zaterdag 1 juli 2023

Forsviksdagarna

Gösta moest vandaag even wachten op zijn wandeling. We gingen na ons ontbijt gelijk naar Karlsborg. Ik had daar een boodschapje en de winkels zijn niet de hele zaterdag geopend. Meestal sluiten ze dan op het middaguur. Ik moest garen halen voor het maken van de gordijnen voor de woonkamer van H en Ch en Emke. Hoeveel gordijnen ik in mijn leven al wel niet heb gemaakt.... ik ben de tel kwijt. Leuk werk vind ik het niet. Een goede werktafel ontbreekt altijd, waardoor het lastig is de gordijnen helemaal recht af te meten. Maar goed, het lukt altijd wel weer. Deze keer hadden we pakjes gordijnen gekocht bij de MIO (dat is een woonwinkel). Gordijnen kopen is hier in Zweden niet heel gemakkelijk. In NL heb je speciaalzaken in woontextiel en daar hangen de gordijnen in diverse uitvoeringen. Je kunt er te kust en te keur! Met loodveter en zonder, met naad en zonder. Ik heb dat hier in onze omgeving nog niet zo gevonden. Net als bij de Ikea koop je hier de gordijnen in verpakkingen van één of twee stuks 1.40m breed en 2.50 of 3.00 meter lang. Ja en wat te doen als je dan een groot raam hebt in een wand die zes meter breed is. Wel ik heb die losse gordijnen aan elkaar genaaid. Eerst de band aan de bovenkant lostornen, dan de lange naad stikken en daarna de band weer herstellen en daarna de gordijnen op de goede lengte afzomen. Dat laatste dat moet nog omdat het 'richtdraadje' dat ik had aangebracht op één van de gordijnen bij het afmeten van de lengte, eruit was gegaan. Dus hangen kunnen ze nog niet.


Ik neem de machine maar mee zodat ik ze volgende week ter plekke kan afzomen. 

Toen we toch in Karlsborg waren voor het garen zijn we ook maar doorgereden naar Forsvik. Daar zijn dit weekend de 'Forsvikdagarna'. Daar zijn we al vaak geweest en meestal is het er een gezellige drukte. Vorig jaar was het een ernstige tegenvaller. Na de covid periode waren er weinig standhouders op de markt en zodoende was je in een kwartiertje door het dorp heen. Deze keer was het eigenlijk weer als vanouds. Een flinke markt, een oud dieselmotortje waaraan gesleuteld werd en veel gescharrel langs de kramen.

het toeristen treintje


Een standje waar ze 'massage en healing' in de aanbieding hebben... Mijn oren gingen er spontaan van dichtzitten zodat Gerrit ze bij thuiskomst moest uitspuiten. Ik had mijn eigen privé healer om het zomaar te noemen.


Na het bezoek aan de markt zijn we nog eventjes langs de sluisomgeving gelopen waar het altijd gezellig is. Vandaag was ook daar veel drukte. De ställplats stond bijna vol en er lagen boten in de gastenhaven.



Als afsluiting dronken wij nog een kopje koffie bij 'Ada's kafé'. Koffie uit een theekopje, ik kreeg het dan ook niet zonder voetbad buiten op het tafeltje. Gerrit vroeg zich al af of er nog koffie in de kopjes zat en of je misschien de koffie uit het schoteltje moest drinken. Wel dat hoefde gelukkig nog niet. De taart was heerlijk!


Onderweg naar Forsvik zagen we twee kraanvogels in een weiland met twee jongen. Wat een prachtig gezicht toch weer.


Die jongen moeten nu flink groeien en sterk worden want straks in september/oktober moet ze al naar zuid Spanje of Portugal vliegen. 

Gerrit heeft vandaag nog de achterbanden als voorbanden gemonteerd en de voorbanden als achterbanden. Niet omdat hij zich verveelde maar omdat het profiel van de voorbanden alweer aardig was gesleten. Zo kunnen we er verantwoord nog de zomer mee uitrijden. Ik heb er geen foto van omdat ik op dat moment achter de gordijnen zat.

Wat het weer betreft, ik zag dat het in NL regende toen ik de koning in zijn speech in de nieuwsberichten tegenkwam. Hier in Zweden is het bewolkt met af en toe zon en soms een drupje en temperaturen die maken dat je even een shirtje met lange mouwen aantrekt.

Wel dit was het weer voor vandaag, we groeten een ieder en we wensen ons een wereld toe die zich kenmerkt door vreedzaam samenleven en dat iedereen zijn of haar best hiertoe doet! Heb het goed!







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten