donderdag 9 februari 2023

Laat nu de ballen maar rollen


Jaren geleden vond Henk eigenlijk al dat we in ons huis ook een 'Man Cave' (MC) moesten hebben. Ik had er nog nooit van gehoord maar het is een soort van grot een soort van mannengrot. Want ja.... ik had tenslotte ook een weefkamer en met de MC zouden de M/V verhoudingen dan ook weer in balans zijn. (Ik weet eigenlijk niet of je dit zo tegenwoordig nog kunt schrijven maar toch....) Gerrit kreeg zelfs ook al eens een mooi blik met daarop een aanduiding van de entre tot de MC (zie foto boven).

Het bordje stond een aantal jaren achter de kast in de woonkamer want een 'Man Cave' ..... zover waren we nog niet. Wel had Gerrit vanaf het begin zin om ergens in ons huis een biljart te hebben. In zijn jeugd heeft hij dit namelijk veel gespeeld en kon hij het ook wel aardig. Later ging hij ook wel samen met Henk naar 'Jippe'. Dat was een kroeg in Dokkum waar ook een biljart stond. Samen speelden ze dan een spelletje en dronken ze een glaasje bier.

Wanneer je in Zweden een biljart koopt, koop je een pooltafel. Carambole biljarttafels zijn hier moeilijk te krijgen. Geen enkele kamer in ons huis had ook de afmeting voor het plaatsen van een carambole biljart en de biljartwens geraakte naar de achtergrond. Zo bleef ook het bordje van de MC achter de kast staan.

Nu met de renovatie van onze Allrum bedachten we dat deze ruimte zich kon lenen voor het plaatsen van een biljarttafel. Geen carambole biljart maar wel een poolbiljart. Er ontstond een zoektocht naar een tafel die zou passen in de beschikbare ruimte van de allrum. We vonden er eentje bij 'biljardexperten.se' Daar hebben we maandagmiddag een bestelling geplaatst voor een poolbiljart.

Vandaag werd ons biljart door de DHL geleverd. De chauffeur van de DHL was zo vriendelijk het pakket tot aan onze voordeur af te leveren. Dat scheelde ons een aanzienlijke krachtsinspanning want van de wegkant tot aan de voordeur is toch zeker 50 meter. Daar bij de voordeur hebben we het pakket geopend. De poten, die niet echt heel zwaar zijn, konden we eruit nemen en er zat nog een doosje in met ballen en de keu's. De rest van het biljart was één geheel.

Het lukte Gerrit en mij ternauwernood om de biljarttafel bij het trapje voor onze voordeur op te tillen. Zo dat viel tegen. Toen stond de biljarttafel in onze hal.


We zijn toen eerst maar een kopje koffie gaan drinken om onszelf zo de tijd te gunnen een strategie te bedenken over hoe we dit gevaarte naar onze eerste verdieping zouden kunnen krijgen. Omdat de koffie nog erg warm was, te warm om te drinken, zijn we eerst met de duimstok door het trapsgat gegaan. Zo werd het duidelijk dat het zou moeten lukken om het biljart in de breedte bij de trap op te tillen. Maar zouden we het samen kunnen tillen? Dat was de vraag.

Gerrit vermoedde van niet en stelde voor om Fr. en S. uit te nodigen voor een warme maaltijd vanavond. Ik had deze ochtend echter wat spinazie gegeten bij het ontbijt en ik voelde me sterk. Ik stelde daarom voor om het eerst samen te proberen. Zou het niet lukken dat konden we altijd nog een uitnodiging tot een warme maaltijd versturen. Dus snel de koffie opgedronken en de lendenbanden omgegespt (we hebben er elk één). Tillen maar, ik aan de bovenkant en Gerrit aan de onderkant. En weet je wat..... Het lukte!!!!!!!


Een kwartiertje later stond de tafel boven. Wat een opluchting. Nu konden we beginnen met het monteren van de tafel. 



Dat was niet het meeste werk. De poten neerzetten en met elkaar verbinden en daarna de tafel erop tillen en vastzetten. Een half uurtje werk misschien.



Daar staat hij dan! Met ballen...



en de keu's.


En hier dan echt de allereerste stoot.


Of het past in het concept van een Man Cave dat zou ik niet weten, het bordje gaan we in elk geval wel ophangen. Daarvoor zoeken we een mooie plek. Maar daarnaast zoeken we ook weer een heel mooie plek voor een borduursel dat we nu alweer lang geleden ooit van mijn moeder kregen. Een cadeau voor ons 12,5 jarig huwelijk destijds. Dat had voorheen op de overloop een mooie plek en dat krijgt het weer! Want wat een werk ook om dit te maken en wat een mooie herinnering.


We hebben vandaag een tweetal spelletjes gespeeld en wat is dat leuk.  Mijn allereerste ervaring met het biljart. Het doet me denken aan potje knikkeren maar daarmee doe ik het poolbiljarten zeker iets tekort :-) Af en toe moeten we de deuren van de slaapkamers even openen om genoeg ruimte voor de stoot te verkrijgen maar dat is niet erg. 

Het was voor mij een krachtsinspanning van jewelste het tillen van het geheel bij de trap op. Denk zeker wel mijn laatste want dit wil je niet elke dag doen. Maar het is gelukt en dat geeft voldoening. Zo heeft onze allrum nu een heel leuke invulling gekregen.


De twee delen ervan passen nu heel mooi bij elkaar en Gerrit en ik zijn heel tevreden met het resultaat. Het is geworden zoals we het voor ogen hadden.

achter en voor



 Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd.....

5 opmerkingen:

  1. Harde werkers, creatieve klussers: nu is het tijd voor wat speeltijd. Veel plezier gewenst in jullie mooie poolkamer/ mancave. Het ziet er sfeervol en mooi afgewerkt uit.
    PS. Alleen die plant op dat kleine tafeltje….hopelijk krijgt die geen stoot te verwerken🤪😉
    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee precies die plant die moet even bijkomen. Daar ga ik de komende tijd goed voor zorgen en hem af en toe even moed inspreken :-)

      Verwijderen
  2. Reactie van mijn man: dat gezellige theetafeltje pas niet echt in het concept mancave, maar ik vind het er wel gezellig uit zien😉.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha nee dat klopt er moet eigenlijk een biertap komen of dat er wat drankjes op komen te staan. Echter veel wordt er hier niet gedronken zeker niet door onze kinderen en voor ons slechts een glaasje wijn. Dus of die investering er gaat komen.....Maar ja zoals ik al schreef een echt Man Cave is het niet, er zitten feminine kantjes aan.

      Verwijderen