zaterdag 12 december 2020

13 december Lucia viering

 Vandaag is het 13 december, dat is de dag waarop in Zweden het Lucia feest wordt gevierd. Een opmaat tot de kerst. 

Het Lucia feest is ontstaan in de middeleeuwen en in de 20e eeuw heeft het zich vanuit onze provincie Västra Götaland over de rest van Zweden verspreid. Het Luciafeest heet in het Zweeds Sankta Lucia. Het verhaal van Lucia heb ik al eens in een blog beschreven.

Bij het Luciafeest gaan kinderen in het wit gekleed  en zingen ze Lucia liederen.  Een van hen is Lucia en zij draagt dan een kaarsen krans op haar hoofd. Het zingen van de Lucialiederen gebeurt in een kerkdienst die in de ochtend van 13 december. Het Luciafeest wordt in alle Scandinavische landen gevierd. Zo'n Luciaviering is vaak druk bezocht. Het zijn niet uitsluitend de kinderen die zingen vaak zijn er ook solisten die kerstliederen zingen. Het Luciafeest is echt de entree naar de kerstperiode.

Dit jaar zal de Luciaviering op een andere manier verlopen vanwege de pandemie. Svenska Kyrkan gebruikt Zoom voor wie het Luciafeest niet wil missen. Hier in Zweden mogen immers maar 8 mensen bij elkaar komen. Kerkdiensten bijwonen dat gaat nu even niet.

 Het is traditie dat er tijdens Lucia saffraanbroodjes en pepperkaka (speculaaskoekjes) worden gegeten en waarbij Glögg, een soort van kruidendrank, wordt gedronken

Hieronder een youtube filmpje waarin Rikard Söderberg het lied O helge natt op een prachtige manier ter gehore brengt, begeleid door het Lucia kinderkoor.


                                                                        Rikard Söderberg

4 opmerkingen:

  1. Het filmpje kan ik niet aanklikken maar misschien komt dat omdat ik op mijn telefoon lees.
    Zingen Gerrit en jij nog wel eens om Zweden? Ik zie jou in een visioen zo een mooie Sankta Lucia zingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk komt dat idd van het lezen op je telefoon. Jammer want het zingt het echt mooi! Wij zingen niet meer, eigenlijk al jaren. Die Sankta Lucia die is voor als ik aan het schoonmaken ben ha ha!

      Verwijderen
  2. Ik ha it nochris besjoen omdat ik no achter myn computer sit. Mooi, ja! Ik fyn syn eachskaduw en swarte nagellak ek heel mooi. Ús soan I. hat tsjintwurdich ek swarte nagellak. Ik sil him ris tippe dat eechsckaad der heel goed by past ;-)

    BeantwoordenVerwijderen