dinsdag 17 november 2020

De Vind

Een 'vind' is een ruimte onder een schuin dak. In ons huis hebben wij er twee en ze dienen als ruimte om dingen op te bergen, bergruimte dus. De ene vind is verbonden aan een slaapkamer, dat wil zeggen de toegangsdeur zit in de slaapkamer. Dat is de vind waar we onze kledingopslag zoals skikleding, skischoenen, wanten sjalen en dergelijke hebben, de andere vind heeft zijn toegang via de allrum (dat is een zeer ruime overloop die als kamer is ingericht). Die vind dat was bij ons een rommelhok. Daar hadden we ten tijde van de keukenrenovatie de overgebleven kastjes gestald en destijds tegen elkaar gezegd dat we op een regenachtige dag wanneer we geen andere dingen te doen hadden, wel eens een opruimsessie zouden kunnen inplannen. Inmiddels zijn er al zeer vele regenachtige dagen voorbij gekomen maar was er nog nooit opgeruimd. Deze vind zelf ziet er netjes uit al zeg ik het zelf. Tegen de dakwand zit glasvezelbehang geplakt, op de vloer ligt laminaat en langs de wand is een lambrisering gemaakt van schrootjes. Die laatsten zijn melkwit gelakt. Er zit zelfs een telefoonaansluiting in deze vind. We denken dat deze ruimte in de tijd dat dit huis functioneerde als opvanghuis voor mishandelde vrouwen, een personeelsslaapkamer is geweest. De andere vind is namelijk veel minder afgewerkt, meer een ruimte als een zolder. 

Vandaag regende het lichtjes en na de muizengaatjes jacht van gisteren vond ik het nu tijd geworden om de vind op te ruimen. Eerst hebben we nog even een lekkere wandeling gemaakt langs het bospaadje waar ik op vrijdag de 13e werd omgetrokken door mijn grote vriendelijke reus. Ik zou daar aanvankelijk voorlopig niet meer komen maar ik dacht zo dat, binnen een week twee keer achter elkaar een buiklanding maken en een jager tegenkomen,  statistisch geen grote kans zou geven. Vandaag hebben we er weer heerlijk gewandeld.

Na de wandeling zijn we echt gaan uitruimen. Nu ik zo de foto zie lijkt het op het eerste gezicht nog wel mee te vallen met de rommel maar in het echt was het een grote rommelhoek. Van veel zaken gaan we afscheid nemen. De leegstaande kastjes komen in de garage, de stoelen gaan weg evenals vele andere zaken die van ruim over de datum zijn maar waar je eens veel geld aan hebt uitgegeven.

Het werd dus vooral een middagje sorteren. Niet echt leuk om te doen maar wel noodzakelijk en het knapt er reuze van op. Aan het einde van de middag hebben we, na een schoonmaak, de overgebleven spullen weer teruggezet. Zo hebben we weer overzicht en kunnen we weer nieuwe dingen verzamelen want zo gaat het in het leven. 


Ik heb nu weer de gedachte dat ik voldoende bergruimte heb in mijn huis en die gedachte was een tijdje verdwenen. Het heeft me dus iets opgeleverd!

Nog even iets anders. Met de Corona gaat het nu in Zweden niet zo goed. Ook wij zitten nu in een tweede golf. Vorige week hadden we in Västra Götaland (onze landsdeel) 236/100.000 besmettingen. Stefan Löfven spreekt ons vermanend toe. We mogen nu niet met meer dan acht personen in een publieke ruimte vertoeven en 's avonds wordt er geen alcohol meer geserveerd. Bovendien moeten we ons beter aan de regels houden en we dienen onze verantwoordelijkheid te nemen en de gedragsregels goed na te volgen.

Zelf proberen wij dat te doen. Ik moest noodzakelijkerwijs naar Engeland, ik heb nu meer dan een week geen direct contact met anderen gehad. Ik doe samen met Gerrit wel boodschappen maar we doen dit op rustige momenten en nemen zeker ruim twee meter afstand tot anderen. Ik heb geen klachten, heb geen koorts en ik voel me uitstekend gelukkig. De reis heeft tot nu toe geen negatieve consequenties met zich meegebracht voor Greetje en mijzelf. 

In onze directe omgeving wordt van alles afgelast. Zo is er in ons dorp dit jaar geen kerstmark en ziet men in de restaurants in de nabije omgeving af van het serveren van de traditionele kerstmaaltijden (julbord). Ook hier zal kerst dus dit jaar anders verlopen dan in andere jaren. Iedereen kijkt verlangend uit naar het vaccin dat mogelijk in het aanstaande voorjaar voor handen is. Maar eerst met z'n alle de winter goed zien door te komen.

Nog even iets anders..... Geen muis in de val vanochtend!! :-)


Wordt vervolgd.......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten