hemel open om de natuur te voorzien van water.

Eenmaal weer droog zijn we een rondje door de tuin gaan doen. Alles staat er zo mooi bij. Voor de planten en de bomen is het heel fijn dat er nu zo af en toe een bui valt. We hebben immers een heel aantal gortdroge zomers gehad.

De spirea en deutzia staan mooi in bloei

Ook in de moestuin ziet het er goed uit, de eerste aardbeien zijn in aantocht.

Dit is volgens mij de komkommer

de peultjes

de boontjes

en de sla

Er zit helaas luis in de rode bes

en er komt steeds meer gras op

En tot slot nog een foto van de mooie Hosta. Niet eerder stond die zo mooi als dit jaar.


Zo nu zijn we voorlopig weer bijgepraat over de tuin, want met de tuin is het vaak net als met huisdieren en kinderen, je vindt die van jezelf het mooist :-)

Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van ons en wordt vervolgd.....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten