dinsdag 3 oktober 2023

Bezoek van Jan en Nel

Dit wordt een korte blog! We hebben vandaag niet veel gedaan....

Nadat we gisteravond uitgebreid van onze nieuwe stoelen hadden genoten belandden we laat in de slaap. Vanochtend werden we dan ook niet heel vroeg wakker. Dat is op zich niet erg want het regende. Het regende de hele dag!! Dat geeft al een forse beperking op de te kiezen activiteiten. 
Toen we goed en wel ons ontbijt achter de kiezen hadden en om ons heen keken, constateerden we dat er enig opruim- en schoonmaakwerk te doen was. We zouden immers ook bezoek krijgen vandaag en dan laat je jezelf graag van de goede kant zien toch.... (wat die goede kant dan ook maar is)
Dus Gerrit achter de stofzuiger en ik achter het doekje en zo werden we snel weer brand meester.

Voordat we overgingen tot de huishoudelijke activiteiten dacht ik nog snel even cakejes te bakken voor het bezoek. We hebben eigenlijk nooit iets in huis omdat we zelf geen koekjes en cakejes eten wanneer we in ons eigen ritme verkeren. 
Tijdens het bereidingsproces ontdekte ik dat de vanille suiker op was en eveneens greep ik mis voor de gewone suiker. Omdat ik al aan het kloppen was heb ik er toen maar bruine suiker in gedaan. Omdat ik hier ook geen zelfrijzend bakmeel heb gebruik ik bloem met bakpoeder. (Het is wel te krijgen maar het werkt toch iets anders dan wat ik in NL gewend was) Ik moest volgens het recept 4 dl bloem toevoegen. Dat leek mij al wat ruim bemeten maar ja het staat in het recept. Ik vind de aanduiding in deciliters, wanneer het over meel gaat, niet handig. Doe mij maar gewoon een aanduiding in grammen. Maar vooruit 4 dl bloem erbij en daarna werd het deeg zo stevig dat de mixer van de keukenmachine er niet meer doorheen kwam! De oplossing was het toevoegen van (soja) melk. Ook nog even een paar druppen limoensap toegevoegd voor het rijzen want bakpoeder heeft een zuur nodig om actief te worden en toen de cakejes in de oven. 20 minuten. Erin geprikt met een breinaald en zowaar die kwam schoon weer tevoorschijn. Dan komt het leuke en het spannende en dat is de smaak!
Wel..... mijn cakejes waren niet te pruimen, er zit geen smaak aan. Voor de zekerheid liet ik ze Gerrit ook even proeven en die reflecteerde erop met de woorden......'We gaan even naar de winkel'. Dan weet je het wel. Ik laat ze hieronder toch nog even zien dan heb ik er in elk geval nog iets mee gedaan.


Zo op het eerste gezicht lijkt het nog wat maar wanneer je even iets beter kijkt dan kun je bijna wel zien dat ze niet lekker zijn. Volgende keer eerst de ingrediënten maar klaarzetten zodat ik kan controleren of ik alles in huis heb. De basterdsuiker hier is namelijk wel een heel andere dan die in NL. 
Ik kon dus vandaag niet scoren met eigengemaakte cakejes :-(

Jan en Nel kwamen 's middags langs en ze kregen een smaakvol pecanbroodje of een wienerbröd bij de koffie, gekocht bij de ICA in ons dorp, die ze dan weer wel zelf bakt :-)
Jan en Nel hebben een reuze mooie camperreis gemaakt naar Frankrijk. Ze hebben de hele middag zitten vertellen en we hadden een heel gezellige middag met elkaar. Half zes vertrokken ze weer op naar hun laatste camperplek van deze vakantie. Morgen komen ze thuis aan. 
Na een hartelijk afscheid reden ze zo weer bij ons vandaan.....


Wel Nel....doe het rustig aan morgen hè als je thuis bent aangekomen. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd.

Gerrit is vanavond druk met allerlei regel dingen want behalve de cakejes ging er vandaag nog veel meer mis maar daarmee zal ik jullie als lezer niet vermoeien.  Ik zit nu alleen in de nieuwe stoelen, ze zitten nog steeds lekker. Morgen wordt het heel mooi weer, is de verwachting. Dan kunnen we gelukkig weer lekker wandelen en buiten werken.

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd......

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten