zondag 10 juni 2018

Een gast en een wandeling ......en een klein muisje.....




Gisteren was het voor ons wat een spannende dag. We zouden namelijk naar Örebro afreizen om aldaar Richard, Greetjes nieuwe vriend, van het vliegveld te halen. Dit is de eerste keer dat we hem gaan ontmoeten en dat is natuurlijk voor hem maar zeker ook voor ons een spannende gebeurtenis.
Natuurlijk is dat allemaal voortreffelijk verlopen. Hij kwam mooi op tijd aan in het propellervliegtuig waarin ongeveer 10 mensen zaten, we hebben bij de Burger Max nog snel even een hamburger gehaald voor het stillen van een hongerige maag en zijn toen vlot naar huis gereden.



Vandaag hebben we met elkaar een klein uitstapje in de omgeving gemaakt. Natuurlijk even naar Tiveden. We hebben daar de wandelingen voor 'disabled persons' gemaakt vanwege Greetjes enkel. Die routes waren ongeveer twee maal honderd meter lang, daar werden we dus niet echt moe van. Terwijl we daar in het water stonden te kijken zag Greetje ineens een waterslang zwemmen. Het is gelukt de ongeveer een meter lange slang snel op de foto te zetten. Nadat de slang misschien ook ons had gezien, zwom hij snel weer weg. Ik houd niet zo van slangen maar hierbij was de afstand groot genoeg om hem te aanschouwen. De slang was deze keer niet zo mijn griezel momentje dat was iets anders. Vanmorgen zou ik met mijn kleine groene tuingietertje even mijn potplanten buiten bewateren. Toen ik het water erin liet lopen zag ik al een 'blaadje' in de gieter drijven. Tijdens het begieten kwam er bijna geen water uit dus ik dacht ik blaas eventjes door de schenktuit dan blaas ik het blaadje wel weg. Zo gezegd zo gedaan. Eventjes ging het beter maar toen verstopte de tuit weer. Dus ik dacht dan moet ik het blaadje er maar eventjes met mijn vingers uitvissen dan is dit probleem ook weer opgelost. Ik steek mijn vingers in het gietertje en pak het 'blaadje' en denk dat voelt wel wat vreemd. Ik haal het blaadje boven water en zie dat het een muis is. Dood! Ik griezel nog terwijl ik het opschrijf. Ik had zelfs de honden ook nog van dit water gegeven, maar hopen dat het goed gaat. De muis is op zoek geweest naar water in deze droogte vermoed ik.
In Tiveden is het openvuur verbod, al enige weken ingesteld voor geheel Zweden vanwege de droogte, heel goed zichtbaar. Er hingen waarschuwingsborden en het hout en de stookplaatsen waren met lint afgezet. Het is dan toch wat vreemd dat wij her en der toch mensen nog een vuur zagen stoken op grillplaatsen.

Het stookverbod moet echt bloed serieus worden genomen. Het is hier kurkdroog en elke dag zijn er beginnende bosbranden. Wij horen bij ons thuis een aantal keren per dag een vliegtuigje overvliegen ter controle op bosbranden. Ik heb gelezen dat er op dit moment ook niet gekapt mag worden omdat het werken met de grote kapmachines een te groot gevaar oplevert voor brand. In Värmlan bleek zelfs een bosbrand te zijn ontstaan door vonken die van een remmende trein afkomstig zijn.  Ons eigen gras is geheel geel, we hoeven het niet meer te maaien. Onze groentetuin en enkele planten die we nieuw hebben aangeplant geven we dagelijks water maar dat kunnen we niet voor de gehele tuin doen. Maar weer terug naar het hoofdonderwerp en dat was het uitstapje van vandaag.
We hebben even bij Vitsand aan het water gezeten daar is deze foto genomen. Het was daar gezellig druk, veel mensen zoeken er wat verkoeling. Ik heb Richard gewaarschuwd dat hij zomaar in mijn blog kan verschijnen, hij vond dit geen probleem!!
Het leukste van de middag vond ik het bezoekje aan Tiveds Torp, het restaurantje midden in de natuur. Richard zei ook al niet te weten wat hij kon verwachten toen hij de locatie zag tot we er de bestelling deden. Heerlijk een kopje koffie met zelf gebakken taart. De hele tent gerund door studenten, prima kwaliteit en een heel relaxte sfeer. Lekker lagom, het maakt niet uit of je er nu de gehele middag zit met een kopje koffie of een uitgebreide lunch, er is ook niemand die na verloop van tijd komt vragen of je misschien nog iets wilt bestellen, heerlijke ongedwongen. We  hebben daar lekker zitten koffiedrinken met elkaar. 




 Na de Vika zijn we naar huis gereden. 's Avonds kwamen Suzanne en Fredrik voor een BBQ. Zo hadden we met elkaar een heel gezellige dag.



Arvid en Fynn ook helemaal gelukkig zolang er af een toe een klein gehaktballetje van tafel rolt.

 Ik heb Suzanne en Fredrik nog even mijn laatste aankopen m.b.t. de kamerplanten laten zien. Omdat we toch naar Örebro moesten hebben we aldaar gisteren bij de Ikea nog een aantal kamerplanten gekocht. Ik moet nog even uitzoeken hoe ze heten maar hier zie je in elk geval een Aloë Vera


 En hier een gatenplant of Monstera Delliciosa die net twee nieuwe bladeren heeft ontwikkeld zodat hij er nog wat chaotisch uitziet.
 Dit is dan de Chrysalidocarpus Lutenscens. Een palm die ik waarschijnlijk ga halveren.

En dan de laatste aankoop en dat is dan de Alocasia Amazonica, gezien de naam afkomstig uit een tropisch land. Azie lees ik op Wiki. In Nederland wordt hij ook wel Olifantsoor genoemd. Een heel mooie decoratieve plant. Ik hoop dat ze het allemaal goed gaan doen, ik ga er in elk geval goed op passen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten