woensdag 29 november 2023

Morgen gaan we niet naar Mariestad

We maken deze dagen echt een wat winterse periode door. Het is 's nachts vrij koud -10 en overdag is het ongeveer -5. Er was in de vorige dagen al een klein beetje sneeuw gevallen en de afgelopen nacht viel er nog wat bij. We hebben nu een sneeuwdeken van een kleine 10 cm. De wereld zag er vanochtend echt ongerept uit.





Natuurlijk zijn we lekker gaan wandelen in de krakende sneeuw. De weg wordt overal schoon geschraapt en dat maakt ook dat het oppervlak soms glad wordt. Af en toe glijden onze schoenen even weg op het wegdek. Goed oppassen dus.

Tijdens de wandeling heb ik ook nog een paar foto's gemaakt. Bekende beelden maar wel weer heel mooi met die sneeuw, vind ik.




Het is ook belangrijk dat je je blijft verwonderen want dan leef je langer heeft Gerrit eens ergens gelezen. Wij vragen tijdens onze wandeling regelmatig aan elkaar of we ons nog wel verwonderen. Gelukkig kunnen we dit nog bevestigend beantwoorden.

Vanwege de sneeuwval doen er zich op de wegen veel ongelukken voor met auto's en vrachtwagens die in de slip raken en van de weg af glijden. Gisteravond hiervan veel beelden gezien op het Zweedse journaal. Gerrit heeft daarom onze winterbanden verwisseld voor de 'dubbdack' de banden met metalen noppen in het rubber. Die banden geven toch net even extra grip in de sneeuw. We hebben het plan om het weekend naar Henk en Chang en Emke te gaan voor Emke haar tweede verjaardag. Die willen we graag meevieren natuurlijk!
Het banden verwisselen daarbij hoef ik gelukkig niet te helpen. Als geëmancipeerde vrouw vind ik dit ook mannenwerk :-) Ik had zelf nog een ander klusje te doen. Gordijnen maken voor op de blauwe slaapkamer. Daar hangen nu tweedehands gordijnen, witte, en die laten veel licht door in de zomer. Die blauwe slaapkamer daar heb je 's ochtends vroeg de zon op de ramen (als die schijnt) en daarom dacht ik er verduisterende gordijnen op te hangen. Die heb ik gekocht in een verpakking bij de IKEA maar die moet ik inkorten. Dat inkorten doe ik aan de bovenkant, ik knip hiervoor de band er af en naai er een nieuwe band aan waarmee ik dan plooien maak. Vaak vlinderplooien maar bij deze gordijnen kan dat niet, die zijn te dik omdat ze uit twee lagen bestaan.

Vandaag zou ik ze af maken ware het niet dat we tot de ontdekking kwamen dat Gösta's voer op was. Dat hadden we maandag in Mariestad moeten kopen maar in de gebeurtenissen van de afgelopen weken zijn we dat helemaal vergeten. Dus vandaag opnieuw naar Mariestad. Daar bij de Granngården, waar we het voer kopen, hebben we ook 'dubbdack' voor onder onze wandelschoenen gekocht. Nu kunnen we ook in de sneeuw stabiel lopen. Zo met die ritjes naar Mariestad vliegen de dagen voorbij. De tijd lijkt wel steeds sneller te gaan. 

De nieuwe vriezer staat nu bijna op zijn plek in de kelder. Ik schreef immers dat hij in de verpakking te breed was voor het passeren van de deurpost tussen de garage en het kelderdeel. We hebben hem uitgepakt en rijdend op twee verhuiskarretjes op z'n zijkant naar de tvättstuga gereden. Daar moet hij eerst even staan omdat we in het voorste deel van de kelder nog aan het klussen zijn. Dat moet eerst af en dan kan de vriezer op de goede plek worden gezet. De eerste dingen staan er nu in die kochten we vanmiddag bij de Lidl. De inhoud van de oude vriezer moeten we eerst nog goed bekijken, dat vertrouwen we niet helemaal meer omdat we geen idee hebben hoe lang de vriezer al niet meer goed vriest. Gelukkig zit er niet heel veel meer in. Dat scheelt. Onze nieuwe vriezer blijkt Wifi te hebben. Ik kan nu liggend op de bank de temperatuur regelen (Voor als ik later niets meer te doen heb en denk laat ik de temperatuur van de vriezer eens aanpassen....). We kregen onze nieuwe vriezer eerst maar niet aan de praat en dachten dat we hem met de app moesten aansturen. Vandaar de installatie ervan op de telefoon. Later bleek dat we even vijf seconden op een knopje moesten drukken waarna de vriezer tot leven kwam. 

Ik hoop morgen mijn gordijnen af te maken, gewoon een dag rustig thuis..... heerlijk! 

Wel heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons en wordt vervolgd.........

















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten