maandag 16 november 2020

Op jacht!

 Het jaag-seizoen is hier in Zweden volop gaande. Regelmatig zie je langs de weg bordjes staan met de mededeling 'Jakt pågår' of 'jakt med drivande hund'. Wel dan weet je wel hoe laat het is en kun je met je hond maar beter uit de buurt blijven (maar daarover schreef ik eerder al). Het jagen lijkt hier niet een elitair vermaak te zijn, het zit gebakken in de volkscultuur. Er zijn jagersverenigingen waarvan je lid kunt worden, wel moet je om te kunnen jagen een jagers akte behalen en is het jagen zelf aan strenge regels onderhevig. 

Op de scandinavische FB fora lees ik, zeker wanneer het jaagseizoen net weer begint, vaak heftige discussies over het jagen. Die discussies worden gevoerd door Nederlanders. In Zweedse kranten lees ik er zo goed als niet over. Het jagen hoort erbij blijkbaar. Zelf voeg ik me niet in de discussies. Ik heb er niet echt een mening over. Zweden is Nederland niet, denk ik dan. Zelf zal ik niet meedoen aan het jagen en elandenvlees heb ik tot nu toe maar een paar keer gegeten. 

Echter....

De afgelopen week zijn we toch intens aan het jagen geweest! Ik had het van mijn levensdagen niet kunnen bevroeden dat dit zou gebeuren maar nu is het er toch van gekomen. Acht beesten hebben we gejaagd en nog waren ze niet op.

Ik heb het over de muizen in onze keuken. We dachten ervan af te zijn na de vorige ingreep waarbij we staalwol in de kier tussen de wand en de vloer onder de keuken hadden aangebracht en hierover een plint hadden getimmerd.  Maar af en toe bemerkten we toch weer eens een muis op. Dat zien we dan omdat die muizen knagen aan de emmertjes met deksels erop die wij in het aanrechtkastje hebben staan. Een emmer voor groenafval, eentje voor van alles wat, een emmer met brokken voor de honden en een emmer voor flessen met schoonmaakspullen. Die emmertjes staan op glijders die in het kastje gemonteerd zijn, op die wijze kunnen we er mooi vier kwijt. Wanneer we op de witte vloer van het kastje dan weer zwarte spikkeltjes vinden weten we wel weer hoe laat het is. Dan zet Gerrit een val en vangen we de muis. Meestal is het dan weer klaar. Wij dachten dat die muizen naar binnen slopen wanneer wij de deur van de keuken open hebben staan (en dat is best vaak vooral in de zomertijd en de nazomer), terwijl wij in de tuin zijn.




Maar nu zitten we diep in de herfst en hebben we de deur dicht en de kachel aan. In ons keukenkastje blijkt het een drukte van belang te zijn. De deksels van de emmers zijn inmiddels flink aangevroten en het afwasteiltje staat al op het aanrecht i.p.v. in het kastje. Gerrit is daardoor al geruime tijd actief met zijn val. Elke ochtend is het raak. Soms is het zelfs zo dat terwijl wij 's avonds lekker in de keuken zitten te lezen we de muizen kunnen horen knagen aan onze emmertjes. Gisteravond was er een muis die het helemaal bont maakt en in het kastje zat terwijl ik erbij moest zijn. Hij keek me even aan en verdween naar de beneden verdieping van het kastje. Laatst liep er zelfs eentje door de keuken richting vaatwasser en Fynn en Gösta erachteraan. Wel je kunt je voorstellen hoe het er dan aan toe gaat in de keuken met een hond als Fynn en een hond als Gösta. 

Ik heb een gruwelijke hekel aan muizen in mijn keuken!!!!! Mijn hele keuken voelt dan vies en ik durf de deurtjes dan bijna niet meer te openen. Ik ontdekte ook al dat Greetje eerst op de deurtjes ging trommelen alvorens ze te openen. Dat loopt toch echt de spuigaten uit. 

Acht muizen hebben we nu gejaagd en gevangen soms wel twee op een dag. Gerrit kon geen muis meer zien! De details van het vangen zal ik je onthouden maar ik zou er een avondvullend programma over kunnen maken.

 

Daarom hebben we vandaag de keuken ontmanteld. Fornuis eruit, vaatwasser eruit, plinten demonteren zodat we goed en ruim en helder zicht hadden op de ruimte onder de kastjes. Daar lagen natuurlijk vele muizen keuteltjes maar daar was verder geen muis te bekennen. Gerrit heeft nog een plint geslagen over de overgang tussen vloer en wand, al konden we niet echt zien dat ze daar langs konden komen. Op een gegeven moment viel het oog op de doorvoer van de warm-en koudwater leiding door de vloer. Nu bleek dat je daar een duim naast kon steken!! Dat blijkt de toegang voor de muizen te zijn geweest. Eerder konden we die doorvoer niet zien omdat de vaatwasser het zicht erop ontneemt. Die doorvoer die hebben we nu voorzien van staalwol en dat hebben we nog eens met elektriciteitsdraad geborgd zodat het niet kan verschuiven. 

de plint

Daarna heb ik de hele vloer met bleekwater afgenomen en ook het voornoemde keukenkastje met bleekwater uitgesopt, alle emmertjes weer schoongemaakt etc. Half zes vanavond stond alles weer op z'n plek en hebben we eerst maar eens een lekker kopje koffie gedronken  omringd met de heerlijke frisse geur van bleekwater. 

weer klaar

Vanavond zullen we de val nog een keer zetten maar ik verwacht dat er niks inkomt. Mocht het wel zo zijn dan weten we echt niet waar ze vandaan komen. Ik houd jullie op de hoogte.



Wordt vervolgd.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten