vrijdag 21 juni 2019

Glad Midsommar!...

Het is vandaag 21 juni en het is Midsommarafton. Dat betekent dat vanmiddag de Midsommarstång is versierd en opgezet. Dat gebeurt bij de Hembygdsgård, de plek waar, letterlijk en figuurlijk, de historie wordt bewaard.  In de basis ligt de stång al klaar maar op Midsommarafton wordt die nog versierd met bloemen en soms fruit en als dat klaar is komt deze te staan op het terrein van de hembygdsgård. Dan begint de muziek oude volkswijsjes te spelen, bij ons op de accordeon en danst jong en oud om de boom. 
Vorig jaar hebben we deze viering ook meegemaakt en toen zei ik dat ik dit jaar ook bloemen in mijn haar wil en mee ga dansen. Wel de bloemen dat is hem niet geworden maar ik heb wel meegedanst! Het was een vrolijk gebeuren en de completering van de inburgering zo denk ik maar :) Er zijn ook nog wat andere activiteiten zoals een loterij (ik won ook iets), koffie en broodjes met worst en ook nog een visspel voor de kleintjes. Het is vooral een gebeurtenis waarbij men elkaar ontmoet en gezellig bij elkaar gaat zitten kletsen en waar een traditie in ere wordt gehouden.




Het versieren van de Midsommarstång..
In opperste concentratie met de bloemenkrans in het haar...
En dan even aan de vingers ruiken..
Hier is de stång versierd en de muzikanten spelen al..
En hoppa... daar staat ie dan...
Nog even vastzetten en klaar....
dansen maar....



Na deze zomerse belevenis zijn Gerrit en ik weer terug naar huis gewandeld. Daar waren we nog bezig met een projectje. Gerrit had bedacht om naast het trapje van het gästhus nog een kleine plantenborder te maken om het aan deze kant van het huis een beetje op te fleuren. Vanochtend hebben we daarvoor border stenen gekocht en stoeprandjes voor de fundering van die stenen. Vanmiddag heeft Gerrit dit karweitje geklaard. Morgen gaan we planten kopen en plantaarde om de bak nog aan te vullen met aarde. In de ronde gaten van de stenen komen vaste plantjes iets van Campanula verder komt er waarschijnlijk ook een klimroos in, een rode, die vind ik zo mooi! 

 Terwijl Gerrit aan het knutselen was had ik ook een karweitje. In een ander hoekje van onze tuin, daar waar de mooie Rododendrons staan bij de ingang van de garage, dreigde het Zevenblad alles te overwoekeren. Ik heb alle Zevenblad eruit gehaald en stond ook deze keer weer versteld van hoe intelligent deze plant groeit. Wanneer je aan een stengel trekt, gaat die gemakkelijk uit de grond met wortel en al. De wortel knapt gemakkelijk en dat is het verraderlijke. Want uit het stukje wortel dat blijft zitten groeien zomaar weer nieuwe Zevenblaadjes. Deze plant groeit in een soort van kluwenstructuur. Ergens zit een dikke kluit met wortels en daaraan zitten verscheidene plantjes verbonden. Dus trek je de plant eruit met wortel en al, dan denk je hebbes! Maar daarmee ben je mis. Die dikke kluit denkt dan van 'jammer van deze loot, snel maar twee nieuwe maken!' Heb je éénmaal dat nest met wortels gevonden en verwijderd dan kun je er vrij gemakkelijk een aantal loten uittrekken. Zevenblad verwijderen, als dat al kan, is een kwestie van spitten en zoeken en spitten en zoeken tot je geen stukje wortel meer ziet. Wel dat was mijn werkje. Ik had de grote kruiwagen vol met Zevenblad en wortelnesten, 270 liter. Ik heb niet de illusie dat er straks geen Zevenblad meer zal groeien. Ook voor dit kleine hoekje tuin moeten we nog bedenken wat we er zullen gaan planten.


Voor ons beiden vanavond geen feest, wij zitten lekker in de keuken en we hebben de kachel aangestoken, buiten is het dertien graden en we hadden kippenvel.
Ik wens al mijn lezers een Glad Midsommar toe!!

Wordt vervolgd!



3 opmerkingen:

  1. Ziet er gezellig uit. Zevenblad.....na 10 jaar nog steeds niet weg kunnen krijgen uit de tuin. Het werd alleen maar meer :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog de hoop dat ik het kan winnen van het Zevenblad maar de tijd zal het leren! Ik ben wel een volhouder maar het Zevenblad ook dus het wordt een spannende race! :-)

      Verwijderen