dinsdag 15 december 2020

Herinneringen

Woensdag, dat is morgen, is onze Femke jarig! Daarom bedacht ik maandag om de plaatselijke bloemist in haar woonplaats te bellen voor het bezorgen van een bos verjaardagsbloemen. De bloemist vertelde me toen dat dit waarschijnlijk niet zou gaan lukken vanwege de verwachte lockdown, 's avonds door Rutte uit te spreken. Omdat ik toch wel graag een bos bloemen wilde vroeg ik hem of het dan wellicht dinsdag ook zou kunnen. Wel na enig nadenken kon dat nog net! Al was het ook nog zo dat er bijna geen bloemen meer voorhanden waren omdat een reis naar de bloemenveiling ook al tot het verleden behoorde. De kerstachtige ingrediënten waren er nog wel of dat ook mocht. Zo was ik zo ongeveer de laatste klant die nog een bos bloemen besteld kreeg voordat de lockdown inging. Het staat prachtig zo onder de kerstster. Mooi met rood en groen. Lieve Femke, natuurlijk bellen we morgen even maar alvast een heel goed en gezond en liefdevol nieuw levensjaar toegewenst door ons.


Bovenstaande is op het moment van schrijven een verwachting en natuurlijk nog geen herinnering. Die laatsten waren er vandaag overigens wel. Ik heb namelijk vandaag in oude fotoalbums zitten kijken waarvan ik niet wist dat ik ze had. Er staan bijzonder oude foto's in van de familie van mijn moeder. In dit album ontdekte ik een prachtige foto van mijn moeder, zo ongeveer in de leeftijd van 11 jaar vermoed ik, samen met haar ouders. Op de foto dus mijn pake Sierd, mijn moeder en haar moeder mijn beppe Johanna, op de stoep bij de voordeur van hun huis in Wirdum. Mijn grootouders zijn hier ook nog jeugdig, nog geen grijs haar te bekennen. Leuk vind ik ook de fiets tegen de heg, en er wordt even geventileerd, het raampje staat open. Het moet een foto zijn van voor de oorlog, zo ongeveer 1935. Ik vind het een erg leuke foto!



Op de foto hieronder sta ik samen met mijn ouders. We zijn met elkaar vakantie aan het vieren ergens in Duitsland. Een foto waar ik met mijn vader op sta is bijzonder, hij was altijd de fotograaf en staat zelf niet echt vaak op een foto. Ik ben hier 24 jaar en heb mijn eerste hondje, een whippet. De andere whippet is  die van mijn ouders.
 
deze is het

Hieronder nog een foto van Moorke. Het was een blauwe whippet een bijzonder kleur voor dit ras.



Met Moorke hebben we een poosje op de renbaan gerend. Het was een felle rakker en in de bochten haalde ze de andere honden in. Op het lange stuk kon ze haar voorsprong niet houden, ze was eigenlijk te klein voor het rennen. Maar oh wat vond ze het prachtig om te doen.

Hieronder nog een foto van mijn moeder. Ze is hier in de zeventig, mijn vader is dan al 16 jaar terug overleden. Wij namen mijn moeder nog één keer mee op vakantie naar Zweden. Naar de plekken waar ze samen met mijn vader was geweest. Wat heeft ze toen genoten. Mijn broer en zijn gezin was er ook en zo had ze zeven van haar tien kleinkinderen om zich heen. Ze vond het prachtig.


Mooie herinneringen die bovenkomen bij het doorkijken van de oude familie albums. 


's Avonds hebben we heerlijk pizza gemaakt. Een heel gedoe altijd pizza bakken zeker wanneer je er drie verschillende moet maken. Maar goed gelukt, ze smaakten heerlijk.


Vandaag is het buiten een druilerige dag. Binnen zijn we allemaal lekker bezig met van alles en nog wat. Gerrit en ik doen nog wat laatste klusjes in de doorgang van de kelder. Morgen krijgen we het af en dan is ook dat klusje weer gepiept. 
We tellen af naar kerst en denken veel aan Femke en Louis die nu in de lockdown zitten. Ik hoop dat het goed verloopt en dat ze er samen een goede tijd van weten te maken en goed gezond blijven.

Wordt vervolgd......

3 opmerkingen:

  1. Ha Johanna, als trouwe lezeres van 'Jan en Nel', wij kennen hen ook persoonlijk, kom ik regelmatig ook even op jouw blog koekeloeren. En vooral vandaag zo leuk (ik bladerde wat terug), over je Whippets, waar ik zelf ook mee opgegroeid ben! Mijn ouders hebben vroeger een aantal nestjes gefokt en waren ook altijd de weekenden actief op de renbaan te vinden! Het leuke is dat hun 'kennelnaam' nog altijd bestaat: 'Van Saenhaja', en ook mijn zus (waar ik overigens al jaren geen contact meer mee heb maar dit terzijde) is een bekend Whippetfokster en heeft de kennelnaam 'Van de Groene Golf"', bekend in de windhondenrenwereld. Ook onze eerste hond in 1967 was een Whippet, van huis uit mee genomen, was niet meer geschikt voor de renbaan vanwege een gebroken voorpootje. Zelfs zijn wij over gegaan op Setters in 1973, een ras wat wij nog altijd hebben! Enuh ook wij verhuizen volgend jaar naar Zweden . . . Kijk maar eens, als je het leuk vindt op mijn site www.gordonsetters.nl met vriendelijke groet, Yvonne Zwart

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Yvonne, Wat leuk dat je een reactie schrijft op mijn blogpost. Is las zeer recent op je eigen blog dat jullie plannen hebben t.a.v. een verhuizing naar Zweden volgend jaar. Ik schreef je al dat het leuk zou zijn hierover te lezen op je blog.
      Wij zijn in 2018 verhuisd naar Zweden en we kijken hierop terug als een heel goede beslissing. leuk is ook dat we hier een dochter hebben wonen....ook de andere kinderen komen regelmatig bij ons en genieten van wat Zweden te bieden heeft. Dat is vooral veel natuur, echt prachtig.
      Heel leuk om te lezen dat jij ook bent opgegroeid met whippets. Ik niet maar toen ik zelfstandig ging wonen heb ik mijn eerste Whippet aangekocht. Dit op aanraden van mijn vader die vroeger thuis ook een Whippet hadden. Ik heb eventjes gekeken op de site van Saenhaja. Zij zijn gevestigd in Jubbegea. Daar zit ook de renbaan. Daar zijn we één keer geweest met onze moarke. Wij zijn verrukt over dit ras. Windhonden zijn eigenzinnig en eigenwijs maar ook zeer aanhankelijk. Bovendien zijn ze meestal zeer rustig in huis. Jullie zijn overgestapt naar op de Setters. Daar heb ik ook even naar gekeken. Erg mooie honden vooral die donkere maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur.
      Succes met de voorbereidingen van jullie verhuizing. Mochten jullie vragen hebben dan kun je die altijd aan me stellen. Meedenken is geen probleem. Nog fijne dagen toegewenst en veel gezondheid en licht voor het nieuwe jaar. Groeten Gerrit en Johanna

      Verwijderen
  2. Wat leuk toch, sokke âlde foto's. Ik sjoch dyn mem noch sa foar my. Trouwens, ik sjoch no nei The Crown, en ik fyn dat Olivia Colman en do wol wat fan elkoar hawwe. Ik ha hyltyd in "flash" fan dy at ik dat gesicht sjoch. Se sjocht wol wat prottelich as koningin Elizabeth, dat bedoel ik net hjer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen