maandag 24 juni 2019

Met de boot naar Forsvik....

Eigenlijk zouden we gisteren gaan varen, zondag. Echter toen we bij Näs aankwamen stond het schuim op de golven en vonden we het te hard waaien. Met de boot varen is erg leuk maar dan wel bij mooi weer. Daarom hebben we gisteren en vandaag maar omgewisseld. Gisteren de rest van de dag veel dingen gedaan en vandaag lekker het water op. Aanvankelijk was het een beetje bewolkt maar 's middags werd de lucht mooi blauw en was het met 24 graden en niet al te veel wind echt heerlijk zomers weer.
We zijn naar Forsvik gevaren. Daarvoor moesten we door de brug bij Brosundet. Die brug daarover zijn we met de auto al heel vaak gereden, het is een heel mooi hoekje daar en vandaag gingen we voor de eerste keer met de boot door de brug.

Brosundet...

De brug gepasseerd.....
 Na de passage van de brug kom je in het deel van het Viken dat naar Forsvik gaat. In Forsvik ligt de oudste en hoogstgelegen sluis van het Götakanal. Het is een prachtig dorpje waar zomers veel  te beleven is. Onze reis naar Forsvik was meer dan prachtig!! We zijn 'op de motor' naar Forsvik gevaren omdat we wind tegen hadden. Kruisen gaat niet, daarvoor is de vaargeul te smal.

Aan de rand van het Viken ligt hier Strömsund camping.
 Ik schreef al eerder dat het Vikenmeer een omgekeerde V vorm heeft. De zuidelijkste punt van het oostelijke deel van het Viken is dan weer een gewone V vorm. Vanaf Brosundet kunt je door het 'Spetsnäs' kanaal vlot naar Forsvik varen. Erg mooi daar!

Op onderstaande foto varen we het kanaal in. De grote 5 is de aanduiding van de maximale snelheid. je mag 5 knopen varen in het kanaal.

En je wordt nog even gewaarschuwd voor de stenen. Maar we steken niet diep en hebben geen last van de stenen. We passeren prachtige plekjes. Qua sfeer doet het me denken aan de Prinsenhof-Oude Venen.

We passeren zelfs een steenmannetje!
 Zo komen we aan bij Forsvik, hier gaan we het kanaal in dat naar de sluis voert. We gaan niet door de sluis maar meren aan bij een aanlegsteiger ervoor en wandelen even naar de sluis waar net een boot wordt geschut.

Dit stuk is zo mooi! We hebben er al heel vaak gewandeld maar zo vanaf de waterkant was het echt helemaal top.
Forsvik de sluis.....
Sluisomgeving....
 En wat heel leuk was dat bij het winkeltje van Lotte de twee broers uit Denemarken heerlijk zaten te spelen en te zingen. Die broers, ik weet niet hoe ze heten, hebben wij bij de sluis al vaak getroffen toen we daar destijds met onze caravan stonden. Het zijn zeer vriendelijke en bescheiden mannen en ze zingen prachtig.

En daar liggen we dan. Ik heb de boot van alle kanten maar even op de foto gezet en ik ben niet de enige. Overal waar we komen klikt de camera en roepen mensen ons toe of zwaaien uitbundig.

De terugweg zijn we niet door het Spetsnäs kanaal gegaan maar hebben we de route om het eiland gevaren. Dat eiland was vroeger een landtong maar door het graven van het kanaal is het een eiland geworden. Er woont daar niemand, uitsluitend natuur.

Terug konden we met ruime wind lekker zeilen.
En ....het is bijna niet te geloven. en ik moet er wel om lachen.... vanavond kreeg ik een emailtje van iemand met het verzoek een bruidspaar naar de overkant van het Viken te varen met onze boot. Daar is Gammelrudsbrygga de plek waar het paar het bruiloftsfeest geeft. Bijzonder!!
Het was een heerlijke en bijzondere dag!

Wordt vervolgd....

1. Gaaf om de foto's te zien. Kan mij voorstellen dat het een bijzondere dag was.