zondag 20 september 2020

Een nieuwe vaardigheid verworven

Ik had nog een klusje liggen namelijk mijn feestjurk. Die heb ik gemaakt toen duidelijk werd dat onze Griekenlandreis in april niet door kon gaan en we deze hebben uitgesteld tot eind september begin oktober. Met de toename van de Corona in verschillende Europese landen is het steeds nog niet helemaal zeker of iedereen in Griekenland kan komen, delen van Griekenland zij ook gesloten voor toeristen maar zoals het zich nu laat aanzien gaan we al. Dat betekent dus dat mijn feest-outfit moet worden afgemaakt. Ik moest voor de jurk nog de zoom en de binnenvoering vastzetten aan de top. Vorige week heb ik dit al gedaan. Maar ik had nog een stukje stof over en had eerder al geschreven dat dit voldoende zou zijn voor een jasje bij de jurk. Daarmee ben ik deze week in de weer geweest.
Wat heel leuk is, tenminste dat vind ik zelf, is dat ik nu met de patroon-maken studieboeken die ik laatst heb gekocht, het patroon van het jasje zelf kon tekenen. Ik heb het jasje zelf ontworpen op een wijze waarbij elementen van de jurk terugkomen in het jasje en zelf het patroon getekend. 
Het was dus een spannende rit naaien deze keer omdat ik erg benieuwd was of het daadwerkelijk zou  passen en goed zou zitten qua pasvorm. De hele middag ben ik er geconcentreerd mee aan het werk geweest en het eindproduct is helemaal goed!! Het jasje past perfect en het past ook heel mooi bij de jurk. De onderkant sluit mooi aan op de taille-naad van de jurk en de coupenaden heb ik in de lengte over het jasje laten lopen in overeenstemming met de naden in de rok en de pas van de jurk. Ik heb er geen kraag op gemaakt maar de hals en de voorpanden afgewerkt met een beleg en aan de hals een mooie vorm gegeven zodat deze een beetje opstaat. De mouwen hebben een driekwart lengte met een klein coupenaadje bij de elleboog.


De stof waarvan het geheel is gemaakt is een erg dunne zijdeachtige stof waarin een motief is gemaakt met een soort van zigzagsteek. Er zit dus wat reliëf in de stof waarmee deze wat minder soepel valt en dat laatste is voor het model juist wel leuk. Die dunne stof was overigens niet lekker te verwerken. Bij het zigzaggen van de naden namelijk werd de stof gemakkelijk meegetrokken de transporteur in. Altijd net op plekken waar dat niet fijn uitkomt. Maar gelukkig is het allemaal goedgekomen. 


Nu heb ik dus een heel mooie zelfgemaakte outfit voor het feest! Of het feest er ook daadwerkelijk gaat komen dat weten we nog steeds niet. Want wanneer er maar één stel niet kan komen omdat er een lockdown is ingesteld, dan ga je natuurlijk geen feest vieren. Dan wordt het een vakantiereis en dan vieren we een andere keer wel weer eens een feest met elkaar.
Hier nog maar eens de outfit in zijn geheel aan de voorkant en de achterkant.





En dan nu nog even heel iets anders. Onze hond Gösta is nu dik acht maanden oud. Hij weegt op dit moment 40 kilo. Dat hebben we gewogen in de dierenwinkel waar we altijd voer voor hem halen. Hij lijkt op dit moment in zijn puberteit te komen. Deze week stond hij namelijk voor de eerste keer met zijn poot omhoog getrokken tegen ons nieuwe hek aan te plassen. Heel voorzichtig.... maar toch....als een echte man hond. Arvid was onder de indruk want die ging vanavond naast hem op zijn matje liggen. Zo van 'wij mannen onder elkaar!'

Ik heb nog een paar stofjes liggen en ben al heel benieuwd naar mijn volgende projectje.

Wordt vervolgd.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten