maandag 15 oktober 2018

Ter ziele......

Toen de lessen Zweeds nog niet van start waren gegaan, ik schreef dit al eerder, had ik op de maandag altijd een dubbel vrij gevoel. Zo van de hele week weer kunnen doen waar we zin in hebben. Nu we op maandag naar school moeten, en daarvoor vroeg opstaan, is mijn dubbel vrij gevoel in één keer verdwenen. Ik moet iets, in dit geval omdat ik het zelf wil en het achteraf ook best leuk is om te doen, en daar kan ik altijd een beetje slecht tegen in de zin dat mijn dagindeling dan deels bepaald is. Dat tast iets in mijn stemming aan. In dat opzicht is mijn stemming altijd wel wat een gevoelige snaar. Niet dat het allemaal heel erg is of zorgelijk maar toch....Gerrit heeft daar helemaal geen last van, hij doet de dingen gewoon en vindt het prima!! Lijkt mij ook heerlijk!
Overigens hadden we een prima dag vandaag en een leuke les Zweeds met Lelitha. Thuisgekomen hebben we iets gedaan waarvan ik vanmorgen nog geen idee had. 'Het weer' was er de oorzaak van. Het weer was prachtig, veel te mooi om dingen binnen te gaan doen, bij ons achter op de altan, op het open deel, was het vanmiddag wel 25 graden. We hebben zelfs op de altan thee gedronken, het voelt als zomer. en zo ziet het er ook uit. 
Toen we uit school kwamen en de zon ons toelachte zijn we naar huis gereden en hebben we het weefgetouw van 120 breed uit het gästhus gehaald en in delen buiten op de schammels gelegd. Het leek ons mooi weer om te gaan schuren. We hadden eerder al afgesproken dat we dit weefgetouw mooi zouden renoveren. Beiden beginnen we enthousiast. Maar na een kwartiertje tikt Gerrit mij op mijn gehoorbeschermer, zo van even stoppen, en laat hij mij een aantal mankementen aan dit getouw zien. Er missen op essentiële plekken stukken uit. Die zijn al eens gerepareerd maar wederom afgeknapt. We hebben er een poosje naar staan kijken en overlegd en zijn toen tot de beslissing gekomen geen energie en tijd en duur materiaal meer in dit getouw te steken. We hebben het door midden gezaagd en in de kar gelegd. Jammer maar veel investeren in iets wat geen toekomst heeft leek ons geen goed plan. Omdat we nu de spullen toch buiten hadden staan hebben we de kleine Glimåkra uit elkaar gehaald. Mijn weef was er immers al af. Die kleine hebben we prachtig opgeschuurd, alle oude lagen eraf tot op het kale hout. Gerrit met de bandschuurmachine en ik er achteraan met het kleine schuurmachientje. Zoveel mogelijk alle krassen en deuken uit het hout geschuurd met 80 120 240 en Scotch brite zodat hij er straks weer mooi strak bijstaat. Morgen gaan we de afwerking doen. We zijn er de hele middag mee bezig geweest zodat er over de rest van de dag niet zoveel te vermelden is. 


Over gisteren nog wel, Suzanne en Fredrik kwamen langs, officieel om de weefkamer te bewonderen maar natuurlijk gewoon voor de gezelligheid. We hadden een leuke middag, even bijkletsen op de altan, met z'n allen en de honden naar Näs gelopen en daar even aan de waterkant gezeten, daarna thuis een glas wijn en daarna lekker eten. Het zijn allemaal gewone dingen maar wat kunnen die de dag mooi kleuren!!
's Ochtends liepen Gerrit en ik even door de tuin en zagen we deze massa paddenstoelen aan de voet van een van onze appelbomen. Op zich een prachtig gezicht hoor maar volgens mij is het geen goed teken voor de boom zelf wanneer er zoveel paddenstoelen uit groeien. We zullen zien hoe de boom het volgend jaar doet.
 Morgen gaan we naar de Colorama voor het maken van een keuze voor behandeling van het hout van het weefgetouw (he wat een rare zin maak ik hier). Dus gewoon: wat smeren we op het getouw? Ik denk eigenlijk een hardwaxolie maar we zullen zien wat er in de handel is. Daarna kunnen we het getouw weer opbouwen. Maar dat komt morgen...


 Wordt vervolgd....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten