dinsdag 26 juni 2018

De altan V: Dakpuzzelen.....


Onze achtertuin is op dit moment één grote werkplaats, er wordt in gezaagd, getimmerd en geverfd en daarnaast af en toe ook nog gerecreëerd. Dit laatste was gistermiddag. Toen zijn onze buren Thomas en Annette met hun gast bij ons geweest. Thomas is nu ook met pensioen waardoor zij nu in juni met vakantie kon gaan. In de jaren hiervoor liepen we elkaar steeds mis, waren wij er dan waren zij er niet en omgekeerd. Dus nu tijd voor een gezellig momentje. Thomas en Annette komen uit Duitsland en hebben hun huis hier nu al 20 jaar. We spreken Zweeds met elkaar, dat is het beste want mijn Duits is niets meer nu ik steeds meer Zweeds leer. Ik krijg er echt geen Duits woord meer uit. Gisteren hadden wij daardoor een korte werkdag vanwege het bezoek, wat overigens super gezellig was en omdat we hieraan voorafgaand de achtertuin ook nog op moesten ruimen.

 Maar vandaag zijn we weer volop aan het werk. Direct na het ontbijt is Gerrit gaan zagen. Gisteren heeft hij al de dakleggers gezaagd. Dit zijn er zes! Per daklegger moet hij een scheef hoekje zagen bij het deel dat tegen de muur van het huis aankomt waardoor hij een haaks hoekje krijgt dat op de steunende balk kan liggen die we tegen ons huis hebben gemonteerd. Deze balken komen immers schuin naar voren te liggen.

Aan de andere kant van de dakklegger zaagt hij ook een deel af zodat aan de voorkant straks de dakleggers niet zo in het zicht komen te liggen. Optisch vallen ze dan onder de dakrand.
In het midden van de daklegger heeft hij een gleuf gezaagd van 4 cm. Daarin valt straks de middenbalk waarin hij ook een gleuf heeft gezaagd van 4 cm. Zo vallen die straks precies mooi in elkaar. In de middenbalk heeft hij vervolgens nog een gleuf gezaagd van 12 mm. Daarin komt de bevestingingsrail van de dakplaten te lopen.


Die middenbalk is een ingewikkeld geval. Naast die hierboven beschreven uitsparingen moest Gerrit ook aan de zijkanten nog uitsparingen maken voor de bevestiging op de zijbalken. Dat is dus een hele zagerij geweest die met precisie uitgevoerd moest worden anders zou het bouwpakket niet in elkaar passen.
Voor proef heeft hij het even in elkaar gezet en het lijkt allemaal goed te gaan. Bovendien, en dat is een unicum, neemt hij deze keer zelf de kwast ter hand.


 Omdat het zagen veel tijd zou nemen en ik daar niet op wilde wachten (want daar word ik altijd wat chagrijnig van) heb ik er maar weer eens een raam uitgetild. Het kozijn van de tussenhal heeft drie ramen en die ga ik schilderen. Daarvoor kan ik nu mijn nieuwe materiaal gebruiken. Bij de compressor hebben we een slijptol gekocht en ik heb nu van Fein een multitool waarmee ik de hoekjes en de randjes goed kan schuren. Die Fein stond al eventjes op mij te wachten maar de altan kwam er tussen. Vandaag dus voor de eerste keer gebruikt en wat schuurt dat geweldig. Geen dove handen meer van het trillen van de schuurmachine en een prachtig schuurresultaat. De Fein schuurt fijn!!

Ik heb er geen erg in gehad maar Gerrit heeft mij even op de foto gezet met mijn Fein.




 Daar ligt het eerste raam van dit jaar, strak in de lak. Nog 18 te gaan.

's Avonds hebben we de dragende constructie van het dak gemonteerd. We waren beiden zo nieuwsgierig hoe het zou passen en hoe het zou staan dat we het eten koken maar hebben overgeslagen om door te kunnen werken.

 En zo zit de daklegger dan tegen de muur aan. Tussen de dakleggers komen nog opvulstukjes zodat de dakplaten straks goed steun hebben.

En zo past het geheel in elkaar, de tussenbalk mooi verzonken in de dakleggers en met een uitsparing voor de bevestigingsrail van het dak.


 Ik vind het helemaal geweldig, alles past perfect!
Half elf 's avonds gaan we naar binnen, moe maar zeer voldaan.

 Wordt vervolgd.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten