vrijdag 18 september 2020

Een knipbeurt, een caravan en nieuwe zolen

Gisteren hadden we voor ons doen een drukke dag met twee afspraken in de agenda (wel dat is wel eens anders geweest!!). De eerste afspraak was bij de kapper de tweede bij de caravanstalling. 
In ons dorp heeft zich vorig jaar een kapper gehuisvest tegenover de ICA. Nu mijn vaste huiskapster (Greetje) vanwege de Corona niet kan komen moet ik een andere oplossing bedenken. Dat moest vorig jaar ook al en toen heb ik Gerrit gevraagd mijn haar te knippen maar oh oh.... het eindproduct was niet om aan te zien. Hij begon aan de ene kant van mijn hoofd onder het oor te knippen om vervolgens aan de andere kant van mijn hoofd boven mijn oor uit te komen. Dat doe ik dus niet weer!!
Twee weken terug heb ik daarom een afspraak gemaakt bij de plaatselijke kapper. Gisteren was het zover, mijn eerste Zweedse knipbeurt. Eerder zag ik daar een beetje tegenop omdat je toch al gauw zo'n twintig minuten in die kappersstoel zit en het de bedoeling is dat je dan een beetje met elkaar kwebbelt. Wel dat kwebbelen dat zou misschien nog wel gaan maar het verstaan van de kapper zou het grote struikelblok zijn geweest. Ondertussen heb ik met het verstaan ook al wat ervaring opgedaan en is het nu zover dat ik meestal wel kan ontcijferen wat men tegen mij zegt. Dus nu hup... naar de kapper.
Ik moet eerlijk zeggen het was een heerlijke ervaring die heel anders verliep dan mijn vijf minuten knipbeurt in de badkamper door Gerrit.
De kapster vroeg mij van alles en nog wat en ik vond het heel leuk haar antwoord te kunnen geven op al haar vragen. Zij gaf mij ook complimenten voor mijn vaardigheid in het Zweeds maar ik was natuurlijk ook de klant en dan doe je dat :-).
Ondertussen knipte ze zeer zorgvuldig mijn haar precies zoals ik het haar had aangegeven. Recht op de kaaklijn en aan de achterkant ietsje in laagjes. Ze heeft het daarna nog geföhnd en er van alles wat lekker rook ingeknepen, mijn haar is heerijk verwend. Eén knipbeurt per jaar vond de kapster wat aan de magere kant, twee keer zou ook wel kunnen zo grapte ze. Wel ik moet zeggen dat ik er flink van ben opgeknapt al zeg ik het zelf. Gerrit vond ook al dat ik er veel jonger uit zag maar ja.... hij is niet kritisch he, liefde maakt blind.

Toen ik thuiskwam was hij aan het grasmaaien. Dat was een koude klus deze keer. Hij heeft zijn korte broek ervoor ingewisseld voor een lange. De caravan en de auto had hij de dag ervoor al schoongemaakt. De binnenkant hoefde deze keer niet, die was nog brandschoon.
 

Kijk hier gaan we! Op weg naar onze tweede afspraak bij de winterstalling. Onze caravan staat bij Jarl in de opslag en die opslag bevindt zich midden in de natuur. Tussen vijf en zes uur konden we hem aanleveren. We waren de eersten zodat ik de poort even moest openen. Gelijk een mooie gelegenheid mijn kapsel even te tonen al zie ik nu dat de mooie ingeföhnde coupe er al helemaal is uitgewaaid. Hier dan toch maar de foto's. 


Vandaag, vrijdag, zijn we naar Skövde geweest. We moesten de auto, die we van Suzanne en Fredrik hadden geleend, nog terugbrengen en we hebben gelijk wat inkopen gedaan. Het was prachtig weer en sinds een heel half jaar waren we weer eens in het centrum. Wat zijn we daar geschrokken van de leegstand van winkelpanden. Heel veel kleine winkels zijn gesneuveld in de Corona tijd. In het centrum was het niet heel erg druk. Dit komt waarschijnlijk omdat er veel meer mensen thuis werken. Zeker op vrijdag was het voorheen zo dat het gedurende de lunchtijd een drukte van belang was in het stadscentrum en je goed moest zoeken naar een plekje op een terras om te kunnen zitten. Nu konden we uitzoeken! We kozen voor buitenzitten en hebben een kopje koffie gedronken met een 'Ceasar salad' erbij, altijd goed!


 Eén van de dingetjes die we in Skövde moesten doen was het ophalen van mijn schoenen. Die had ik maandag bij de schoenmaker in Skövde gebracht. Mijn nog niet zo oude Birkenstock zomerschoenen daarvan was de zool al helemaal afgesleten en liep ik al op het kurk. De schoenmaker zei me dat hij er wel een nieuwe zool onder kon zetten en dat ik een sms bericht zou ontvangen wanneer het klaar was. Eerst kreeg ik een sms bericht met een foto van kleuren zolen. Ik koos voor de witte. Gisteren kreeg ik een bericht dat de schoenen klaarstonden. Vandaag dus opgehaald en echt...keurig gemaakt. Wel net zo mooi als bij schoenmaker Zwart in Dokkum. En ook nog mooi het versleten stukje kurk hersteld. De schoenmaker, een nieuwe Zweed, verstaat zijn vak en is uiterst vriendelijk. Mocht ik weer eens zolen  nodig hebben dat ga ik zeker weer naar hem toe. Hieronder het resultaat:


Met het opvulstukje

en de nieuwe zool

Weer een ervaring rijker!

Gerrit en ik wensen een ieder die dit leest een heerlijk ontspannen weekend toe! 

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten