vrijdag 16 februari 2024

Vervolg Kakelugn en weer even Dimash geluisterd

Om te beginnen eerst een uppdate over de bouw van onze kakelugn. Het vordert maar we zijn er nog niet. Elke dag kan de murare 6 ringen opbouwen en daarna moeten die eerst drogen voordat de volgende ringen kunnen worden aangebracht. Doe je meer dan zakken de ringen door het gewicht weg in de specie. De steensoort die hij nu gebruikt voor het opmetselen van de kakelugn is een geheel andere dan die hij gebruikte voor het onderste deel. Deze steen moet namelijk de warmte opnemen en afgeven. De murare werkt alleen en Gerrit helpt hem steeds om de onderdelen uit zijn bus te tillen. Daarbij bemerkt hij het verschil in gewicht tussen de stenen nu en die van het onderste deel. Die waren veel minder zwaar.


Deze foto is genomen van het onderste deel van deze kakalugn. Hier aan de linker zijkant zie je onder de ruimte voor de fläkt (had ik beschreven in een van mijn vorige posts) en je ziet de opening voor het leegzuigen van het rookkanaal nadat de schoorsteenveger het rookkanaal heeft geveegd. Hierop komt wanneer de kachel klaar is een deksel van messing en dat deksel schroeft de schoorsteenveger er af om met de slang van zijn stofzuiger de bodem schoon te zuigen. Aan de andere kant zit ook zo'n deksel. Aan elke zijkant lopen twee kanalen.

Hier zie je het rookkanaal aan de rechterzijde met het 'schoorsteenvegergat' (zullen we maar zeggen)

In totaal zullen er vijf rookkanalen in de kakelugn lopen waardoor de rook straks circuleert, twee aan elke zijkant en één in het midden. Het middelste rookkanaal heeft de schoorsteenveger-opening boven zitten. Van daaruit kan de toegang tot de schoorsteen worden schoongemaakt.
Aan de voorkant komt tussen de stenen die de rookkanalen vormen en de buitenkant van de kakelugn (dat zijn namelijk afzonderlijke stenen) een soort van afsluitende vezel. De foto is van bovenaf genomen en toont wat vertekening. De naad tussen de stenen die de rookkanalen vormen en de ombouw loopt recht. Ik heb het nog niet gevraagd maar mogelijk dat deze ruimte het uitzetten en krimpen van de stenen onder het proces van verhitting moet opvangen.




Vandaag (donderdag) is dit (zie foto onder) het eindpunt. Je kunt al goed zien waar de vuurkorv komt waarin later een cassette wordt geplaatst. Een extra grote omdat ons onderste deel van de kakelugn ook iets hoger is om zo op een soort van 'gulden snede' (de verhouding tussen het onderste deel en het bovenste deel) uit te komen. Je kunt nu voor het eerst de vorm van de kakelugn een goed zien. Morgen komen er weer 6 ringen op dan zitten we denk ik tot de opening naar de schoorsteen. Daar heeft hij dan weer wat meer werk omdat hij daar de aansluiting moet maken. Zo komen we elke dag een beetje verder. 


Morgen moet Gerrit de murare waarschijnlijk ook helpen bij het tillen van de ringen die dan gemetseld moeten worden. 

Wij doen overdag niet zo heel veel momenteel. Eén klus tegelijk vinden we wel voldoende. Op dit moment is de woonkamer een werkplaats maar ook onze tvätt. Eerst moet dat allemaal maar klaar voordat wij gaan kijken waarmee we ons gaan bezighouden. Even rust is ook niet verkeerd. Gerrit heeft in deze tussentijd de informatie voor de belastingaangiftes al vast uitgewerkt. Dat is dit jaar extra veel werk vanwege de verkoop van ons huis in NL vorige jaar. Het is een prettig gevoel dat dit je niet meer achter zit.

We maken onze dagelijkse wandelingen, ruimen de boel wat op, drinken koffie met de murare en verder heb ik vandaag wat muziek geluisterd. Dat doe ik graag. Ik heb spotify maar meestal luister ik muziek op Youtube. Vaak zijn daar live optredens te zien maar je rolt er ook van het één in het ander en zo kom ik soms nieuwe dingen tegen.
Zo schreef ik al eens een blogje over Dimash Dequibergen

Het gekke is dat ik niet eens zo verrukt ben van muziek waarbij een muzikant zo volledig en dramatisch uitpakt echter om Dimash kan ik niet heen! Ik ben zo onder de indruk van de mogelijkheden die hij heeft met zijn stem. Ik ben niet de enige en heb met een lach zitten luisteren naar QofyReacts. Sla het linkje niet over want het is echt heel erg leuk om naar te kijken. Recent heeft Dimash een nieuwe song gepost die mij wel erg aanspreekt omdat het klein gehouden is. Direct bij de eerste toon val ik al van mijn stoel, zo mooi! Hij zingt en begeleidt zichzelf op de piano en hij wordt op gitaar begeleid door zijn broer Mansur. Echt prachtige gitaarbegeleiding en live opgenomen zo mooi en puur. In dit nummer beschrijft hij zijn leven tot nu toe en het is door Dimash zelf geschreven en gecomponeerd. Hier het linkje Omir (live). Een andere song die ik eerder nog niet tegen kwam is Daybreak (2017). 

Natuurlijk luisterde ik ook weer even naar S.O.S, een Franstalig liedje gecomponeerd in 1978 door Michel Berger en afkomstig uit de musical 'Starmania' In die musical werd dit nummer gezongen door Daniel Balavoine. Hier de twee linkjes de eerste van het origineel en de tweede van Dimash S.O.S. 

Zo is het wel weer genoeg, ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten