dinsdag 11 december 2018

Een hele klus.....

School...
Onze klas, heel gezellig met gordijntjes

Dit is het uitzicht dat Gerrit en ik hebben. We zitten nl op de voorste rij

Vandaag zijn Gerrit en ik weer naar school geweest. In de les zijn we op dit moment bezig met het lezen van een boek, ik schreef hierover een tijdje terug al een post. Het wordt me nu duidelijk dat het boek en de bijbehorende opdrachten die we later kregen de eindopdracht vormen voor de cursus 1-2.
Nog voor de kerst moet het boek gelezen zijn, we hebben het gelukkig al uit en ook nog eens doorgeluisterd met een luisterboek, en moeten ook de opdrachten ingeleverd zijn. Na de kerst gaan we dan tot onze verrassing over naar groep 3-4. Promotie!!
Het boek lezen was een makkie, slechts 120 bladzijden. Wat echter niet een makkie is zijn de opdrachten. Vandaag in de les moesten we een dagboekdeel schrijven voor een dagboek dat de hoofdpersoon in het boek geschreven zou kunnen hebben. Wel daarmee ben ik wel een uurtje zoet geweest en toen het klaar was heb ik het ook nog maar even in het 'net' overgeschreven. Zo kon ik mooi nog een laatste scan op fouten in interpunctie doen. Net op tijd, voor de bel,  klaar met deze opdracht.
Maar wat blijkt nu.....er zijn nog twee opdrachten met het boek. De tweede opdracht omvat het kiezen van drie citaten uit het boek, dit mogen langere en kortere citaten zijn en per citaat aangeven wat de reden is voor je keuze van deze drie delen aangeven wat je heeft geraakt, je eigen beleving. Het moet geschreven worden vanuit jezelf! Nu ben ik onderhand wel aardig getraind in het schrijven vanuit mezelf na al die blogposts die ik heb gemaakt maar schrijven vanuit jezelf, vanuit je eigen gevoel en beleving en dan in het Zweeds dat is dan toch wel weer een ander verhaal.
Stiekem hadden Gerrit en ik gehoopt dat we de laatste twee opdrachten konden skippen. We kunnen volgende week niet naar les omdat Greetje bij ons komt voordat we afreizen naar NL. Toen we dit even gingen overleggen met Lelitha, onze lerares, zei ze dat het geen probleem was maar dat we dan in de vakantie maar even de opdrachten moesten maken.
Nu zie ik dat niet helemaal zitten omdat de komende tijd toch wel wat druk gaat worden en ik voor het schrijven vanuit mijn gevoel en beleving in het Zweeds toch even wat stilte om me heen nodig heb.
Daarom heb ik vanavond alvast de tweede opdracht geschreven, weer een dik uur onder de pannen. Nou dat was geen sinecure die opdracht. Ik zal je vertellen wat in de opdrachtomschrijving staat.

De opdracht heet Text och tanke (tanke is gedachten en text is tekst)
- Kies drie delen uit het boek
- Schrijf de citaten op of refereer ernaar
- Denk bij het citeren aan de aanhalingstekens en zet het citaat tussen haakjes.
- Geef ook de bladzijden aan
- In de schrijfopdracht is het van belang dat je je eigen gedachten en/of inzichten weergeeft, het vanuit jezelf beschrijft met je eigen woorden
- Denk om interpunctie en hoofdletters
- Deel je tekst goed in (inleiding-kern-afsluiting)
-vermeld je naam

Een soort van officieel afstudeer document dus.

Gelukkig had ik vanavond een vlotte pen en heb ik de opdracht afgekregen. Meteen maar gemaild dan is het maar weer weg ook uit mijn hoofd. Nu nog deel drie van de opdrachten en dat is het schrijven van een boekverslag vanuit verschillende invalshoeken. Zo kun je bijvoorbeeld het boek in diverse delen opdelen en per deel een korte beschrijving geven nadat je de inleiding hebt geschreven. We moeten ons natuurlijk beperken tot de hoofdlijnen in het verhaal (Lelitha moet zelf ook wat vakantie overhouden denk ik dan), we moeten de hoofdpersoon beschrijven, niet aan de buitenkant  maar zijn innerlijk zijn persoonlijke eigenschappen, we moeten beschrijven wat ons aansprak of niet en we moeten beschrijven waarom de auteur dit boek heeft geschreven. In de afsluiting moeten we aangeven waarom iemand anders dit boek ook zou moeten lezen.
En dat dan allemaal weer in het Zweeds. Onze schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid gaat met sprongen vooruit, nu de mondelinge nog!

Omdat dit een beetje een saai verhaal is geworden doe ik er even een vrolijke foto bij!

een lekker Julbord (kerstmaal)

Dit is een foto van een traditioneel Zweeds Julbord (kerstmaaltijd)
Dat Julbord is elk jaar ongeveer hetzelfde, (dat is reuze gemakkelijk omdat je nu al weet wat je volgend jaar met kerst gaat eten, je hoeft daar niet over na te denken) en wordt niet alleen met kerst gegeten. Menigeen heeft al diverse 'Julborden' achter de kiezen. Zelfs bij de IKEA kun je een Julbord eten, zo zagen wij vorige week. Toen hebben Gerrit en ik het aan ons voorbij laten gaan maar zaterdag gaan we eraan geloven. Dan komen Suzanne en Fredrik en is Greetje er ook en omdat S en F niet mee kunnen naar NL vanwege Suzanne's werk gaan we hier ook een heel klein beetje kerst vieren. Greetje eet veganistisch  en je ziet wel dat dit een spectaculaire combinatie geeft met de ingrediënten van het traditionele Julbord. Dat wordt nog even creatief met groente dus. Morgen gaan we voor dit alles al boodschappen doen en dan willen we ook even naar S en F voor een lekker kopje koffie, bij dezen....:)

Wordt vervolgd.......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten