dinsdag 12 december 2023

REKO-ring

We hebben toch nog weer wat winterweer. Het vriest overdag een paar graden en er valt continu een heel erg klein beetje sneeuw.


De schraper rijdt een paar keer per dag door de straat om zo de hoofdweg in het dorp berijdbaar te houden. Daarmee komt er een steeds hogere sneeuwwal aan de kanten van de weg te liggen en dus ook op de oprit naar ons huis. Tot nu toe konden we er doorheen rijden maar één keer per maand wordt onze huisvuil container geleegd en dat gebeurd niet wanneer de leger hem over de sneeuwwal moet tillen. Dus vanochtend nog voor het ontbijt stond Gerrit al aan de schep want voor de kerst wil ik toch graag de container geleegd hebben want voor de kerst komt de vuilnisauto niet weer.


Gerrit maakte gelijk ook het stoepje voor de voordeur even sneeuwvrij zodat we niet meer naar beneden hoeven te glibberen. Perfect weer!
Na de wandeling liepen we even langs onze brievenbus en jawel, één envelop, de eerste kerstkaart van dit jaar. En bijzonder een kaart met een fraaie postzegel met een windhond erop afgebeeld. 

Dankjewel Jan en Nel voor de kaart. De eerste zoals ik al schreef want Nel houdt niet van kaarten die te laat komen. Ik vermoed dat onze kaart al jaren in die categorie valt. Ik weet niet waarom maar wij hebben dat kaarten sturen nooit zo op orde. Nel we hebben je woorden ter harte genomen en vanavond al onze kaarten geschreven, dus dit jaar kun je er volop van genieten :-)

Vanavond moesten we om half zeven in Karlsborg zijn. We hebben voor de eerste keer iets besteld bij de REKO-ring. Wat is een REKO-ring. Dat is een groep voedselproducenten uit de buurt die zonder tussenkomt van tussenhandel lokaal geproduceerde artikelen verkopen. Het contact tussen verkopers en koper verloopt via Facebook. Bij ons op het Undenäs forum zag ik staan dat de Reko-ring op dinsdag 12 december weer in Karlsborg zou staan. Een van de producenten is een biologische boer uit Abberud. Diens vee loopt prachtig op het mooiste plekje op aarde en krijgt daar rustig de tijd om te groeien en volwassen te worden. We zien de koeien daar vaak staan en zeggen dan tegen elkaar dat deze koeien daar een prachtige plek hebben. We bestelden via FB een paar dingetjes. We eten steeds minder vlees en het vlees dat we dan wel eten daarvan vinden we het prettig wanneer het ecologisch is en afkomstig van dieren die een goed leven hebben geleid. Wel onze bestelling konden we vanavond in Karlsborg afhalen om 18.30 uur. Op de beschreven plek stonden diverse mensen producten te verkopen vanuit de achterbak van hun auto. Reko-ring karlsborg. Een heel mooi initiatief vind ik. Zo koop je spullen van nabij, dat niet eerst voordat het bij je op het bordje ligt een wereldreis heeft gemaakt. Zoals laatst bij de Lidl, ik zou een doosje bosbessen in mijn winkelwagen leggen en keek, zoals ik meestal doe, naar waar het vandaan komt. Peru!! Bosbessen uit Peru...... Ik heb ze weer terug gezet. Zo proberen we ook tomaten te kopen geteeld in Zweden. Dat wordt echter per week moeilijker. Nu komen de meeste tomaten uit NL maar ze komen ook wel uit Marokko. De broccoli die we kopen komt meestal uit Spanje. Blijkbaar heeft broccoli wat warmte nodig om goed te groeien. Ik heb het een paar jaar geprobeerd het telen van broccoli maar wat er in onze moestuin groeit mag maar amper broccoli heten. En nu komt dus ons stukje vlees uit Abberud. De enige reis die het vee heeft gemaakt is naar Skövde op en neer (want daar staat het slachthuis). En dan nog in bevroren toestand van Abberud naar Karlsborg en uiteindelijk naar onze vriezer. Dat is allemaal nog te overzien.

De kelder die hebben we vandaag voor de eerste keer gewit. Daar vul ik niet echt een blogpost mee dus daarover de volgende keer meer.

Ontvang een warme en vredevolle groet van ons en wordt vervolgd.....






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten