maandag 9 oktober 2023

De Gazelle Arroyo en de eerste nachtvorst

Zondag was het wederom erg mooi herfstweer dat uitnodigde tot een wandeling. We kozen voor Tiveden en wel de ingang Vitsand. Daar kun je mooi langs het water lopen zonder te klimmen en te klauteren. Zo kon Emke ook mooi met ons meewandelen en hoefde ze niet in de wandelwagen. Dat wandelen in de natuur vindt ze prachtig, het mooiste is in een plas met water spetteren. Dat mag dan wanneer ze haar laarsjes aan heeft en dat had ze bij deze wandeling niet. Het bleef dus opletten voor het behouden van droge voeten. Dat lukte bijna :-) Aan het einde van de wandeling liepen Henk en Chang door naar de hoofdingang en gingen wij (Gerrit, Emke en ik) terug naar de auto om daarmee naar de hoofdingang te rijden. We vonden het allemaal een heerlijke actieve middag.

wat heeft een jong mensje veel te ontdekken....

liever niet aan het handje

Vandaag, dat is maandag, gingen ze weer naar huis. Wij volgden hen tot aan Örebro, daar haalden zij hun ID kaart (dat is de vervolgstap op het verkrijgen van het persoonsnummer) en gingen Gerrit en ik wat boodschapjes halen.

Wij gingen ook even kijken bij de fietsenwinkel. Toen we laatst bij Femke en Louis en Julian waren was één van de uitjes een bezoek aan de fietsenwinkel in Rosmalen. Dat was werkelijk een belevenis, zo'n grote fietsenwinkel had ik nog niet eerder gezien. Je kon zelfs in de winkel een proefritje op je fiets maken. Louis kocht er wat spullen voor zijn racefiets en wij probeerden diverse elektrische fietsen. Eerder had ik er al eentje, gekocht bij E-bikez . Ik gebruikte die fiets voor woon-werk verkeer. Het was niet de duurste fiets, had goeie beoordelingen en de fiets deed het prima. Omdat het fietsen prima ging leverden we toen onze tweede auto in.

Bij onze verhuizing naar Zweden heb ik die fiets verkocht. Reden was dat wanneer de fiets onderhoud of reparatie nodig zou hebben dat hier problemen zou geven. Dus weg fiets. Later heb ik nog wel spijt gehad van die verkoop want ik ging mijn fiets steeds meer missen!

Hier fietsen we weinig, ik heb nu al een jaar lang niet gefietst en het jaar daarvoor maar twee ritjes. Het heuvelt hier lekker en dat fietst zwaar. Toch wil ik graag weer wat meer fietsen en dat maakt dat we ons zijn gaan orienteren. In die fietsenwinkel in Rosmalen hebben we vele fietsen geprobeerd en kwamen we (Gerrit wil ook wel zo'n fiets) uiteindelijk uit op een Gazelle fiets type Avignon. Die vonden we alle drie (Femke testte ook even mee) het meest stabiel fietsen.

Maar ja.... we konden natuurlijk geen fiets meenemen. Op internet ontdekten we dat we in Skövde en Örebro ook Gazelle dealers zijn. Gazelle vind je blijkbaar overal tot in Amerika toe. Vandaag gingen we naar Örebro naar de Bike Nation Örebro . Daar hadden ze dan wel niet de Gazelle Avignon maar wel een Gazelle Arroyo C5 HMB elite, die veel lijkt op de Avignon maar een iets sterkere motor heeft. Deze fiets hebben we ook geprobeerd en hij fietst heerlijk. Na meer dan een jaar wikken en wegen hebben we besloten om deze fiets aan te schaffen.

Die voor mij die konden we zo meenemen die voor Gerrit is nu in bestelling. Op de terugweg zijn we gestopt bij het dorpje Tived en heb ik de laatste 17 km op mijn nieuwe fiets afgelegd. Wat heerlijk weer die wind langs je wangen (door mijn haar kan ik niet schrijven want dat is nu op deze fiets bedekt met een helm).

Dus nu..... fietsen maar!!

Omdat de fiets nog zo nieuw is en ik de kneepjes van de bediening nog wil ontdekken staat de fiets vanavond even in de bibliotheek :-)

Genoeg over de fiets. Vannacht hebben we de eerste nachtvorst gehad. Bij het wakker worden was het Vångdalen wit. Dus 9 oktober 2023 de eerste nachtvorst!

Heb het goed allemaal en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd......