woensdag 8 juli 2020

De afwerking

Heel lang geleden, in de tijd dat er nog geen Corona was in Zweden, zijn wij in Mariestad naar een bouwbeurs geweest waar we de bastu (sauna) zagen staan die we uiteindelijk hebben gekocht. De man met wie we spraken, de eigenaar van het bedrijf, vertelde helemaal enthousiast over zijn product. Het was een vriendelijke en innemende man. De aanbieding van de beurs was dat kopen op de beurs betekende dat het vervoer vanaf fabriek gratis zou zijn. Niet op de beurs maar nu ongeveer een maand geleden hebben we de bastu bij hem besteld. De fabriek staat in het noordelijke deel van Zweden. Na de bestelling werden we door diezelfde man terug gebeld om e.e.a. nog even kort te sluiten. Hij vertelde ons dat wij bij onze bestelling nog de aanbieding van de beurs kregen. Dat was nog eens top. Vorige week kregen we een email met de mededeling dat onze bastu afgelopen maandag bij de transporteur in Mariestad zou aankomen. Vandaag hebben we die transporteur gebeld en hoorden we dat de levering morgen (donderdag) zal plaatsvinden. SPANNEND vinden we. Hoe zal het staan en past de bastu in de ruimte die we ervoor gemaakt hebben. We zullen het zien.

De fundering voor de bastu

Vandaag was de werkdag maar kort. We ontwaakten met regen en die hield aan tot in het vroege middaguur. Dus niet echt weer om buiten te werken. Met 12 graden was het ook niet echt aangenaam. Nu hadden we binnen ook een klusje te doen. We hadden namelijk een ongelukje met onze mooie visgraat parketvloer in de kamer. Een ongelukje veroorzaakt door de planten. Op een bepaalde plek was de vloer helemaal grijs geworden. Ik ontdekte dit omdat ik gisteren de eetkamer aan het soppen was, zo'n schoonmaak waarbij je alle hoekjes meeneemt en alles binnenstebuiten keert. En toen ontdekte ik het, toen ik net bijna helemaal klaar was met mijn klus. Gisteravond heb ik de schuurmachine gepakt om de plek af te schuren. Daar ging mijn schone kamer, het schuurstof vloog alle kanten uit en de vlek verdween. Aan het einde van de avond kon ik dit deel van de vloer opnieuw in de olie zetten. De reparatie is goed gelukt gelukkig. Dit akkefietje betekende dat ik vandaag de kamer weer opnieuw moest gaan soppen, weer de planten afspoelen, ramen lappen, gordijnen uitkloppen, noem maar op. Gerrit heeft eerst even geholpen, hij heeft alle planten buiten gezet en afgespoeld (en daarmee ben je best eventjes bezig gezien het aantal). Daarna werd het droog en zagen we het zonnetje doorbreken en kon Gerrit weer verder met de spa terwijl ik verder ging met de eetkamer en de woonkamer.
Gerrit heeft vandaag de ronde balken met afgeplatte kanten neergelegd. Dat staat erg mooi en maakt de spa omgeving tot een eenheid.

de entre van onze spa


In de vroege avond hebben we samen een eerste deel van het hekje gemaakt. Hiervoor had ik alle paaltjes schoongemaakt, geschuurd en wit geschilderd. 


Die paaltjes worden boven en onder tussen twee latten ingeklemd en het onderdeel hangt vrij van de vloer. Zo kan het hout steeds goed drogen en trekt het vocht niet op onder het schilderwerk. Bovenop komt dan nog de legger met de ovale bovenkant.


Tot zover zijn we vandaag gekomen. Aanvankelijk was ik nog wat onzeker over de witte paaltjes in de verder naturel houten omgeving maar het staat erg mooi vind ik. 



En toen was het ook alweer half tien 's avonds, tijd om te stoppen. Op naar de dag van morgen!

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten