maandag 7 oktober 2019

Nederland is een goed land....en thuis in Zweden.....


Een bloemetje als herinnering aan al die mooie momenten met mensen die ons lief zijn...
 Nederland is een goed land, daar is niet veel op aan te merken! Vroeger toen de kinderen nog thuis woonden zei ik wel eens tegen ze: ' Wanneer je in Nederland geboren bent lig je in je leven 100 punten voor'! Ik moest hieraan denken toen ik vanmorgen in het vliegtuig boven Nederland vloog. Zo neerkijkend op mijn geboorteland zag ik van bovenaf organisatie van de bovenste plank. Alles recht, georganiseerd en netjes. Zo zag het eruit. 
De afgelopen 10 dagen zijn we door Nederland gereden. Van oost naar west en van zuid naar noord en weer terug. Je kunt zien dat in NL over alles is nagedacht. Industrieterreinen zien eruit om door een ringetje te halen, bedrijven hebben doordachte huisvesting laten bouwen en laten afzetten met hekwerken, alles schoon en opgeruimd en in stijl en op elkaar afgestemd, de huizen in de nieuwbouwwijken evenzo. Binnensteden zien er gezellig uit, oude panden worden in stijl gerestaureerd en dat geeft sfeer. Nederland lijkt zijn zaakjes op orde te hebben. We hebben het kunnen aanschouwen, ervan kunnen genieten samen met de kinderen bij wie we logeerden in zuid en noord. Wat hebben we het goed gehad!!
Zo zittend in het vliegtuig kwam ik echter ook iets anders tegen. Ik zei zo tegen Gerrit het gevoel te hebben dat ik wat moest ontstressen. Nu moesten we vanochtend ook erg vroeg opstaan en had ik slecht geslapen de afgelopen nacht maar onderweg zo in dat vroege ochtenduur was het al behoorlijk druk op de weg en natuurlijk, toen we in de buurt van Amsterdam kwamen werd het er niet rustiger op. Die andere kant daarmee bedoel ik .....vliegen draven hollen... Het gaat snel, er zit druk op en haast! We bemerkten dit al gelijk bij aankomst 10 dagen terug. Koud uit het vliegtuig draaiden we met onze huurauto de snelweg op. Eén, twee, drie, vier, vijf, zes rijbanen aan elke kant helemaal vol met auto's die proberen zo hard mogelijk te rijden en ook anderen aan te sporen hetzelfde te doen. Links inhalen rechts inhalen, even opdrukken het was er allemaal. 
Tot in noord Friesland was het druk op de wegen, vonden wij. 
Dit was de eerste keer dat we zo duidelijk die ervaring hadden van een gehaaste samenleving. We moeten daarvan deze keer even bijkomen. Misschien wel omdat we deze keer het vliegtuig hebben genomen en dat daarmee de overgang wat abrupter verloopt dan wanneer je met de auto gaat.....ik weet het niet. 

We zijn nu weer thuis en kijken terug op een week vol met indrukken. Ik ben even gestopt met het schrijven van een blog over onze activiteiten in Nederland. Reden is dat ik er moeite mee heb om zo in het privé van anderen foto's te nemen en op internet te plaatsen. Als ik het vraag zal een ieder toestemming geven maar ik heb het niet gevraagd uit respect naar de ander.
Een ieder waar we zijn geweest wil ik bedanken voor de hartelijkheid en de warme momenten. Het was goed om in alle rust weer tijd met elkaar door te brengen en dingen met elkaar te delen. Het heeft ons goed gedaan.
De reden voor onze Nederlandreis was het feest van onze vrienden Theo en Marlies. Een heerlijk weerzien en een prachtige en gezellige avond met leuke ontmoetingen. De locatie was voor mij en Gerrit al heel bijzonder. Grou bij het Pikmeer daar ligt een groot deel van onze jeugd. Het is heerlijk daar te zijn en over het water uit te kijken en een beetje weg te dromen in mijn en ons verleden. Fijn dat we bij jullie waren op dit voor jullie bijzondere moment en naar ik hoop snel tot ziens.


De laatste zondag, dat was gisteren, hebben we het rustig gehouden. We hebben met Henk en Chang een mooie wandeling gemaakt en kwamen daarbij deze enorm uitgedijde zwam tegen. We hadden hem bijna mee kunnen nemen voor de paddenstoelen schotel die we 's avonds hebben gegeten :-). Echt heerlijk!




Chang maakte nog een heerlijk dessert, beslist niet koolhydraat arm maar wel errg lekker!




Wat kunnen ze toch lekker koken allemaal!! Zo is thuis eten een feestje!


Vanochtend, ik schreef het al eerder, zijn we vroeg vertrokken, half zes. Onze vlucht duurde 1.5 uur en rond het middaguur zijn we op Linköping geland.


Ik vond het echt heerlijk om over de rustige wegen door het Zweedse landschap te rijden. We hadden  hierbij prachtig weer met een stralend blauwe lucht.


 In Askersund zijn we even uitgestapt en hebben we bij de lokale banketbakker een heerlijke lunch genoten.


 Het is nu volop herfst in Zweden. De bomen kleuren goudgeel en rood en de bladeren vallen. Toen we thuis de boel een beetje hadden opgeruimd zijn we maar direct in de tuin aan het werk gegaan. Het was immers heerlijk weer en lekker om buiten te zijn. Bovendien is een beetje beweging na zo'n lange zit goed voor het lijf!



De laatste snee....

Gerrit en ik zitten nu weer gezellig in onze keuken, het huis warmt alweer wat op. Het is koud in Zweden zo rond de 5, 6 graden overdag en met vorst in de nachten. De winterjas kan wel weer aan. Voor ons is de zomer nu voorbij, deze reis was het keerpunt naar de herfst en de winter. Ons huis is hier een thuis voor ons geworden dat bemerken we. Het is erg fijn hier weer te zijn en we voelen ons bevoorrecht hier te mogen wonen!

Tot zover een verslag van onze reis naar NL, morgen begint het 'gewone' leven weer voor ons. Nederland is een goed land, zonder meer ......en.... voor ons is het goed weer terug te zijn, thuis in Zweden.

Wordt vervolgd.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten