donderdag 8 februari 2024

De opbouw van de kakelugn (voorbereidingen)

Zo... wat hebben we weer een wintertje. In mijn vorige blog beschreef ik al dat er veel sneeuw viel en je kunt gerust stellen dat het een dag met heel veel sneeuw werd. Alles is weer bedekt met een dikke laag wit, erg mooi om te zien. Hieronder een aantal foto's

Gisterochtend (woensdag) was Gerrit al om kwart over zes opgestaan om de oprit sneeuwvrij te maken. We verwachtten immers de murare en die moet zijn bus vlak bij onze voordeur kunnen parkeren want daarin zitten zijn benodigdheden. Gerrit is twee uur aan het schuiven geweest en het laatste halfuurtje, want ik werd iets later wakker, heb ik hem geholpen. Onze oprit lag er puik bij en de murare kwam niet vanwege de sneeuw. Gelukkig kon hij vandaag wel gebruik maken van onze sneeuwvrije oprit!

Voor Gösta is het ook weer een uitdaging. 's Ochtends wil hij altijd graag even naar buiten voor een plasje en een poepje maar hoe doe je dat wanneer je tot je knieën in de sneeuw staat. Hij houdt overigens wel van de sneeuw, zelfs zoveel dat hij steeds wat mee naar binnen neemt.

Dat de murare gisteren niet kwam vonden we niet zo heel erg, zo konden wij mooi onze boodschappen aanvullen. Gerrit wilde ook een nieuw stopcontact aanleggen bij de aardwarmtepomp zodat we daar een TP link Deco Mesh M5 kunnen installeren. Dat is een ding waarmee je in je huis een draadloos netwerk kunt creëren zodat je overal een goed en even sterk signaal hebt. Dat netwerk bij de pomp hebben we nodig voor de app die bij de pomp hoort. In de rest van het huis hebben we geloof ik een M9 die ietsje sterker is maar dat zou voor de pomp niet hoeven.


De ruimte waar de pomp staat ziet er alweer iets ordentelijker uit. Gerrit heeft alle oude haken, spijkers, ogen en niet meer gebruikte kabels en stopcontacten weggehaald. Een stuk overzichtelijker zo in vergelijking met gisteren.

Hij heeft ook een nieuw verdeelpunt gemaakt en ik hoop dat ook de oude verdeelpunten kunnen worden vervangen want ze ontberen allemaal een afdekkapje.

oud

nieuw
Ondertussen was de murare vandaag bezig met het opbouwen van de 30 cm fundering in de tvätt. Dat is voor nu klaar en moet nu eerst drogen. Het ziet er nu nog wat troosteloos uit in mijn mooie nette tvätt maar wanneer het cement straks droog is dan wordt het geheel nog voorzien van een stuclaag en dan oogt het wel weer netjes.

In de kamer heeft hij het gat in de vloer nog wat aangesmeerd en zo is de doorgang van de kamer naar de tvätt weer gesloten. Dat scheelt weer in de warmte. Het pijpje in het midden (foto onder) is de luchttoevoer voor de kakelugn. Het aanvoergat van de lucht zie je boven in de fundering zitten (foto boven)

de reeds aanwezige fundering met nu daaraan het nieuwe deel (het donkere deel in het gat)

De volgende stap is dan dat het gehele gat wordt afgedekt met plastic waarna hij het beton met wapening gaat storten. Nu maar hopen dat het morgen niet al te koud wordt (vandaag was het tussen -12 C en -16 C) want hij wil graag buiten bij de voordeur mengen zodat hij niet teveel met de zware emmers beton hoeft te lopen. We zullen zien. Het begin is er en nu is het een kwestie van doorwerken en geduld.

Wij vinden het heel leuk dat we deze keer het proces van opbouwen van de kakelugn van nabij kunnen volgen. De vorige keer (2017) waren we namelijk gewoon in NL aan het werk en moesten we het doen met foto's die we toegestuurd kregen. Wat ook fijn is, is dat hij alles even met ons overlegt, zo hebben we ook nog een beetje inspraak.

Nu vraag je je wellicht nog af wat die witte bouwsteen daar doet (op de foto hierboven). Wel daarmee gaat hij een muurtje metselen om zo de hoek af te dekken. Maar eerst moet hij de bestaande rookgaten dichten en bovenin een nieuwe maken voor de aansluiting van de kakelugn. Boven door dat muurtje gaat het nieuwe rookkanaal lopen. De nieuwe kakelugn komt dus tegen dat nieuwe muurtje te staan maar het muurtje zul je dan niet zien.

Voor wie niet van deze bouwtechnische beschrijvingen houdt hier nog even een paar afsluitende winterfoto's


Nog een sneeuw buitje en dan is het zoeken naar de moestuin :-)

En wat doe ik eigenlijk zelf..... Wel, niet veel helaas. Om 11.00 uur ben ik even gastvrouw, en verder moet ik steeds bedenken waarmee ik me kan bezighouden. Gelukkig heb ik een trui op de pennen staan en die groeit wel aardig deze dagen. Ook heb ik al even voor proef achter mijn weefgetouw gezeten dus wie weet....

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd.....



  







































Geen opmerkingen:

Een reactie posten