woensdag 14 juli 2021

Even naar de oostelijke kant van het Vättern

We hadden weer even een kort tripje en deze keer met z'n vieren. We wilden H en Ch graag laten zien hoe de andere kant van het Vättern eruit ziet en dan wel speciaal Vadstena de plek met een rijke en lange historie. Het wachtten was nog even op mooi weer maar zondag konden we dan echt op stap. Over weg 49 en 50 kunnen we er in principe in twee uurtjes naartoe tuffen maar dat hebben we niet gedaan. We wilden namelijk ook ontdekken hoe de dorpjes dicht aan de kust van het Oost Vättern eruit zien en hoe het landschap daar is. Op deze wijze waren we daarom wel een uurtje langer onderweg. Het deel land tussen de weg 50 naar Jöngköping en het Vättern is voornamelijk landbouwgrond maar heel mooi zijn de doorkijkjes naar het Vättern, zeker op een zomerse en zonnige dag waarop het water zo mooi glinsterend in het landschapsbeeld aanwezig is.

Zo halverwege de middag kwamen we aan op de camping Vadstena. Oef oef wat een groot gebeuren daar op die camping. Daar wil je liever niet voor kiezen maar een pitoreske kleine camping hebben we daar nog niet kunnen vinden. Op zich is het wel een gunstig gelegen plek voor uitstapjes in die omgeving. Vadstena zelf is natuurlijk helemaal fantastisch, twee jaar geleden zijn Gerrit en ik er voor de eerste keer geweest en toen hebben we een rondleiding gedaan in de burcht en het klooster. Heel mooi en informatief.

Vadstena slottet

Op de foto hieronder zie je hoe prachtig Vadstena is gelegen aan de kust van het Vättern en hoe haar bewoners daar in de zomer van genieten.

Eén van de allermooiste plekjes vind ik wel de toegang tot het slot met de daarvoor gelegen gastenhaven. Werkelijk, wanneer je met je boot wilt aanmeren in Vadstena, kom je op een prachtige en historische plek te liggen midden in het stadscentrum.

Ja ....na Vadstena kan het alleen nog maar tegenvallen en dat was wat het deed toen we de volgende dag Motala bezochten. Motala is een stad met een kleine 30.000 inwoners. Het stadscentrum is niet echt spannend maar wat wel leuk en gezellig is, is de sluisomgeving in het Götakanal en de omgeving van de uit 1300 daterende Motala Kyrka.

Kijk ook even naar de buxus, zo kunstig geknipt

kanaal omgeving

Na ons bezoekje aan Motala hebben we nog een klein tochtje in de omgeving gemaakt. Hierbij passeerden we ook nog een plek die wij kenden van een eerder bezoek, de haven van Borghamn. Bij Borghamn is een kleine ställplats voor campers die mooi aan de waterkant ligt maar waarbij de naastgelegen natuursteen verwerker wat detoneert. Denk je die even weg dan is het een heerlijk authentiek plekje.

Wij hebben daar even iets genuttigd. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. Ik zat namelijk even op een stoel terwijl de anderen een traktatie uitzochten. Komt er geheel onschuldig iemand aanlopen met twee honden. Dat vond Gösta er eentje teveel. Ik had hem net aan mijn stoel vastgebonden (waarschijnlijk ook niet echt een handige actie maar ja....) om zodoende de muppets iets beter in mijn handen vast te hebben en om hen een slokje water te geven, toen ik plotseling met stoel en al op de grond lag. Ik kon Gösta nog maar ternauwernood vasthouden, de muppets stonden verschrikt bij mensen aan een ander tafeltje. Toen ik goed en wel weer op mijn stoel zat met alledrie de honden weer in mijn bezit en het haar weer op de goede plek vond ik de wereld er toch wat wazig uitzien. Ik veegde mezelf eens over mijn gezicht en vond hier geen bril meer. Die lag enkele tientallen meters verderop in het gras. Gelukkig nog ongeschonden evenals de rest van mijn lijf en extremiteiten. Toen ik op alle fronten weer brand meester was kwam daar een glas koele witte wijn met een aardbeien gebakje. Je kunt je misschien voorstellen dat ik daar toen wel even aan toe was.

De zonsondergang 's avonds op de camping was prachtig, de maaltijd heerlijk. Omdat we vonden dat Gösta toch wat last had van alle input en prikkels op een zo'n drukke camping en hierover denkt dat het onze tuin is en daarom een ieder met een gesprekje begroet, zijn we de volgende dag weer naar huis gereden.

Ontvang een hartelijke groet van ons en wordt vervolgd....

1. Wat fijn dat je weer kunt lopen Johanna. Wat prachtige foto's van jullie en van Zweden. Fijne dagen nog net Henk en Chang. Lieve groet Ineke