woensdag 24 oktober 2018

De proef op de som......


De afgelopen twee dagen zijn we druk bezig met het inrijgen van de grote Glimåkra. Het is de bedoeling dat ik een vloerkleed ga weven voor de nieuwe kamer met afmetingen 150 x 150. Dat is een pretentieus project kun je wel zeggen. De eerste weef op zo'n groot weefgetouw! 
Het opzetten van de weef is een zeer geduldig en precies werkje. Maak je een fout dat kom je die in de proefweef weer tegen. We werken daarom uiterst geconcentreerd. Ik schrijf we omdat dit deel van de weef echt een gezamenlijk project is. Een dermate grote ketting kun je niet alleen opzetten.
Op onderstaande foto ligt het riet met de kettingdraden erin geregen op het getouw op steunstokken aan de zijkant.

Op onderstaande foto zie je goed de bruine baan in de ketting die hier al voor een deel op de kettingbalk zit opgerold. Dat oprollen doen we steeds met dunne latten ertussen. Dit is Gerrits deel van het werk. Ik sta aan de andere kant van het getouw om de ketting strak te houden.

Wanneer de ketting opgespannen is kunnen we van start met het inrijgen ervan in de draadjes van de schachten. 'solving' heet dat in het Zweeds, de Nederlandse naam ken ik niet. Dat inrijgen van de draadjes moet in het patroon van de weef. Daarvoor hebben we een schema. Ik trek de kettingdraden met een haakpen door de ogen van de draadjes.


De helft gedaan en het schema bij de hand.
Hierboven zie je het blaadje met het inrijgschema. (solvnotan) in het Zweeds. Met dit werkje zijn we echt uren van de straat! Maar uiteindelijk hebben we dit deel van het proces voltooid en kunnen we vervolgens alle draadjes, die nu aan de voorkant van het getouw in bosjes hangen door het riet rijgen. Dus eerst door de draadjes van de schachten en vervolgens door het riet. Ook hierbij is het steeds goed kijken naar de volgorde van de draadjes, die moeten in het schema blijven.  Daarna worden ze aan de voorkant vastgeknoopt en kan de ketting worden opgespannen.

Ingeregen
 Gerrit en ik duiken dan in het weefgetouw om de pedalen aan de schachten te bevestigen. Ook dit moet weer volgens een bepaald schema. Binnen in het weefgetouw ziet het er dan zo uit. En soms zie je door de draden de draad niet meer....
In de schachten

Mijn patroon (Gåsögon) weeft met vier schachten en vier pedalen. Die schachten gaan in groepjes naar beneden en omhoog wanneer ik op de pedalen druk.

 Dan wordt het spannend, zitten alle 456 draden goed ingeregen? Dat ontdek ik wanneer ik begin met een proefstukje.
Het knopen van de ketting aan de boom
 Het is een heel geschuif op mijn weefbankje me zo'n brede weef. Ik moet namelijk steeds aan de kanten zien of de inslagdraad niet te strak of te slap zit. De kanten moeten mooi regelmatig worden.
De eerste draden

Bij de proefweef ontdekken we, ondanks ons zorgvuldige werk toch nog een aantal fouten die we moeten herstellen. Dat kost tijd en het is een heel gepruts en goed kijken en zoeken hoe de fout is ontstaan. Het is balen maar het oplossen van de fouten geeft ook een goed inzicht in hoe je moet werken en hoe de fouten kunnen ontstaan. Op een gegeven moment wanneer we bijna alle fouten hebben hersteld zien we dat bij het doorhalen van de ketting door het riet ergens twee draadjes door een opening van het riet zijn getrokken. Het is dan inmiddels half drie 's nachts!! Ik dacht al steeds wat is Gerrit toch stil en wat staat hij steeds te gapen!! Ik dacht dat het verveling was en had niet door dat het al zo laat was! Morgen moet de proefweef er weer uit om alle draadjes in het riet een gaatje op te schuiven zodat de dubbele draad weggewerkt kan worden. Dat is een klus voor de volgende dag.
Jammer want dat is echt weer een heel werk. De volgende keer moet de panlampa (een lichtbundel op  je voorhoofd) er maar bij op om alles nog beter te kunnen zien.

Wordt vervolgd....


2 opmerkingen:

  1. Als ik jouw mooie blog lees over het weven, wordt ik al moedeloos. Ik hou het maar bij bomen hakken en motorzagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Pim! Ja ieder zijn ding he. Gelukkig heb ik geleerd om geduldig te zijn! Dat komt me nu goed van pas!

      Verwijderen