dinsdag 19 december 2023

De kelderhal VIII: Klaar

Klaar! 
En wat was het toch nog weer een werk in die kelderhal. Dat laatste, dat het door mij is ervaren als 'toch nog weer een hoop werk', dat komt vooral omdat je het klaar wilt hebben voor een bepaald tijdstip. Zou dat niet het geval zijn dan was het gewoon 'lekker bezig zijn' geweest. Dat klaar willen hebben, dat is de grote valkuil. Dat geeft druk. Tenminste bij mij, Gerrit heeft dat niet zo, die is gewoon lekker bezig. Op een stoel zitten en naar de klok kijken, dat kan altijd nog wel zegt hij dan. 

De kelderhal is klaar :-) Het is ons gelukt, misschien nog een paar kleine dingetjes zoals een snoertje vastzetten en een handgreep aan de nieuwe vriezer monteren en de deur nog in de deuropening naar de tvätt hangen maar veel meer is het niet. 

en dan nu de foto's:


Wanneer je van boven naar beneden de kelder inloopt dan is dit je uitzicht. De oude reserve koelkast voor als iedereen thuiskomt en we extra koelkast ruimte nodig hebben en de nieuwe vriezer. We hebben ze nu, met een klein verzetje, naast elkaar gezet. De vriezer past maar net onder de verwarmingsbuizen. Ik had er al een beetje buikpijn over of we de vriezer wel rechtop zouden kunnen krijgen in de kelderhal maar dat had niet gehoeven. Het past allemaal precies, als was het ervoor gemaakt. Kijk dit is de speling boven de vriezer....

Mijn vader zou wel gezegd hebben: ' Dat scheelde maar een haartje van een olifantenstaartje'. 1 cm ruimte over boven de vriezer, meer is het niet. Een gelukje! Maar ze staan er nu fraai gebroederlijk naast elkaar met een klein verzetje omdat de muur erachter ietsje verspringt. De koelkast is inmiddels schoon en in functie, we hebben de kerstinkopen er voor een deel in opgeruimd. Zo houden we een beetje overzicht over wat we hebben ingeslagen zowel in de koelkast in de keuken als in de koelkast in de kelder. Na de feestdagen gaat de kelderkoelkast weer snel uit want het is natuurlijk een energieslurper en samen redden we het prima met de koelkast in de keuken.
En dan de rest van de kelderhal... 


De buitendeur zonder muizengaatjes


En dan nog de beloofde foto van de tvättstuga. Daar was de epoxilaag gescheurd en de vloer deels omhoog gekomen. We denken dat dit kwam van vocht in de vloer. We hebben de loszittende delen verwijderd en de opening opnieuw gevuld met egaline en dit heeeeel goed laten drogen. Ook hebben we nu twee roosters geplaatst zodat de vloer het eventueel aanwezige vocht kwijt kan. het gerepareerde deel zit nu opnieuw in de epoxi met, zoals eerder al beschreven, een klein kleurverschil. Verder vinden we de reparatie goed gelukt. Nu maar hopen dat het deze keer blijft zitten.

het kleurverschil



We zijn vandaag ook bezig geweest met de buitenverlichting. Iedereen om ons heen zit al lang en breed van de buitenverlichting te genieten maar wij waren er nog niet echt aan toe gekomen. Maar.... nu is het zover,  we doen ook mee! Het ziet er gezellig uit vind ik.... 

Na een paar uurtjes werk buiten had Gerrit zulke koude handen dat hij geen knoop meer in een touwtje kon freubelen. Het werd toen ook al een beetje donker en daarom zijn we naar binnen gegaan om de handen te laten ontdooien. Ik had zelf dan wel handschoenen aan maar die van mij voelden ook verre van behaaglijk. Na de koffie waren we weer ontdooid en hebben we binnenshuis nog het één en ander gedaan. Ik heb opgeruimd en Gerrit beklopt de thermostaatkranen van de CV met een steeksleutel om zo de ventielen weer open te krijgen. Want straks met de kerst en met twee kleine spruiten over de vloer willen we het overal lekker warm hebben. Wij gaan ervoor!

Nu zitten we in de keuken, het is kwart over tien 's avonds en we drinken nog een kopje thee. In de keuken hebben we ook een kleine kerstboom staan, vorig jaar voor het eerst en dat vonden we allemaal heel leuk. 

Het boompje in de keuken.

Ik zit er even naar te kijken.... Ineens ben ik weer 9 jaar. Het is bijna kerst en mijn moeder heeft op haar fiets een kerstboom gekocht in het centrum van Leeuwarden op 'De Pijp'. Meestal ging ik met haar mee en zochten we samen de mooiste boom uit. 5 gulden of 7.50 geloof ik. Ik loop naar school en kijk snel nog eventjes door het raam naar onze kerstboom die in de erker staat. Ik vind alles aan de boom heel erg mooi maar vooral de Piek, die heeft zulke mooie kleuren. Die zelfde piek, inmiddels wel 60 jaar oud denk ik, pronkt nu bovenin onze keukenkerstboom. Hoe leuk is dat!!

de piek in de keuken

Nu ben ik weer 66 en nog enkele dagen en dan krijg ik mijn eerste AOW. Dan krijg ik van Drees. Dat zei mijn pake altijd 'We krijge fan Drees, we hawwe it goed'. Hij kon met weinig toe! 

Wel dit was het weer voor vandaag, heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van Gerrit en mij!! Wordt vervolgd.....

3 opmerkingen:

  1. Wat een keurige kelder is het geworden! Prachtige vloer en alles opgeruimd en klaar voor de Kerst.
    Ik wens jullie met je familie een gezellige Kerst en een gezond en goed 2024.
    Bedankt voor alle gezellige blogs en info over Zweden. Ik hoop er nog lang van te mogen genieten.
    Groetjes, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook dank voor al je reacties dit jaar Jet, ik waardeer dat enorm. Voor jou, je man en allen die je lief zijn ook een heel gezellige kerst toegewenst en een vredevol en gezond nieuw jaar!

      Verwijderen
  2. Ik sluit me bij Jet aan! Prachtig project weer afgerond. Jullie huis wordt steeds fraaier! Knap hoe jullie dit allemaal doen.

    Ook ik wens jullie fijne Kerstdagen en een gezond en blogrijk 2024! Ook al op afstand; ik geniet volop mee met jullie leven in Zweden.

    Groetjes uit Hoogeveen,
    ../Wilfred, Marian, Anne, Ilse, Eline en Björn Smit

    BeantwoordenVerwijderen