maandag 10 juli 2023

Hebben we nu vakantie?

Nadat we alles hadden ingepakt en Bosse reisklaar hadden gemaakt zijn we zaterdagavond naar huis gereden. Gerrit in Bosse ik in de auto met aanhanger waar ook van alles inzat. Ik had gedurende de reis een beetje honger want we hadden na ons ontbijt nog niets gegeten en ik hoopte dat Gerrit, die voorop reed, even zou aansteken bij de Max. Maar nee hoor hij reed onverbiddelijk in één streep door naar huis toe. Thuis aangekomen was mijn hongergevoel ook alweer verdwenen. Zo zie je maar....
's Avonds zeiden we al tegen elkaar dat we wel eens afkick verschijnselen zouden kunnen krijgen. Gelukkig kregen we een appje van Suzanne en we spraken af dat we vandaag (zondag) naar hen toe zouden gaan. Fredrik had verteld dat er een markt in Hjo was met allemaal zelfgemaakte producten van hout, textiel, aardewerk noem maar op. Daar wilden we wel even naartoe.

Hjo presenteerde zich vandaag aan ons op z'n allermooist. Prachtig lekker warm weer, vele mensen die er een vakantiedag of vrije zondag doorbrachten, bootjes op het Vättern, mensen die even gingen zwemmen en lekker aan de waterkant zaten te relaxen, kortom een fleurige boel.
Gerrit en ik gingen samen naar de markt want F en S waren gisteren al geweest en waren vandaag hun oprit onkruid vrij aan het maken. Wij liepen samen naar het stadspark. Onderweg kwamen we langs de ijscokraam en konden we het niet laten er eentje te nemen. De rij was lang dus er moest een portie geduld bij en dat heb je natuurlijk wanneer je heel erg veel zin in een ijsco hebt.

keurig in de rij voor een ijsco

Eerlijk is eerlijk, toen wij de ijsco kochten was de rij ietsje korter gelukkig. Die rij van ons begon direct bij de kraam en binnen 20 minuten liepen wij verder met een heerlijk ijsje in de hand.

Even later bleek ons dat de andere ijskraam, die van moster Elin, een nog veel langere rij had. Daar koop je dan ook het lekkerste ijs van Zweden.

Bij moster Elin waren ze er klaar voor. Je moet er een nummertje trekken (een kölapp) en er werd met vier loketten gewerkt. Bij het loket doe je dan je bestelling en bij een vijfde loket kun je dan je bestelling afhalen.
Wij aanschouwden het, genietend van ons eigen heerlijke ijsje.

Toen we daar bij moster Elin lekker aan het water aan onze ijsco zaten te likken zagen we de stoomboot afvaren. We hebben hem al heel vaak bewonderd maar zagen hem nog nooit in actie. Vandaag dus wel, hij liet de hoorn ook nog even klinken. Heel imposant! Je kunt nu hartje zomer, kleine dagtochten met de stoomboot maken.
Gerrit heeft deze keer de foto's genomen omdat mijn ijsco nogal lekte onder uit het hoorntje. Een foto van de voorkant.....

En een foto van de achterkant....

Zo heb je toch de gehele boot op de foto.

Toen de ijsco op was liepen we verder naar het stadspark. We passeerden het openlucht zwembad. Het bijbehorende geluid van spelende kinderen herkenden we meteen. Heel vroeger gingen wij, afzonderlijk van elkaar natuurlijk want toen kenden we elkaar nog niet, ook naar het openlucht zwembad. Mijn moeder kocht elke zomer een abonnement en wanneer we dan 's middags uit school kwamen stond de badtas met zwempak, handoek en iets lekkers al klaar en konden we zo op de fiets en met een autobinnenband om de hals, naar het zwembad fietsen. Wat een tijd! In NL is in de loop der tijd het ene na het andere openluchtzwembad gesloten, niet rendabel! Hier zijn ze er soms nog.

Naast het zwembad staan de strandhuisjes. Die kun je denk ik huren om daarin je strandspullen op te slaan. Ook op het strandje waren veel mensen. het is een heel vrolijk gezicht die gekleurden houten strandhuisjes.

En nu komt de climax van de dag. We arriveerden op de markt en die was heel erg leuk. Er was ontzettend veel te zien en te koop. Het ene handwerk nog mooier dan het andere! Wat kunnen sommige mensen toch prachtige dingen maken met hun handen, 'hemslöjd' is het Zweedse woord voor handenarbeid. Gerrit zou een houten vogelvoederhuisje willen kopen maar die kwamen we helaas niet tegen. Nou ja niet..... we zagen er eentje maar die moest 1600 SEK kosten, dat is ietsje minder dan 160 euro. Dat vonden we iets te gortig voor een vogelvoederhuisje.
Ik zag ook nog een heel erg mooie loden jas versierd met geweven band met Samische motieven. Zo'n loden jas is lekker warm en waterdicht. Ik mocht hem van de mevrouw ook even passen. Hij stond me prachtig en de jas was echt machtig mooi, echt een sieraad. Ik vroeg hoeveel de jas moest kosten, je blijft tenslotte Nederlander ook al woon je in Zweden. 6500 SEK, niet duur voor zo'n jas zei ze. Ik heb de jas  weer uitgetrokken en terug gehangen. Voor het werk dat ze er aan heeft gehad zal 6500 kronen passend zijn maar dat wil ik als een impuls aankoop niet zomaar uitgeven aan een jas op een markt.
Ik zou graag iets laten zien van de markt, ware het niet dat ik juist nu van het hoogtepunt van de dag geen foto's heb genomen. Vergeten! Te zeer onder de indruk van alle mooie dingen. Een climax met een anticlimax zullen we maar zeggen.
Om 16.00 uur was het afgelopen met de markt. We hadden nog niet alles gezien maar de mensen begonnen hun spullen weer in dozen in te pakken en dan is de sfeer vertrokken. Wij liepen ook weer naar het huis van Fr en S, een wandeling van een paar kilometer langs het water.

Ook daar was het een vrolijke boel met mensen die er zwemmen en zonnebaden of picknicken of gewoon gezellig bij elkaar zitten te kletsen. Een kilometer plezier en vrolijkheid!

Hjo is één van de drie steden ( Eksjö, Hjo en Nora) met veel houten huizen in het stadscentrum. Deze zit net weer fris in de verf en dan zien ze er echt prachtig uit. Kijk eens naar de mooie houten bewerkingen rondom het raam. Die franje aan een huis, gemaakt van hout wordt hier 'snickare glädje' genoemd. Een 'snickare' is een timmerman en 'glädje' is vreugde. Het plezier van de timmerman. Meestal zie je die mooie houten bewerkingen rondom de entre van een huis en wordt het geaccentueerd door het in een contrasterende kleur te schilderen. Zoals dit bijvoorbeeld:

Verder verliep de dag gezellig zittend in de achtertuin, gesprekjes over een nog te timmeren houthok en de aangeschafte zonnecellen en zelfs een batterij voor opslag van de stroom en met koffie, een glas wijn en lekker eten. Gewone dingen kunnen ook heel leuk zijn! De dag is weer omgevlogen!

Morgen moeten we dan toch echt gras maaien want met al die regen afgewisseld met het mooie zomerweer, groeit dat als kool.

Vandaag voelde het alsof we vakantie hadden. Dat hebben we natuurlijk nu iedere dag maar na een aantal maanden klussen was dit echt even een uitbundige vrije dag.

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd....