woensdag 23 augustus 2023

Het reisje

We zijn even een paar dagen met Bosse op stap. Greetje is bij ons en het leek ons leuk om haar de westkust van Zweden te laten zien, en dan het deel boven Göteborg.

Zondag zijn we vertrokken en zijn we langs de zuidkant van het Vänern naar Orust gereden. Daar hebben we op een camping gestaan die we een paar jaar geleden ook hebben bezocht, het begint altijd lekker met iets dat je al kent.

Het was nog eventjes een avontuur om Bosse goed op de camperplaats te krijgen want de grond was erg nat. De plek die we als eerst hadden uitgezocht daarin raakten we vast. Gelukkig konden we nog wel achteruit. Op naar de tweede plek en dat ging beter. Het zonnetje scheen lekker en we konden heerlijk buitenzitten met de blik op zee.

De volgende dag vertrokken we richting Lysekil. Een klein stadje en leuk om te bezoeken. Vooral Gamla stan (het oude stadscentrum).

Lysekil werd pas Zweeds met de vrede van Roskilde in  1658 en het kreeg stadsrechten in 1903 na een periode van forse economische groei door goede haringvangsten en inkomsten voortkomend uit dat men ging kuren in kuuroorden in en rond de stad. Vandaag de dag is het een van de grotere steden in noordelijk bohuslän (Västra Götaland). (info Wiki)

Wij maakten er een stadswandeling en zagen vele mooie plekjes.

Gerrit heeft bij deze oude houten huizen vooral even gelet op het timmerwerk, voor het geval er meerdere klussen aan houten huizen op zijn pad komen. Greetje en ik wezen hem op de mooie afwerking van de raampartijen met een soort van vensterbankje aan de  bovenkant van het raamkozijn aan de buitenkant. Je kunt dit zien bij het huis waar hij voor staat. Het huis met de bloemenkar (foto hierboven) heeft dit ook kijk maar eens goed. Zo werk je de ramen wel heel mooi af vinden wij.

Na de wandeling door Lysekil reden we verder. Het werd een dagje eiland hoppen waarbij we een keer of drie een pondje moesten nemen. Een prachtig tochtje.

We zijn doorgereden tot aan Kungshamn/Smögen. Beide plaatsen hebben we  bezocht. Vooral Smögen vonden we erg mooi.

Kungshamn en Smögen zijn twee aparte dorpen die sinds 1970 met een brug aan elkaar verbonden zijn. Nu wordt het eigenlijk gezien als een twee-eenheid. Voornaamste bron van inkomsten was sinds oudsher de visserij. In het midden van de 19e eeuw telde een plaats als Kungshamn 200 vissersgezinnen. Wellicht, wanneer je eens in Zweden bent geweest, heb je een potje ABBA haring gekocht. Dat is ingelegde haring in verschillende smaken verkrijgbaar. De ABBA fabriek is gevestigd in Kungshamn.

Smögen vonden we zoals gezegd fantastisch. We hebben er een mooie wandeling gemaakt over de 'Smögenbryggan'. Een houten wandelpad met aan de ene kant de zee en de andere kant allemaal kleine winkeltjes.

Daarna zijn we verder gereden langs de kustroute met steeds prachtige uitzichten. Nu staan we op de camping te Hamburgsund. We hebben een prachtige plek aan het water, de mooiste plek op de hele camping. Een bonus omdat we hier voor de tweede keer zijn :-). Vanavond zijn we naar het dorp gewandeld waar we heel gezellig ergens hebben gegeten.

Vandaag gaan we nog even naar Fjällbacka, het dorpje dat bekend is geworden van de 'Fjällbacka murders' van Camilla Läckberg.

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons allen. Wordt vervolgd......

1. Hoi Johanna,

Leuk tochtje maken jullie. Grappig dat jullie zo uitgebreid door Kungshamn en Smögen hebben gewandeld. Ik heb in onze vakantie daar net het boek 'Stormwacht' van Kristina Ohlsson over gelezen. Met jullie foto's gaat het boek nog meer leven. In het boek wordt Smögen neergezet als een plaatsje voor de meer gefortuneerden. Het boek is een echte aanrader voor wie van Zweedse thrillergenre houdt.

Groetjes,
    ../Wilfred

1. Hej Wilfred, Wat een leuke tip. Daar ga ik zeker naar op zoek. Ja de gehele kust daar is voor de meer gefortuneerden. Dat kun je zien aan de witte en gele huizen. Die kleuren werden veel gebruikt door wie het goed kon betalen. Is het boek al even uit en kan ik het vinden in de loppis denk je? groet Johanna

Verwijderen
    2. Hej Johanna,

Ja, op Marstrand kwamen we een aantal jaren terug ook al veel witte huizen tegen. Staat ook wel mooi fris aan het water met die rode daken.

Het boekt stamt uit 2020 dus het zou best kunnen dat je het op een loppis tegen kunt komen. Lees je voornamelijk nu boeken in het Zweeds?

Groet,
      ../Wilfred

Verwijderen
    3. Ja dat klopt, ik probeer mijn boeken in het Zweeds te lezen en dat gaat al heel aardig en is ook leuk om te doen. Ik moet het brein ook een beetje soepel houden he want ik zit aan de verkeerde kant van de 50 :-)