woensdag 13 december 2023

De kelderhal V: Wanden en deuren/kozijnen

Ik ben vandaag nog niet buiten geweest en het is al avond! Dat overkomt me niet zo heel vaak. Reden is dat we de wandeling vandaag maar hebben overgeslagen. Gösta heeft een wond aan zijn poot. Zijn duim aan de rechter voorpoot is opengescheurd, waarschijnlijk als gevolg van een sprong in de greppel gevuld met sneeuw. Die greppels liggen ook vol stenen en mogelijk heeft hij daar zijn poot aan bezeerd. iets anders kunnen wij niet bedenken.
Vandaag ligt hij wat zielig met een verband om zijn poot in zijn mand.


Hij vindt het zelf ook wat vreemd en maakte geen aanstalten om te willen wandelen. Vandaar een dagje rust voor hem. 
Gerrit en ik zijn het grootste deel van de dag in de kelder aan het werk geweest. Gerrit had nog een zakje beton en daarmee heeft hij een sleuf in een wand van het voormalige olietankhok gevuld. Daar moeten we nog een begin mee maken om dat deel van de kelder op te knappen. Wellicht is zijn handeling van vandaag een aanzet daartoe.

Ik begon mijn werk in de kelder met het overschilderen van alle rode delen. Dat nam wel even tijd maar rond een uur of drie was ik ermee klaar. Het ziet er nu echt wel een stuk beter uit dan op de foto die ik destijds op mijn blog plaatste toen het ging over hoe de muizen toegang hadden tot onze kelder. Het bleek dat ze een gat 'gevroten' hadden in de deurpost. Gerrit had er voor nood toen een stuk staalwol in geduwd. Dat hebben we er nu natuurlijk uitgehaald, het gat gevuld met cement en de naad tussen de vloer en de drempel afgekit en een nieuwe dekvloer aangebracht. Het onsmakelijke plaatje van ons deurkozijn geplaatst in de blogpost over de muizen is nu verleden tijd. We hebben nu weer een nette entré!



Ik heb ook het raam afgekit zodat het condens water niet allemaal in het hout loopt. Eigenlijk zou het beter zijn er een stukje isolerend glas in de zetten maar dat is meer een klusje voor in de zomer.

Het is nu vier dagen na het aanbrengen van de egaline. Op de verpakking staat dat die twee dagen nodig heeft voor het drogen. Daarna zou je de vloer kunnen afwerken. Wij zien echter nog donkere plekken in de egaline laag. Gerrit heeft de vochtmeter erop gezet en het blijkt dat de vochtigheid van de vloer varieert van 12% tot 20 %. Zo willen we de vloer nog niet verder afwerken. We hebben vandaag de luchtontvochter in de kelderhal geplaatst en heel langzaam zie je de vloer nu drogen.

Hoe werkt ie ook alweer?

na het overschilderen van alle rode delen heb ik de muren nog een keer gesausd. Ik heb structuurzand door de verf gemengd omdat sommige wanden nu helemaal glad waren en sommige nog een beetje structuur hadden. Met het structuurzand door verf krijgen alle wanden eenzelfde uiterlijk. We zijn er tevreden over.





Nu is het afwerken van de vloer echt het laatste wat we nog moeten doen. Morgen laten we de vloer nog verder drogen en om ons niet te vervelen gaan we dan iets anders doen. Even niet in de kelder maar de blik een beetje ruimer. Inkopen doen voor de kerst. We doen voor een klein bedrag een cadeautje onder de kerstboom. Niemand heeft meer een lijstje zodat het nog een hele kunst is om een passend presentje te scoren voor iedereen. Die uitdaging wacht ons morgen.

Wel.... geen wandeling dus vandaag, wel winterweer en de kerstkaarten liggen klaar voorzien van postzegels en stickers voor prioritering, morgen gaat ze de brievenbus in.

Vandaag is het 13 december en dat is de dag waarop het Lucia feest wordt gevierd. Ik heb hierover al eens een blogpost geschreven, zie link hierboven. Op de Zweedse TV was de viering in Kalmar Slott te volgen via SVT, ik weet echter niet of lezers vanuit NL deze viering kunnen zien op SVT. Daarom nog een link van de Lucia viering in Helsingborg te vinden op youtube. 

Ontvang een warme en vredevolle groet van ons en wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten