zondag 8 juli 2018

De altan fase II-b.:de vloer ligt erin.....


Wederom schitterend weer vandaag. We zijn de dag begonnen met een ontbijtje buiten in het vroege ochtend zonnetje. Een mooie start van de dag. Zo rustig als het ontbijt was zo intensief was de dag zelf. Niet alleen vanwege het werk aan de altan maar ook vanwege het erg warme weer in combinatie met het werken tegen de witte zuidgevel in de volle zon. Allemensen wat heb ik het warm gehad vandaag. Mijn werkplek was nl die in het hoekje tegen de gevel omdat Gerrit steeds moet zagen en hij zijn  zaag vandaag weer in de tuin heeft gezet. In dat hoekje waren ook de Dazen. Altijd net wanneer ik met iets bezig ben wat erop aan komt landen ze op mij om direct ook te gaan steken. Ik heb dan net eventjes geen hand vrij om ze weg te jagen.

Mijn bouwkundig inzicht over het versterken van de fundering aan de binnenkant klopte helemaal. Elke keer als ik denk dat we weer een vinkje kunnen zetten komt Gerrit met nieuwe werkzaamheden of nieuwe inzichten. Hij heeft mij uitgelegd dat je in het timmervak 'vlees moet hebben om in te timmeren'. Nu timmeren wij niet maar we schroeven maar dat vlees hebben we wel nodig. Omdat we een sierrand op de buitenrand van de altan monteren gebruiken we hiervoor de balk van de fundering en moeten we dus aan de binnenkant nog het nodige 'vlees' aanbrengen voor de vloerplanken. Daarmee zijn we zo een paar uurtjes zoet. Gerrit zaagt ik schroef. 
Toen we voldoende vlees hadden aangebracht hebben we 'markduk' over de balken gelegd. Markduk (mark is grond, duk is doek (soms is het niet zo moeilijk dat Zweeds)) is onkruidfolie of wortelfolie. 
Daarna begon rond de klok van drie, het leggen van de vloer. Onderstaande foto's tonen het ontstaan van de vloer.


 Zo in de volle zon moesten we soms om de drie planken eventjes een korte pauze inlassen om het water niveau op peil te houden. Ik vroeg me al vertwijfeld af wat we moeten met zo'n stuk altan op de zuidgevel..... Zo tegen zessen kregen we een beetje schaduw en toen was het veel beter te doen. We begonnen weer wat tegen elkaar te praten en af en toe een grapje te maken. Je kunt wel zeggen dat de stemming met het intreden van de schaduw toch wat opklaarde. We geraakten uit de overlevingsmodus zou je kunnen zeggen :) Gelukkig maar!

Negen uur 's avonds schroeven we het laatste houtje. Beiden zien we nu sterretjes niet vanwege een zonnesteek maar vanwege de vele schroefkoppen die we voorbij hebben zien komen vandaag. Ik kan nu echt geen ster meer zien. Na de finish heb ik de altan gelijk weer in de olie gezet zodat we er morgen op kunnen lopen.
 Na het opruimen van de spullen ziet het er dan zo uit!!
 Het trapje moet je er nog even bijdenken. Dat komt morgen net zoals het aftimmeren van de zijwand van het II-a deel.


 Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten