zaterdag 16 december 2023

De kelderhal VII: Nu nog uitharden en inrichten

We hebben een feestdag zonder feest! Femke is jarig vandaag ze is 37 jaar geworden, ik kan het bijna niet geloven. Gerrit werd vanochtend wakker en zei..... we gaan eruit, we gaan Femke bellen en dat deden we. Femke en Louis zaten al klaar voor de visite, dus niks niet een slow start of lekker uitslapen, nee 10.00 uur 's ochtends koffie visite! Pff wat een gedoe ook zo'n verjaardag. De taart stond al klaar maar helaas dus niet voor ons. Wij hebben vanavond een haverkoekje bij de thee. Maar binnen in ons hart is het feest vandaag!!
kijk daar zit ze naast mij maar toen nog geen 37

Ons feestje was het afwerken van de kelderhal. Daar zijn we na de niet zo lange wandeling met Gösta toch nog de hele dag mee bezig geweest. De vloer was mooi gedroogd en was beloopbaar. Klompjes uit! zei ik tegen Gerrit want beloopbaar wil nog niet zeggen van uitgehard. Hij pruttelde wat over koude voeten maar daar hebben we warme sokken voor. Ik moest vandaag nog een stukje muur verven in de tvätt en Gerrit begon met het omwikkelen van de isolatierubbers rond de waterleidingen. In onze kelder lopen, zoals ik al eerder eens benoemde, veel zaken langs het plafond. In de kelderhal hebben we leidingen die niet meer gebruikt worden al weggehaald. Wat er nu nog zit is voor verwarming en waterleiding. Die hebben zo'n schuimrubberen mantel en de meeste zijn ook nog eens omwikkeld met een soort tape van katoen. Het lijkt wel verband tape en dat is dan weer wit geschilderd met muurverf zodat het niet zo afsteekt tegen het witte plafond. Een aantal van die leidingen hebben we zelf geïsoleerd maar dan met een zwarte mantel. Dat staat lelijk tegen de witte wanden dus hebben we vandaag (we is Gerrit) die ook met tape omwikkeld en heb ik ze later wit geschilderd met muurverf. Ik schrijf het zo even in één zinnetje maar werkelijk, het was nog een heel gepruts want die tape is zelfklevend en dat is soms best wel lastig wanneer er maar weinig ruimte is om te wikkelen, hij is er uren mee bezig geweest. Kijk dit bedoel ik.

een van de buizen die van zwart naar wit ging

Pas vanavond konden we de vloer in de 'klarlack' zetten. Dat was niet meer het meeste werk. Gerrit deed de kantjes en ik het rolleren. Van het lakken wordt de vloer eerst weer helemaal wit. Bij het drogen trekt hij weer helder op.


Hier kun je zien dat delen van de vloer al aan het drogen zijn. Nu met het nalakken is het reparatiedeel in de tvätt ook nog wat bijgetrokken wat kleur betreft. Ik ben heel benieuwd hoe het er morgen uitziet. Dan plaats ik er ook even een foto van, ik kan er nu niet bijkomen.
Straks de koelkast en de vriezer plaatsen en dan is het klaar. Wat een klus weer, blij dat we nu zover zijn! Maar morgen of overmorgen dus de eindfoto's

De winter......
Is nu weer ten einde! Vandaag was het 8 graden en het dooit als een tierelier. Het is grijs, heel vochtig en wat mistig. Echt niks aan!


Vanavond zitten we lekker in onze warme kamer. Na het schrijven van dit blogje ga ik nog wat zitten lezen, net als  Gerrit. We zitten knus bij onze open haard met een kopje thee en de haver koekjes als traktatie op deze feestelijke dag zonder feest.

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van Gerrit en mij! Wordt vervolgd....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten