16 mei is de dag van het trouwfeest van Henk en Chang. Dat was de eerste gedachte vandaag. De echte trouwdag heeft een andere datum maar ook deze dag is er eentje om te gedenken. Het was toen een prachtige dag!!
Vandaag was voor ons ook speciaal. Het was de dag van de aankomst van onze Sinnestriel. We kregen vanochtend al een appje over de planning. Vijf voor half één zou het transport in Karlsborg kunnen zijn. De reis verliep zo voorspoedig dat ze bijna een half uur eerder aankwamen. Wij zaten al mooi te wachten. Het moment zou bijna mijn camera ontgaan zo verrast waren we.
Toyvo, onze kraanmachinist had al keurig een briefje op de kraan geplakt dat hij bezet was rond een uur of 13.00. Zelf was hij met zijn eigen boot aan het werk, hij vertelde ons dat hij met die boot veertig landen bezeild had. Daarover kunnen wij niet meepraten. Wel was hij helemaal verrukt van onze boot en hij vindt dat de Nederlanders zulke mooie boten kunnen maken.
Daar komt ie aanrijden.... |
Al snel hing de boot in de lucht en kon Gerrit onze nieuwe trailer eronder rijden. Hoe zou dat gaan en zou de trailer het houden. Dat moest haast wel want we hadden hem gekocht op het gewicht van onze boot. En zou het allemaal passen...ja, je weet maar nooit.
Meester en compaan moesten al snel weer vertrekken. Ze moesten nog naar Hjo om een boot te bekijken en om vijf uur moesten ze ook alweer bij de boot naar Kiel zijn. Dat was dus een strakke planning. Ze hebben het vervoer prima geregeld, de boot is zonder schade bij ons aangekomen.
Toen ze weer vertrokken waren hebben wij eerst met Toyvo rustig een kopje koffie gedronken met wat lekkers erbij :-). Hij had hele verhalen over zijn zeiltochten, hij was ook in Nederland geweest, op Vlieland en in Enkhuizen en hij was 10 jaar lang beroepsmusicus geweest, hij speelt piano. Een kleurrijk persoon. We hadden zomaar een heel gezellig momentje zo met Toyvo aan de koffie. We kunnen hem zo bellen als we vragen hebben of wanneer we de kraan weer willen gebruiken. De kosten konden we betalen bij een automaat. Personen die hij niet vertrouwt moeten betalen voor het kranen, wij mochten achteraf (kijk.. dat hebben we dan maar weer). Worden we lid van de watersport vereniging dan krijgen we een deel van de kosten weer terug. In dat geval moet je één keer kranen betalen en krijg je de volgende kraanbeurt van dat jaar gratis.
Na de koffie hebben we de boot rustig met spanbanden vastgezet. Het is even goed kijken waaraan je ze vastzet en hoe je dit doet maar na een half uurtje was hij voor ons transport klaar.
daar gaat ie.. |
Het eerste bochtje.... |
3 kwartier later draaien we onze oprit op. Dat kon allemaal maar net tussen de palen van de oprit door. De weg voor ons huis is namelijk niet zo heel erg breed waardoor het maken van een ruime bocht wat lastig is. Maar het ging prima!
En nu hebben we onze Sinnestriel weer thuis. Hij ligt prachtig naast ons huis. Zo kunnen we er mooi aan werken. Zo op de foto ziet hij er gaaf uit maar er zijn nog wel wat klussen te doen. We zetten de vaart erin want we willen ook graag nog wat varen dit jaar.
Gerrit heeft het rondhout eraf gehaald, voor een schuur- en lakbeurt en ik heb de boot eerst schoon geschrobd en heb hem daarna in de anti antifouling gezet. Gerrit is luiken gaan schuren. Zo zijn we al direct los.
Heel toevallig kregen we vandaag ook een berichtje van de havenmeester in Näs. Hij heeft een plek vrij voor dit jaar we moeten alleen even kijken of we daar passen. Morgen om 11.00 uur gaan we even kijken. Ik hoop dat het past want liggen in Näs zou wel onze voorkeur hebben. Dan kunnen we op het Vikenmeer varen, dat doen we liever dan varen op het Vättern. We zullen zien...
In het nieuws in Sverige:
In de SVT nyheter stond een artikel over zelfsturende vrachtauto's. Niet in Amerika, niet in China maar eigenlijk vlakbij ons, namelijk in Jönköping. Daar werd vandaag een test gedaan. De vrachtauto heeft op openbare weg een stuk gereden en is zelfstandig naar een laad- en losplaats gereden. De test is zonder problemen verlopen. Ik weet niet precies, heb dat niet kunnen lezen in het artikel wat het merk is van de vrachtauto. Wellicht Scania maar zeker weten doe ik het niet.
Het is een elektrische vrachtauto men denkt de vrachtauto van de toekomst. Er werd verteld dat de hele rit van de auto in geprogrammeerd is en dat de auto tijdens de rit niet toegankelijk is. Stelen of kapen van de vrachtauto is niet mogelijk.
Wanneer je de link aanklikt kun je in het originele artikel ook een filmpje zien van de zelfsturende vrachtauto.
Wordt vervolgd
Wat een prachtige boot, Johanna! "In moai stikje Fryslân yn Sweden!" Een heerlijk vooruitzicht om daar straks mee in Zweden te varen...
BeantwoordenVerwijderenHej janneke, Onze boot is een Grundel, gemaakt naar het model van een Punter, Noord Overijsel volgens mij maar wel met een 'Frysk flagje' hoor dus wel een beetje Frysk! IDD we kijken er naar uit om straks lekker met onze Sinnestriel te varen op de Zweedse meren om ons heen! En dank voor je reactie, dat vind ik heel erg leuk!
Verwijderen