maandag 4 oktober 2021

Het blad

Vandaag is het dierendag en kanelbullensdag. Omdat wij die laatsten wel lekker vinden maar niet eten houden wij het bij dierendag, dat is het tenslotte elke dag bij ons. We hadden vandaag onze eerste bijna droge dag. We zijn daarom gaan wandelen in Tiveden. De wandeling bij de nieuwe ingang van het Tiveden National Park genaamd Ösjönäs. We vinden dit een erg mooi stuk. De honden vonden het na een week regen en vaak binnenzitten een traktatie. Gösta had zijn oren tijdens het lopen dwars op zijn hoofd liggen en dat is een teken dat hij erg geniet. Ook sprong hij steeds met vier poten de lucht in en dan weten we het wel. Dan heeft hij teveel energie.




Weer thuisgekomen hebben we een kopje koffie gedronken met niks erbij en daarna zijn we in het blad gegaan. Per jaar moeten we elke herfst meer dan 30 m3 blad op opruimen. Dat is altijd weer een hele klus. De werkwijze is dat ik de bladeren aanhark en dat Gerrit met de grote kruiwagen achter mij aankomt om vervolgens de bladeren met de sneeuwschep op te scheppen. Om niet al te vaak te hoeven lopen met de kruiwagen stampt hij de bladeren flink aan. Vandaag heeft hij ongeveer 18 kruiwagens bladeren opgeschept (hij raakte de tel wat kwijt dus het kan een kruiwagen schelen. Elke kruiwagen is 230 liter inhoud. We hebben dus ongeveer 4 m3 opgeruimd en daar zijn we samen 1.5 uur mee bezig geweest. Dat zijn 3 manuren. Het positieve is dat we voor dit jaar ongeveer 10% van de klus bladeren hebben gedaan. Het lastige is dat we nu nog ongeveer 26 m3 moeten. Die hangen op dit moment nog aan de bomen. Er zit dus nog ongeveer dik 34 man uren bladruimen aan te komen. Kijk we vervelen ons niet laat dat duidelijk zijn.
Elke dag een beetje dan komen we er wel.

Deze week zal het iets droger zijn dan vorige week. Ik hoop dat we het gras nog een keer kunnen maaien voor de winter. Ook ga ik een dezer dagen mijn geraniums binnenzetten. Ik hoop ze te kunnen overhouden voor volgend jaar.  Dan moet ik ze wel voor de eerste echte nachtvorst binnen hebben staan.

Morgen ga ik naar de kapper. Om 13.00 uur heb ik de afspraak en dan laat ik mijn Corona lokken afknippen. Ook de tandarts hebben we gebeld voor een afspraak. Het begint weer wat te leven. Lang leve de vaccinaties!

Dit was het weer voor vandaag, Ontvang een hartelijke groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd.....









 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten