zaterdag 28 juli 2018

Florabeheer....


Ja wat doe je zoal als je de eerste dag thuis bent na de vakantie. Dat weet iedereen; het opruimen van je spullen uit de caravan, tuin op orde maken, boodschapjes halen, wasje draaien etc. Dat heeft vandaag dan ook onze dag gevuld. Dat moest allemaal in een traag tempo vanwege de temperatuur. De app schrijft 29 graden in Undenäs maar wij hadden steeds 33 graden op onze thermometer staan vandaag. Gelukkig stond er wel een stevig briesje zodat dat een beetje afkoeling gaf. In onze kelder is het continu 15 graden, ook nu met de hitte zodat we daar bij tijd en wijle kunnen reanimeren van de warmte.


 Ik begreep van Henk, onze zoon waarmee we gisteren even hebben gebeld, dat het in NL nog warmer is. Ook daar zijn problemen met water en hebben vooral de boeren het zwaar. Dat is niet best! Henk en Chang hadden bij hun voordeur vandaag 47 graden gemeten (uit de wind en vol in de zon). Zijn schoonouders Hua en Min zijn deze zomer in Nederland om hier te overzomeren omdat het in Shanghai in de zomer zo ernstig warm is. Ze willen al bijna weer terug :) omdat het aldaar koeler is dan hier.

 Donderdagavond heb ik al mijn kamerplanten weer op hun plek gezet en ook een nadere inspectie gedaan naar hoe ze de ingezette bewatering hebben overleefd. Ik was zelf namelijk wat onzeker over het hoog plaatsten van de emmer water en was bang dat de inhoud hiervan zou gaan hevelen naar de planten. Dan zouden ze veel te nat komen staan met als gevolg wegrottende wortels. Voor een aantal planten constateerde ik wel water in de pot. Gelukkig staan al mijn planten nog top fris. Wellicht dat ik ze de volgende keer uit hun sierpoten haal en op een water absorberende laag zet. Dan kan het overtollige water wegkomen.

 Met de buitenplanten was het allemaal ietsje anders. Dit vanwege de afgesloten waterleiding waardoor de watercomputer het niet kon doen. Lees hier. Die planten hebben een week droog gestaan in de verzengende warmte. Gelukkig heeft Suzanne het water er weer opgezet en zijn ze de week daarna elke dag gesproeid en konden de planten daardoor toch nog wat reanimeren.
Gisterochtend heb ik een voor een die planten verzorgd, de dode bloemen en bladeren eraf geknipt, nieuwe aarde gegeven en een beetje mest. Ze zijn nu allemaal wel wat kleiner geworden dan ze waren maar alle planten doen het nog! Dank je wel Suzz!!




 Ik heb voornamelijk geraniums en wat zijn dat ook sterke planten. Ik weet dat ze tegen droogte kunnen en dat droogte een prikkel is voor een geranium om goed te bloeien. Wat ik ook bijzonder vind is dat mijn stekjes, ik had er vijf, het allemaal goed hebben doorstaan. Die hebben niet geleden onder de droogte periode. Bijzonder!!
Tot zover de informatie over het florabeheer. Het zal niet voor een ieder even inspirerend zijn maar voor mij doet het er wel toe. Ik vind het altijd er zonde wanneer iets dat leeft vergaat door een fout in het menselijk handelen.
Dat verpotten en zorgen voor heeft met elkaar wel de gehele ochtend in beslag genomen. 's Middags zijn Gerrit en ik even naar Karlsborg gereden voor wat inkopen. Ik heb daar ook een zak Finbetong gekocht. Die ga ik gebruiken voor het repareren van het trappetje naar de kelder. In het beton van het trappetje zitten allemaal gaten waarin dan restanten van bladeren gaan zitten. Bovendien denk ik dat het ook muizenholletjes zijn en dat de muizen via die gaten in het trappetje in mijn gereedschapskast kunnen komen. Bij mijn opruimactie zag ik dat er muizen in de kast waren geweest. Ze hadden een aantal oude stoelkussens die ik daar had opgeslagen kapot gevreten.


Het muizenholletje?


 Ik zal eerst eens op de site van Finja studie maken over hoe het allemaal moet.

Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten