woensdag 22 november 2023

Buiten slapen

Het was denk ik vorig jaar zomer toen we bij de buren van H en Ch en E werden uitgenodigd voor een fika. Op een gegeven moment kwam het gesprek op het onderwerp 'Förskola'. De buurvrouw begon te vertellen over de Förskola in het dorp. De Förskola is de eerste fase in het Zweedse onderwijsstelsel en toegankelijk voor kinderen van 1 tot 6 jaar. De förskola geeft voor beide ouders de mogelijkheid te blijven doorwerken ook wanneer de kinderen nog heel klein zijn. Zo dragen beide ouders in gelijke mate bij aan het gezinsbudget en bouwen ze ook beiden een eigen pensioen op. De förskola wordt gefinancierd vanuit het onderwijsbudget van de kommun (gemeente), er is een geringe inkomens afhankelijke eigen bijdrage. 
Maar terug naar het bezoekje en het gesprekje over de förskola. De buurvrouw vertelde ons dat de kinderen van de Förskola tussen de middag altijd buiten slapen. Wij griezelden er een beetje van en vroegen of dat dan onder alle weersomstandigheden plaatsvindt. Dat bleek zo te zijn, als het even kan slapen de kinderen allemaal buiten in hun wandelwagen. Wij vroegen nog even of dit dan ook 's winters doorgaat en de buurvrouw knikte bevestigend met een lachje. Ze vertelde dat al haar kinderen ook buiten hadden geslapen en dat dit prima gaat. Het buitenslapen gaat in de winter door tot een temperatuur van -10 tot -20 graden Celsius. Wij vroegen nog of die kinderen het bij zulke barre temperaturen dan niet koud krijgen en de buurvrouw vertelde dat ze heerlijk warm bleven tijdens het slapen. 
Daarna ging het gesprekje weer over andere dingen, misschien ook wel omdat wij dit onderwerp even moesten parkeren. Emke was tenslotte nog zo klein en dan al buiten slapen...... wij moesten er even niet aan denken.

Nu is het zover dat Emke naar de Förskola gaat. Vorige week steeds 1,5 uurtje in gezelschap van Chang of van Henk en deze week iets langer en met het middagslaapje. De leidsters hadden al bij Chang aangegeven dat het de bedoeling is dat Emke buiten slaapt in haar wandelwagen. Chang vertelde hierover toen ze afgelopen weekend bij ons waren. 
Ik ben maar eens gaan zoeken op internet hoe dat buiten slapen in de wandelwagen er dan in de praktijk uitziet. Wel zo ......


De kinderwagens met een grote kap en voorzien van warmte isolerende voorzieningen zoals een schapenvacht op de matras en een slaapzak of een reiszak om in te liggen met eventueel nog een deken er overheen. De kinderen dragen laagjes hebben in de winter handschoentjes aan en wollen sokken en een warm pak. Er wordt door de leidsters van de Förskola regelmatig gecontroleerd of de kinderen er warm bijliggen. 
In de tips die ik lees over het buiten slapen staat bijvoorbeeld ook dat je de kinderen 's ochtends niet het gezicht moet wassen. Je wast dan namelijk het natuurlijk aanwezige huidvet weg en dit beschermt hen juist tegen de kou. Ook moet je eraan denken de wangetjes niet in te smeren met een op water gebaseerde crème want water koelt de huid.
Het blijkt dat met dit buiten slapen de kinderen langer en dieper slapen en minder vaak ziek zijn in vergelijking met kinderen die binnen slapen. Dit buiten slapen zo lees ik zou al kunnen beginnen bij een leeftijd van 4 weken!

Wij hadden er een beetje een zwaar hoofd in of het vandaag, de eerste poging tot buiten slapen, zou gaan lukken. Emke heeft een heel scherp gehoor en hoort alles. Wij lopen (als we het niet vergeten) op onze tenen langs haar kamertje wanneer ze ligt te slapen. Buiten zijn vele geluiden, van de wind, de regen, soms verkeer, dieren, vogels etc. Zou ze niet steeds wakker worden of zouden die geluiden maken dat ze niet in slaap kan komen vroeg ik me in mijn overpeinzingen af. Wel je snapt wel alle scenario's van het niet lukken passeerden mijn aandacht en volgens mij ook die van Chang. De leidsters hadden al gezegd dat de weerstand in je hoofd zit en dat de praktijk anders is.
Tussen de middag ontvingen we een berichtje van Chang met de inhoud....'She made it' en een paar fantastische foto's erbij. Emke ligt in de eerste sneeuwbui van vandaag heerlijk diep buiten te slapen.






Zo ingepakt ligt een kindje te slapen bij temperaturen van -15 tot -20 gr C.

Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om aan dit fenomeen, dat men in Nederland niet zo kent, een blogpost te wijden. Julian gaat ook naar de opvang, al vanaf dat hij 3 maanden oud was. Hij slaapt binnen bij andere kindertjes. Sinds hij daar komt is hij al vaak ziek geweest en niet alleen hij, F en L pikken ook regelmatig een virusje mee. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe of dit bij Henk en Chang zal gaan. Zou het buiten slapen daar echt een verschil in maken vraag ik me af. Dat is natuurlijk ook per kind verschillend, het ene kind is vatbaarder voor ziektes dan het andere kind maar we zullen zien....

Tot zover het buiten slapen.

Nog even een update over mijn ogen, dat is helemaal toppie! Fantastisch hoe het gaat. Geen pijn meer gehad en alles is helder en ik kan de hele dag zonder bril. Mijn ogen voelen niet droog en de voorspelde halo's rond lampen heb ik zo'n twee uurtjes gezien en daarna waren ze weg. Ik ben meer dan tevreden tot nu toe en hoop dat het herstel zo doorgaat.

Tot zover, heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd.....

2 opmerkingen:

  1. Ik kan me best voorstellen dat je het een beetje vreemd en spannend vindt dat je kleinkind buiten slaapt. Toen ik er voor het eerst van hoorde vond ik het ook best vreemd. Echter, twee van mijn kleinkinderen, hebben als baby en peuter op een kinderopvang in het noorden van Nederland ook steeds buiten geslapen. Hoewel het aanvankelijk kindjes waren met bronchitis en astma-achtigeaanvallen zijn het nu hele sterke en sportieve schoolkinderen geworden. Natuurlijk was het er ook geen -20, maar buiten slapen, mits veilig is zo slecht niet vertelde een Finse kennis van mij. Zo op de foto te zien slaapt jouw kleinkind ook heerlijk, dus ze zal er wel aan wennen. Nu de ouders en grootouders nog….😉
    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf liet ik onze kinderen ook wel in de kinderwagen buitenslapen maar meestal in het voorjaar bij mild weer. In de winter zou het niet in me op komen om een kind in de kinderwagen buiten te laten slapen destijds. Leuk om te horen dat jouw kleinkinderen ook buiten hebben geslapen. Ik sta er overigens net als de ouders van Emke achter het buitenslapen, het is alleen een omslag in je denken erover. Groet Johanna

      Verwijderen