vrijdag 19 oktober 2018

Tiden håller ingen rast...

Dat is natuurlijk wel een heel letterlijke vertaling van: ' De tiid hald gjin skoft' een uitdrukking die mijn moeder vaak bezigde wanneer ze het op haar manier druk had en tijd tekort had om al haar dingen te doen. Ik moest daar gisteren vaak aan denken toen we een dag hadden met erg veel bezigheden en ik niet aan het schrijven van mijn blogpost toekwam.
Woensdag hadden we vrij van school en een afspraak bij de handelsbanken die succesvol is verlopen. We kunnen nu zelf bepalen wanneer we onze euro's omzetten in SEK. De koers van de Zweedse kroon fluctueert nogal en het is een soort van sport om even het goede moment te pakken wanneer je de boel overzet. Dat is ons nu gelukt bij de handelsbank met een euro valuta konto.
Ook nog even met dank aan Guy Diels die ons uitputtend heeft voorzien van informatie.
Die Handelsbank is in Skövde en toen we daar toch waren konden we tussen de middag mooi even een  Dagens Lunch nuttigen met Suzanne. Klokslag 12.00 uur stonden we bij haar werk en daar dichtbij is een restaurant met een soort kantine achtige uitstraling waar je een prima Dagens Lunch kunt verkrijgen. Dat konden we mooi even combineren. Daarna hebben we nog een paar boodschapjes gedaan en zijn we weer naar huis gereden, op de woensdagavond heb ik immers weefclub en dat begint al vroeg op de avond om 18.30 uur.

 Donderdagochtend moesten we dan alweer vroeg opstaan voor school. Met de ogen nog half gesloten stond ik op het stoepje voor ons huis de tuin in te kijken. Ik dacht nog even: ' Gisteren heeft Gerrit alle bladeren opgeruimd.' :).
Herfst herfst wat heb je te koop...duizend kilo bladeren op een hoop!



 Net toen we uit school liepen kreeg ik een telefoontje van de transportman die met onze IKEA spullen onderweg was naar ons. Dat is wel mooi geregeld. 30 Minuten voor aankomst krijg je een belletje en kun je naar huis gaan om de spullen in ontvangst te nemen. Dus na de les met gezwinde spoed terug naar huis en ja hoor, daar stond hij net voor de deur. Dat kwam dus allemaal heel mooi uit. Zo konden we op les eerst onze repetitie nog maken en de les volgen en daarna thuis met het in elkaar zetten van de spullen aan de gang gaan. De stoel in de kamer staat heel erg mooi en vooral de gele kleur is een prima match met het behang en de rest van de kamerinrichting.
 De voor ieder bekende beelden van IKEA spullen denk ik....



 Zo is het zitje in de weefkamer een heel mooi hoekje geworden vinden wij. Gerrit in de stoel en ik op het krukje, een mooie verdeling toch...
Daarna zijn we de kelder ingedoken om Gerrit zijn kasten in de 'behandla en de skydd te zetten en daarna te monteren. Het oude bureau (Greetje) hebben we nu in de kar staan ter afvoer naar de återvinning (het stort). Zijn we dat eindelijk kwijt, het was geen gezicht en een sta in de weg.
De middag was toen al bijna voorbij maar wij pakten toch nog even een klusje op namelijk het maken van de varp (ketting) voor het kleine weefgetouw. Het is de bedoeling dat we daar kussenovertrekken op gaan weven voor in de weefkamer. Dat 'varpen' (ketting maken) had ik al één keer eerder gedaan maar toch moest ik eerst weer even aan de studie voor het tot me nemen van de details van het 'varpen'.

 Kijk....het gaat goed, het lijkt op de tekening of niet?
Eén voor een moesten we de draden door het 'sked' halen met het witte haakje dat op de tafel ligt. Met elkaar 246 draden dus dat is wel even een gepruts. Daarbij mogen de draden niet in de knoop raken dus het is goed dat Gerrit daarbij helpt. We doen het samen. Op de foto hieronder hebben we de draden door het 'sked' (ik weet de nlse namen niet allemaal omdat ik het in het Zweeds leer).
 De ingeregen varp (ketting) moeten we vervolgens naar het weefgetouw transporteren om het daarop in te spannen. Daarbij trek ik de varp strak en Gerrit windt hem op de rol steeds met latten ertussen.

Op onderstaande foto het resultaat van een namiddag hard werken aan de ketting.

 Vervolgens trekken we dan de draden weer uit het 'sked' en leggen we er knoopjes in om verwarring van de draden te voorkomen. Dat uithalen moet omdat met de afzonderlijke draden de binding ingeregen moet worden via een bepaald patroon. Deze weef gaan we maken met een 'Rosengång' patroon.



Gerrit zit daarbij aan de achterkant van het weefgetouw en geeft mij een voor een de draadjes in de goede volgorde aan en ik haal ze met een haakpen door de draadjes van de schachten. Vanaf Gerrits kant ziet dat er dan zo uit.... Deze weef wordt gemaakt met 4 schachten en 6 pedalen.


 en bij mij aan de voorkant zo....
 De ketting is nu voor de helft klaar. Hij moet weer door de 'sked' worden geregen en dan worden opgespannen. Wellicht een actie voor vandaag.......?
En toen was het één uur 'snachts!! Ja..'De tiid hald gjin skoft'

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten