dinsdag 1 december 2020

Een Rosengång een Keper en een kelderdoorgang

 Vandaag ben ik begonnen met het vloerkleed voor Greetje. Een nieuwe weef is altijd een spannend moment. Wanneer ik zo begin te weven heb ik meestal nog niet echt een beeld van hoe het gaat worden. Dat ontstaat bij mij tijdens het weven. 





Deze keer heb ik natuurlijk wel even overleg gehad en zo hebben we als plan een kleed te maken in de kleurencombinatie zoals op de foto hieronder.

kleurenkaart

Aanvankelijk dachten we dat het een Rosengång weef zou worden, dat zat zo in mijn herinnering met betrekking tot de ketting die we een jaar geleden op het grote weefgetouw hadden gezet en daarop had ik me ook voorbereid. Eerst een brede effen baan in linnenbinding of Tuskaft zoals dat hier heet, dan een kleurrijke baan in Rosengång en daarna een wat strakker patroon met twee kleuren ook in Rosengång tot het midden en dan in spiegelbeeld weer terug weven. Tot mijn verwondering ontstond er tijdens het weven geen Rosengång maar een Keper. Ook leuk maar dat betekende dat we het plan moesten aanpassen. Zo zie je maar dat herinneringen niet altijd betrouwbaar zijn. Eigenlijk zou ik het allemaal bij moeten houden in een weef-logboek maar dat soort perfectie schiet er bij mij altijd bij in. De basis van ons idee houd ik aan. Eerst een strook effen dan een strook in visgraat met meerdere kleuren en dan een strakker patroon in een basiskleur die ik dan weer afwissel met steeds een dun draadje in een van de kleuren zoals die op de kleurenkaart staan.

ik heb inspiratie en heb er plezier in

een keper steeds op dezelfde trapper met een dunne linnenbinding er tussen in


Ik ben er de hele dag mee bezig geweest, echt heerlijk!

Vanavond heeft Greetje ook nog een stuk geweven en daarmee schiet haar kussenovertrek al aardig op. Ik denk dat ze zo ongeveer op de helft is nu. Ik vind het erg mooi worden. 


Gerrit zat vandaag op de keldertrap. In de trapdoorgang naar de kelder bevindt zich de installatie kast van het elektrisch (ik weet niet hoe dat officieel heet). Het is een kast met allemaal aardlekschakelaars en er gaan ik weet niet hoeveel stroomkabels naartoe en eruit. Die kabels waren verpakt in een kabelgoot maar die goot had geen deksel. Het was altijd maar een lelijk gezicht wanneer je de kelder instapte. Die goot die heeft vandaag een deksel gekregen en dat is echt een hele verbetering, niet technisch maar wel voor het oog. Deze handeling is het begin van het opfrissen van de kelderdoorgang. Destijds heb ik die wel eens gewit en de trap geschuurd en in de olie gezet maar nu is het plan de hele kelderdoorgang aan te pakken. Geen mega klus maar we zullen er wel een paar dagen mee bezig zijn denk ik.
Hier even een paar opbeurende foto's van onze kelderdoorgang.

Zo dat ziet er een stuk aangenamer uit met de kabelgoot met deksel


Als de knie het weer doet is dit voor mij de volgende klus.




wordt vervolgd......






2 opmerkingen:

  1. Erg mooie kleden worden het. Echt een bezigheid voor deze tijd. O en al die installatie noemen we een meterkast 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Diny, Dank voor je reactie en leuk dat je reageert!! Weven is echt een winterse bezigheid voor mij, in de zomer zijn we steeds buiten bezig en nu het buiten zo vroeg donker is is de weefkamer een fijne plek om te zijn.
    Die installatie kast is volgens mij toch niet de meterkast want die is bij ons buiten te vinden, daar kunnen we het stroomverbruik aflezen, ik houd het zelf toch bij installatie kast :-).

    BeantwoordenVerwijderen