vrijdag 12 juni 2020

Lowieke de Vos op bezoek en het begin van de spa omgeving

Op de een of andere manier word ik al een hele tijd om drie uur wakker om vervolgens tegen vijf of zes uur weer in slaap te vallen. Ik probeer me daarover niet al te druk te maken en daarentegen 's nachts even een pauze in te lassen waarin ik me in de keuken even in de Hannemand nestel om iets geestdodends te doen. Zo ook vannacht. Ik had zo een uurtje gezeten iets te lezen en besloot dat het zo langzamerhand weer tijd werd om een poging tot verder slapen te ondernemen. Omdat de zon net opkwam stond ik even voor het keukenraam naar buiten te kijken toen ik ineens een vos in de tuin ontdekte. Hij stond bij een van de bomen en zag in het gras een werkhandschoen van Gerrit liggen die Gösta als speeltje heeft gekregen. De vos begon even met de handschoen te spelen om er vervolgens een stuk af te bijten en daarmee vandoor te gaan. Hij liep helemaal om ons huis heen en werd achtervolgd door een ekster die ook al wakker was. Ik ben even meegelopen, binnen wel te verstaan.

hier heeft hij de handschoen gevonden

Hier doet de ekster ook even mee

Hier loopt de vos langs de zijkant van het terras
Hier loop hij door het nieuw ingezaaide gras van de voortuin.
met de duim van de werkhandschoen in de bek verlaat hij ons perceel

De foto's zijn midden in de nacht genomen zo ongeveer rond vier uur.

Vandaag stond verder in het teken van de keuring van de auto's. In Nederland gebeurt dit meestal tegelijkertijd met de grote beurt van de auto in je eigen garage. Tenminste zo ging dat bij ons. Hier kan de keuring uitsluitend plaatsvinden in de daarvoor aangewezen keuringsstations. Voorafgaande aan de keuring krijg je wekenlang allerlei kortingsbonnen toegestuurd van de diverse stations. Men wil er graag je auto keuren. Bij ons moest de auto tegelijkertijd met de caravan worden gekeurd. We zaten er eigenlijk niet zo over in omdat de caravan net een servicebeurt had gehad en de auto kort geleden net in de garage was geweest.



Wat schetst onze verbazing dat nu juist de auto niet helemaal door de keuring komt. Wat was het geval... Technisch was alles in orde met de auto echter wij hadden het sleuteltje van de trekhaak niet bij ons. Die trekhaak daarvan wist ik eigenlijk niet eens dat deze afneembaar was. Gerrit wel natuurlijk maar we halen hem er nooit af omdat we bijna wekelijks wel met onze aanhanger op stap gaan. Die sleuteltjes liggen thuis in het kastje omdat anders de sleutelbos zo zwaar wordt in de broekzak. De keuringsinspecteur wilde de trekhaak eraf kunnen halen om hem zo te kunnen controleren. Op zich had hij dat ook al gedaan met de caravan erachter maar het sleuteltje moest er komen.
Dat wordt dus nog een keer op en neer naar Mariestad voor de controle van de trekhaak en het betalen van 35 euro voor deze herkeuring. Dat was balen! Je zou van tevoren graag even willen weten dat je dit sleuteltje mee moet nemen. De vorige keer is er nooit naar gevraagd.
Gerrit heeft vandaag toch het mechanisme van de trekhaak maar even getest voordat we nog een keer terug moeten komen. Eerst wilde hij er met geen mogelijkheid af. Maar na een aantal malen kruipolie te hebben aangebracht en een ferme klap met de hamer te hebben gegeven schoot hij los. Nu functioneert hij naar behoren en zal de inspecteur tevreden zijn vermoed ik.


De caravan kwam zonder problemen door de keuring.

Onderweg naar huis zaten we wat zwijgend in de auto, beiden een slecht humeur als gevolg van deze keuring. Ik had dat slechte humeur al een beetje maar nu kreeg Gerrit het ook. Gelukkig duurt het bij hem nooit zo lang en bij mij is het nu in de oplosfase aangekomen.

Vanavond hebben we nog even aan onze 'spa' gewerkt. Er is deze keer zelfs een heuse bouwtekening.


De hottub staat als een cirkel ingetekend, de lege rechthoek rechts onder is de plek waar de sauna komt te staan. De stukken met rechte strepen wordt terras en het deel met de schuine strepen is de Seringenplant die blijft staan. De lege delen links en rechts dat wordt grind.


Er moeten 6 betonblokken met balkhouders worden ingegraven om te voorkomen dat de boel het Vångdalen inschuift. Dat is dus weer graven in grond met stenen en wortels. Een werkje waaraan ik een pesthekel heb. Maar ja...ook dit soort werkjes moeten worden gedaan. Gisteren kregen we er vier in de grond en vandaag hebben we, om de frustratie weg te scheppen, de laatste twee nog gedaan. Daarna heeft Gerrit even wat balken neergelegd zodat duidelijk wordt hoe het gaat komen. Het is de bedoeling dat we eerst een laag terras gaan maken en daarna, hierop het hogere deel waarin de hottub wordt verzonken. De onderkant van de hottub komt dus op het lager gelegen terras te rusten. 

Onderin het gat leggen we een tegel waarop de betonnen balksteun komt te staan.

Met de bouwtekening erbij

en hier een eerste indruk

 Morgen gaan we al het grus uitspreiden en misschien al wat balken voor de fundering van het terras aanbrengen. Maar dat is morgen!

Inmiddels is het ook weer vrijdagavond, dat overviel me weer een beetje want ik was in de veronderstelling dat het donderdag was. Vorige week was ik ook al een dag kwijt. Zo gaan de weken nog veel sneller!
Ik wil een ieder een heel fijn weekend toewensen. Neem je tijd en rust lekker uit van de drukte van alledag, geniet van het mooie weer en blijf gezond met 1.5 meter afstand! Dat kan gelukkig allemaal in deze Corona tijd waarin we steeds weer iets meer mogen.

Wordt vervolgd.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten