zaterdag 10 juli 2021

Hur många kommuner har Sverige

Natuurlijk is het zo dat mijn been de nodige beperkingen meebrengt in de keuze van de dagelijkse activiteiten. Normaliter lopen we veel wanneer H en Ch hier zijn, ook zij lopen graag en veel. Dat gaat nu niet zo. Daarom lopen we in twee cohorten. Gerrit en ik lopen met Gösta en bijna elke dag een beetje verder. Ik heb zelfs al één keer het Vångdalen omgelopen, dat is een wandeling van ongeveer 2.5 km. Zij lopen met de muppets een veelvoud van die afstand. Niet gezellig maar wel praktisch.
Woensdag hebben we een gezamenlijke activiteit gedaan. We gingen naar Askersund. Het had een reden en die was mijn verlies van een weddenschap. Laatstgenoemde ging over de vraag hoeveel kommuner (gemeenten) Zweden heeft. Ik dacht zo uit het hoofd 340. Wel ik zat in de buurt slechts het honderdtal was er eentje teveel. Zweden heeft 21 län (provincies) en 240 kommuner. Omdat ik er het verst vanaf zat zou ik trakteren en niet zomaar ergens, nee in Askersund bij café Tutingen waar je overheerlijk gebak kunt kopen.



In Askersund was het heel gezellig druk. De camperplekken stonden vol en er waren watersport gasten. Al met al gaf het een heel zomers gevoel. We hadden prachtig weer en we konden ook nog een kleine stadswandeling maken.


Hier de taartjes, die zien er net zo lekker uit als ze smaken. We hadden er natuurijk ook koffie bij maar die werd later gebracht.

En zo kun je zitten in café Tutingen. Uiteraard zaten wij niet hier maar aan een vierpersoons tafel maar niet minder sfeervol.

Wel en hier nog even H en Ch met hun drieën. Henk net even met de ogen dicht maar ja...Chang compenseert met een stralende lach.


 Onze dagen vliegen zo voorbij. Op regenachtige dagen zijn we wat aan het werk en op zonnige dagen trekken we er even op uit!

Gisteravond hadden we nog een ongevalletje. Voor de laatste plas lijnen we Gösta altijd even aan wanneer hij achter in de tuin gaat om te voorkomen dat hij nog weer eens de hele tuin doordendert. Hij had zijn plas gedaan en liep weer naar binnen. Tijdens het naar binnenlopen schaafde hij de zijkant van zijn poot aan het kozijn, zo begrepen we later. Normaal gesproken zou dit geen probleem zijn geweest waren het niet dat hij daar al een wondje had, opgelopen in de tuin tijdens de sprint rondjes met Arvid en Fynn. De ader op zijn poot lekte door het schaven en er kwam vrij veel bloed uit dat op zijn staart liep, zijn staart zat onder het bloed. Gerrit en ik keken ernaar en ik dacht aanvankelijk dat hij een stuk van zijn staart kwijt was en schoot aardig in de paniek. Gerrit was ook behoorlijk van slag. We loodsten hem naar zijn slaapvertrek en hij liet een spoor van bloed achter. Daar hebben we hem eerst schoongemaakt en zo ontdekten we de wond op zijn poot. Gelukkig het viel nog wat mee. Gerrit heeft op de knieën de hele vloer weer schoongemaakt omdat het anders 's ochtends ook zo'n luguber gezicht is met al dat bloed. Daarna probeerden we te slapen. Wel dat laatste is mij niet gelukt, ik maakte me zorgen om Gösta en was bang dat hij aan de wond ging likken waardoor het weer opnieuw zou gaan bloeden. Toen we hem vanochtend ophaalden was het net of er niets was gebeurd. Hij trok niet met zijn poot en ging gewoon naar buiten. Wel is hij nu supervoorzichtig met de deur. Hij wil er pas langs als de deur maximaal open staat. 

Het was maar een hele happening.

Wel dat was het weer... mogelijk dat we morgen even op stap gaan....we zullen zien.


Hartelijke groet van ons uit Undenäs.

P.S. De foto's zijn deze keer genomen door Chang


Geen opmerkingen:

Een reactie posten