zaterdag 23 juli 2022

Mijmeringen


Het lastige van lchf eten is dat je geen kant en klare producten in de winkel kunt kopen. Even een broodje of een stukje koek halen is er niet bij. Je moet echt zelf aan de bak in de keuken. Gelukkig staat het hele internet vol met recepten dus daaraan geen gebrek. Je moet echter wel even zin hebben in bakken. Heb ik dat niet dan eten we 's ochtends een gebakken eitje met spek en kaas en dat is ook niet verkeerd. Bij geen zin, hebben we ook niets bij de koffie en dat is over het algemeen ook geen probleem. Het mooie van lchf eten is dat je geen honger hebt. Ik kan echt wel een hele dag zonder eten. Laatst toen H en Ch en Emke hier waren aten we met hen mee omdat het anders zo ingewikkeld wordt. Dan eten we een korte tijd weer volop koolhydraten en dan hebben we gelijk ook weer veel meer een honger gevoel waardoor je dus ook vaker eet. De veroorzaker hiervan is de verhoogde bloedspiegel na het eten van koolhydraten. Die geeft je een honger gevoel. Toen H en Ch en Emke vorige week zaterdag weer naar NL afreisden zijn wij gelijk weer gestart met lchf. Dat klinkt simpel van dat doe ik zo maar even en voor Gerrit is dat ook zo. Hij merkt er echt niet van, behalve dat hij in record tempo enorm gewicht verliest. Bij mij werkt het iets anders. De eerste dagen merk ik nog niet zoveel maar de dagen daarna begint de ellende (om het zomaar te noemen). Ik slaap dan een aantal dagen slecht tot zeer slecht. Zeer slecht is bijvoorbeeld de hele nacht wakker liggen. In die dagen zakt ook mijn stemming weg en voel ik me depressief. Dit fenomeen heeft ook een naam, het wordt KETO griep genoemd. Ik ben nu weer een week onderweg met lchf en heb volgens mij gisteren en vandaag het dieptepunt gehad. Mijn stemming herstelt zich weer en ik voel me al veel beter. Alleen nog een beetje hoofdpijn maar die staat niet op de voorgrond. Wanneer de Ketogriep straks voorbij is (meestal duurt het dus een weekje) dan voel ik me veel beter. Veel energie om dingen te doen, geen vermoeidheidsgevoel, meestal een verbetering van de slaap en wat minder piekeren en geen hongergevoel. We eten meestal ook maar twee keer per dag (een ontbijt en een warme maaltijd). Maar als we lekker in de tuin aan het werk zijn en laat naar binnen gaan dan slaan we dat laatste met gemak ook even over. We eten normaliter erg veel groente waardoor een dagje overslaan niet erg is. De lchf maakt dat het focus op het eten sterk afneemt. Zelf ervaar ik dat als prettig. Mijn leven draait minder om eten en meer om andere dingen, wandelen met de honden, werken in de tuin, klussen in of buitenshuis, bezig zijn met de taal, een reisje naar een stad, lezen en kennis tot me nemen, kortom al die dingen waarover je in mijn schrijfsels kunt lezen. Die week met KETO griep ben ik dan gelukkig meestal snel weer vergeten.


Vandaag was het een donkere dag, donker maar droog. Voor het eerst hebben we weer een langere wandeling gemaakt. Helemaal ontspannen was dat niet. We moeten namelijk wat beslissingen nemen over aanpassingen aan mijn praktijkpand in NL. Die beslissingen wil je graag gewogen nemen in elk geval zo dat de gebruikers van het pand voor hun praktijkvoering er zo weinig mogelijk last van hebben maar ook op een manier waarop het voor onszelf is te overzien want wij zitten hier op afstand en je kunt er niet zomaar even naartoe lopen. De hele wandeling hebben we er samen over gepraat, wat doe je wel en wat doe je niet of op termijn. Voor Gösta was dat wellicht wat minder gezellig. Hij liep dan ook met zijn oren strak in de nek, meestal een teken van stress of spanning. Blijkbaar voelt hij het aan dat wij met iets anders bezig zijn dan de wandeling. Gelukkig leverde de wandeling wel wat nieuw invalshoeken op die we gaan exploreren. Uiteindelijk zullen we er wel uitkomen. Morgen dan maar weer een wandeling met de aandacht naar buiten gekeerd :-)

Vanmiddag ben ik dan toch aan het bakken geslagen. Dit laatste nadat we eerder op de middag een poging hebben gedaan een stuk glas uit te snijden uit een oude glasplaat, die we nog over hadden na de renovatie van de voordeur, voor het raam in de garage.  Het mislukte :-) Dan de dag maar voortzetten met bakken. Vandaag een brood en een kruidkoek. Beiden goed gelukt en goed van smaak. Zo kunnen we weer een paar dagen verder. Ondertussen zat Gerrit op het krukje op het pad achterhuis onkruid te wieden. Op zich niet het meest inspirerende werk maar wel voldoening wanneer het klaar is. En toen was de dag (het deel overdag dan) al weer voorbij. Vanavond zitten we beiden wat te lezen, buiten is het warempel al donker. Je kunt al wat merken dat de dagen korter worden.

Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd.......




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten