woensdag 23 september 2020

Het is een leuk stofje

Ik heb het nu toch echt een beetje druk!

Reden is dat we zo het zich nu laat aanzien volgende week naar Griekenland kunnen afreizen en dat iedereen meekan. Toen bedacht ik me ineens dat ik deze zomer helemaal geen iets nettere kleren had gekocht en de vorige zomer eigenlijk ook niet. Vanwege de Corona komen we de stad niet in. De hele zomer heb ik in mijn korte broeken rondgelopen waarop ik een shirtje draag of bij warm weer een hemdje. Niet veel bijzonders dus maar dat hoeft hier in de tuin ook niet. Al die dingen zijn ook al weet niet hoeveel keer in de was geweest en ja kan ik daarin in Griekenland ook rondsjouwen zo vroeg ik mezelf af. Ik zou toch ook wel wat dingen voor iets netter willen hebben maar ja....het is nu herfst en in de winkels is geen zomermode meer te vinden. Daarom bedacht ik me dat ik zelf maar een paar dingetjes moest gaan maken om mee te nemen. Het weerbericht laat voor de volgende week prachtig weer zien voor de omgeving waar we naartoe gaan. 
Nu had ik nog een leuk zomerstofje liggen waarvan ik iets wilde gaan maken. Door de drukte in de tuin en alles wat we daar hebben gedaan was ik daar nog niet aan toe gekomen.
De bedoeling van het stofje was om er een jurkje van te gaan maken. Ik had hiervoor royaal stof ingeslagen en met mijn patroonteken boeken in de aanslag bezocht ik er een patroon voor te tekenen. Dat lukte dacht ik aardig. De hele zondag ben ik daarmee in de weer geweest en maandag heb ik me op het maakproces gestort. Dat laatste 'liep me lekker uit de hand'. Toen het jurkje klaar was, maandagavond was dat, nam ik het mee naar boven om het te passen en.... het paste voor geen meter!! Het zat me strak om het lijf en de armsgaten waren te krap. Oh oh, wat baalde ik hiervan, ik kon er zelfs niet van slapen!



Dinsdag hebben we daarom maar iets anders gedaan om de frustratie weg te werken. Boodschapjes halen in Mariestad. Dat werkte bevrijdend en zo heb ik dinsdagavond mijn boeken er maar weer bij gepakt om opnieuw een patroon te gaan tekenen en om te ontdekken wat ik fout had gedaan. Ja hoor....twee fouten gemaakt in de eerste tekening. Vanochtend heb ik de nieuwe tekening afgemaakt. Ik heb nog twee stofjes liggen en ik zou één van die stofjes kunnen gebruiken voor dit nieuwe patroon. Toen bedacht ik me dat ik nog een stuk stof van de vorige jurk over had en dat ik die zou kunnen gebruiken voor een proef. Ik wil natuurlijk niet een tweede lap stof verprutsen. En wat bleek mij bij het opspelden van het patroon, dat ik met een kleine aanpassing net genoeg had voor de hele jurk!! Daar ben ik nu vandaag de hele dag zoet mee geweest. De tweede jurk is nu af en een pak van mijn hart dat hij nu goed past!!







Ik voel me zo een hele dame.
Nu zit ik dan ook wel een beetje uitgeblust in mijn Hannemand. Morgen eerst maar eens aan de poets want altijd wanneer ik aan het naaien ben wordt het huis een zooi. Die andere twee lapjes....of ik daar nog aan toekom dat weet ik niet. We zullen zien.

Vandaag was het overigens prachtig weer, de hele dag scheen de zon bij een stralend blauwe lucht. Gerrit doet op het ogenblik wat afmaak klusjes zoals een schakelaar vastzetten aan de wand en buitenlamp monteren, balken als afscheiding tussen het gras en de nieuwe tuin langs het nieuwe hekwerk een stukje grond ophogen etc. Fijn dat die dingen nu klaar zijn.




Wel hier laat ik het maar bij voor vandaag!

Wordt vervolgd.....




 

5 opmerkingen:

  1. Dag Johanna, het is alweer een tijdje geleden dat ik reageerde. Wat heb je mooie japonnen, want jurken mag je ze niet noemen, gemaakt. Helemaal klaar voor het feest. Nu heb ik nog een tip voor je: ik naai zelf heel veel en heb daarom een map gemaakt met basispatronen. Deze kloppen, want doorgepast, en zelf getekend. Deze patronen gebruik ik heel vaak en ik heb erven schrift bij met een stukje van de stof, welk patroon ik heb gebruikt met de datum en een korte beschrijving. Op den duur krijg je zo een leuke patronenbibliotheek. Groetjes ut Berltsum en een moaie tijd mei jim allegearre. Rinske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Johanna, het is alweer een tijdje geleden dat ik reageerde. Wat heb je mooie japonnen, want jurken mag je ze niet noemen, gemaakt. Helemaal klaar voor het feest. Nu heb ik nog een tip voor je: ik naai zelf heel veel en heb daarom een map gemaakt met basispatronen. Deze kloppen, want doorgepast, en zelf getekend. Deze patronen gebruik ik heel vaak en ik heb erven schrift bij met een stukje van de stof, welk patroon ik heb gebruikt met de datum en een korte beschrijving. Op den duur krijg je zo een leuke patronenbibliotheek. Groetjes ut Berltsum en een moaie tijd mei jim allegearre. Rinske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He wat leuk Rinske om een reactie van je te krijgen op mijn blog over de jurk/japon. Wat je schrijft over documentatie van de patronen sluit aan op een gedachte die ik zelf ook al had om goed zittende patronen te bewaren zodat ik die kan gebruiken en bewerken voor een volgend project. In elk geval heb ik nu de goede maten klaarliggen en mezelf gecorrigeerd. Het blijft goed opletten bij het tekenen van een patroon. Er sluipt zomaar een foutje in, of misschien is dat ook omdat ik nog een beginner ben in het patroon tekenen.

      Verwijderen
  3. Knap hoor dat je het nu kan en ja als je net iets nieuws geleerd heb kan het ook wel een fout gaan... Dat moet je gewoon maar accepteren. Al doende leert men!
    Veel genoegen in Griekenland. Hopelijk gooit de corona niet op laatst de boel weer om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jet zo zie ik dat ook maar dat je ook leergeld moet betalen wanneer je jezelf een nieuwe vaardigheid eigen hebt gemaakt. Dat hoort erbij. En het is niet zo dat altijd alles maar goed gaat toch?
      We hopen maar dat alles goed gaat met onze Griekenland reis. Tot nu toe kan iedereen komen maar per dag kan de situatie veranderen. Her en der wordt er gedreigd met lockdowns. We zullen zien. En als we er zijn dan er alles aandoen om het veilig te houden. Ja.... we verlangen nog wel eens terug naar de tijd dat je onbevangen op reis kon gaan. Dat is nu wel heel anders.
      Mocht het niet doorgaan dan gaat het leven ook wel verder. Dan hebben we ons best gedaan om een feestelijke reis te organiseren en dan laten we het er voorlopig bij. Dan moet deze pandemie eerst maar eens zijn overgewaaid. Dan moet je maar denken ' zonde van al het geld maar beter voor je gezondheid :-)

      Verwijderen