donderdag 16 juli 2020

De zomer heeft de vaart erin


De zomer heeft de vaart er best in, het is alweer half juli. Ik had mij voorgenomen om dit jaar de laatste zes van de 63 ramen en raamkozijnen te schilderen. Ik moet nog vier ramen van de erker aan de zuidkant van ons huis en nog twee ramen in de blauwe badkamer /hondenslaapkamer.
Het wachten is op een stuk of vier droge dagen met weinig wind. Daartoe zou ik wel een wens uit willen spreken.  Nu lijkt het erop dat het de komende vier dagen droog blijft. Vandaag ben ik daarom met de ramen van de erker begonnen. Eén raam heb ik nu helemaal kaal gemaakt en dat staat nu in de grondverf. Het hout aan de buitenkant heb ik in de twee componenten plamuur gezet, het hout is namelijk erg droog en die plamuur geeft een wat harde laag over het hout heen. Ik hoop maar dat dit een goede keuze is. Vorig jaar heb ik zo de ramen van de eetkamer (ook zuidkant) gedaan en die ramen zijn nog heel mooi.





Het ruit is helaas gesneuveld in de strijd. Ik probeerde de stopverf te verwijderen om daarna het raam eruit te tillen maar ik stuitte op een spijker en toen zei het raam van 'knak'. Ik hoop nu maar dat we in vakantietijd een ruit in Karlsborg kunnen krijgen. Zo niet dan moeten we maar even leven met één raam (want er zitten immers twee in een zo'n raamkozijn.

Het kozijn dat moet nog


Gerrit heeft vandaag het gras gemaaid, daar ben je zomaar een dag mee bezig. Ik had geen zin, had het nu drie keer achter elkaar gedaan, nu was het Gerrit's beurt weer.
Overigens hadden we vandaag prachtig zomer weer, dit in tegenstelling tot gisteren toen het zwaar bewolkt was. 

Op die donkere dag van gisteren ben ik wat met mijn lapjes in de weer geweest. Het resultaat komt nog als het helemaal klaar is.


Gösta dacht ' Wat de vrouw kan kan ik ook'! De vloer lag bezaaid met kleine snippers.


Ondertussen was Gerrit gisteren bezig met het maken van het luik voor over de pomp van de badtunna. Deze pomp past net niet onder de vloer, het scheelt 2 cm. Dat was even balen maar nu het luik klaar is staat het ook best weer netjes. Persoonlijk had ik de lijntjes van de vloer en het deksel door laten lopen maar ja....wie ben ik! Ik hoef het niet te maken allemaal.



Zo het is een stevig luik geworden waar je met je volle gewicht op kunt staan.


Ook heeft hij de afdek balk van het hekje gemonteerd en dat is de afwerking hè....dat staat erg mooi zo.




We hebben het plan van de banken laten varen. Dat vonden we te robuust worden, te lomp in het geheel. We hebben nu twee 'däckstolar ' gekocht, veel sierlijker dan de banken dachten wij.

Margariti däckstol i teak från Brafab - köp den hos Hulténs


De laatste klus is nu nog het aanbrengen van de ronde balken als scheiding tussen het gras en het grind om de bastu heen. Waarschijnlijk een klusje voor morgen. Dan is het helemaal af! Maar dat is morgen!

Zo vliegen de dagen hier voorbij, we vervelen ons geen moment in tegendeel vaak hebben we het gevoel tijd tekort te hebben. Immers zoals gezegd...' De zomer heeft de vaart erin'!


Hartelijke groet van ons en...

Wordt vervolgd.........

1 opmerking:

  1. ja ik doe meer dan 5 uurtjes per dag bij mooi weer en ik zit al vijf jaar in de ramen en de raamkozijnen! Ik kan straks wel overnieuw beginnen :-) Ik maak iets leuks de foto komt nog.

    BeantwoordenVerwijderen