donderdag 26 oktober 2023

Op stap: Far de Formentor, Pollença kerk, markt en kruisweg

Ergens, volgens mij was dat de woensdag, hebben we een tochtje naar de vuurtoren gemaakt. Het oorspronkelijke plan was om even naar de vuurtoren te rijden en de rest van de dag op een mooi strand door te brengen. Het was namelijk een dag met heel mooi weer. De vuurtoren bevindt zich, wanneer je op het kaartje kijkt, op de landtong bij Port de Pollença. Wij hadden 's ochtends eerst rustig aan gedaan en lekker gezwommen in het zwembad bij ons huisje en reden 's middags heel onschuldig de landtong op. Het viel ons al op dat er zeer veel fietsers waren. Een klein eindje onderweg op de landtong kwamen we in een file terecht. De weg was smal dus we konden niet ontsnappen. Dan zit er maar één ding op en dat is erin berusten. Dat hebben we gedaan en warempel konden we toen genieten van wat we tegenkwamen in de file. De weg bood ons prachtige vergezichten over zee. Ik zal er niet teveel over schrijven want ik heb geen foto's om mijn verhaal te illustreren. Ik had namelijk die dag mijn telefoon thuis gelaten vanwege het strandbezoek. We hebben een paar uurtjes in die file gestaan met schitterende uitzichten en uiteindelijk kwamen we aan op het puntje van de landtong waar ook de vuurtoren is en daarbij een restaurant. We hebben daar een kopje koffie genoten en Greetje heeft er wat foto's gemaakt. Daarvan heb ik er twee ontvangen. Hier komen ze....

Wel heel leuk toch.....?
Om je een indruk te geven van de vuurtoren volgt hier nog een foto die ik op internet vond.

Far de Formentor

Op de foto is er geen verkeer op de weg maar dat was tijdens ons bezoek wel eventjes iets anders. Het bezoek aan de vuurtoren heeft ons een dag gekost. Aan het einde van de middag zijn we nog wel eventjes naar een strandje gegaan. Om daar te komen moest je een lange wandeling maken over de rotsen naar beneden waarna je op een strand kwam met alleen maar stenen en geiten en enkele toeristen waarvan de meest nabije net even in een relatie crisis terecht waren gekomen. We zijn daar, dat begrijp je wel, niet zo heel lang gebleven. Wij zijn in harmonie naar huis gereden en hebben daar een heerlijke maaltijd genuttigd. We vonden het alle drie een geslaagd dagje uit.

Zondag was ook nog een heel leuke dag. Omdat het weekend was deden we 's ochtends even rustig aan en genoten we van ons ontbijt op het terras in de zon. Voor de middag besloten we om naar het nabij gelegen stadje Pollença te gaan. Dat hadden we tot dan toe steeds overgeslagen. Het lag immers naast de deur en 'wat je van verre haalt is lekker....'

Wat was dat toch ook weer heel erg leuk. Er was een markt, niet een gewone markt met groente, fruit en brood maar een markt waar allerlei kunst producten werden aangeboden. Het was een lust om langs alle kraampjes te scharrelen. Ik kocht er nog een paar oorbellen als herinnering. Het stadje zelf was ook erg authentiek. Al bij het binnenkomen wandelden we vanaf onze parkeerplek over een heel oud Romeins bruggetje. Helemaal van steen.

en nog eentje want we deden even een foto momentje

We lazen op een informatiezuil dat de brug en delen van de stad tot Werelderfgoed behoren.
We zagen bij het binnenlopen van het stadscentrum dat ook de kerk geopend was. Die wilden we graag zien maar eerst gingen we de markt over omdat die om 14.00 uur alweer sloot. Toen we uiteindelijk naar de kerk liepen gingen de deuren net dicht. Dat was jammer zeiden we tegen elkaar en we keken blijkbaar wat teleurgesteld want eventjes later gingen de deuren weer een beetje open en verscheen er een oude man die ons naar binnen wenkte. Zo konden we toch nog eventjes in de kerk kijken.

De kerk was mooi maar ik kan er niet veel over vertellen, we moesten er ook alweer snel uit omdat de kerk toen echt dicht ging.
Op het plein voor de kerk, daar waar de markt was stond ook nog een zanger die met een prachtige stem zijn liedjes stond te zingen. Erg sfeervol!

Ja en na deze wereldse belevenissen kwam er dan toch een moment van bezinning bij het lopen van de kruisweg. Dat is een straat bestaande uit een trap die oneindig lang lijkt te zijn met 365 steile treden. Heb je die (in contemplatie) gelopen dan kom je uiteindelijk uit bij de El Calvarikapel met daarnaast een kroegje. Op Goede Vrijdag is er een processie de kruisweg op.

Even naast de kapel heb je een uitzichtpunt over Pollença....

Gisteren, dat was woensdag 25 oktober, zijn we weer teruggereisd. Greetje naar Amsterdam en wij naar Stockholm.

daar gaat ze....

en daar gaan wij...

Zo zijn alle belevenissen van deze vakantie weer beschreven. Wij vonden Mallorca een positieve ervaring met mooie natuur vooral in het Noorden en het Westen van het eiland waar de bergketen te vinden is, leuke kleine strandjes wanneer je wat uit de gebieden met massa toerisme blijft en vooral de pittoreske, idyllische stadjes en dorpjes, daarvan hebben we genoten. We hebben gezien dat het eiland ook voor fietsers een Walhalla is. Zo in oktober hadden we heerlijk weer waarbij je ook nog best actief kon zijn. De temperaturen varieerden tussen de 21 en de 28 graden, soms was het even bewolkt maar dat trok ook wel weer op en heel af en toe hadden we een beetje regen, de forse buien op de eerste dag van ons verblijf niet meegerekend. Het zeewater was heerlijk warm, heb ik van horen zeggen want zelf heb ik er niet in gezwommen.

En nu zitten we weer thuis in de keuken met het kacheltje aan. Buiten kleurt de wereld oranje-bruin. Nu gaan we lekker weer verder met ons leven hier. Genoeg te doen nog met een klussenlijst en blad in de tuin.

Vanochtend hebben we ook Gösta opgehaald. Hij logeerde bij Fr en S en heeft het daar heel erg naar zijn zin gehad. Ze hebben goed op hem gepast en hij was in vertrouwde handen. Maar wat is het fijn dat hij nu weer bij ons in de keuken ligt!

Ontvang een warme en vredevolle groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd.....

1. Zo, dat is een hele andere vakantie dan die van ons! Jullie lekker naar de relatieve warmte, wij naar de relatieve koude maar mooie omgeving van Zweden! Maar wat vakanties het mooiste maakt is het gezelschap met wie je gaat. Tenminste dat vind ik. :-)

En nu weer genieten zo ‘s avonds bij de knisperende kachel. Dat is toch ook erg fijn!

Groetjes,
    ../Wilfred (de laatste dag vanuit Landbyn, net onder Hjo)