Op school zijn we op dit moment bezig met literatuur. In het Zweeds heet dat skönliteratur. Weer niet zo moeilijk dit woord, skön geeft aan: mooi, fraai, prettig of lekker en literatur kennen we in het Nederlands ook.
Lelitha, onze lerares, heeft gekozen voor een niet eenvoudig boek, getiteld Ondskan van de schrijver Jan Guillou. Jan Guillou is auteur en journalist.
Ik ga eerst vertellen hoe het komt dat deze auteur in Zweden zo populair geworden is, ik had er namelijk nog nooit van gehoord en ik heb toch wel al heel wat boeken gelezen.
Hij heeft een trilogie geschreven over de kruisridder Arn av Götaland. Dit boek speelt zich af in Skaraborg/Götaland en dat is de provincie waarin wij wonen. Het verhaal van de kruisridder speelt in de middeleeuwen, dat weten we natuurlijk omdat toen de kruisridders hun tochten maakten naar het heilige land. Het verhaal van Arn is een ietwat droevig verhaal. Hij wordt namelijk verliefd op Cecilia, de dochter van Koning Karl Sverkersson av Sverkersätten, zij wordt zwanger van hem, hij wordt op kruistocht gestuurd, zij moet het klooster in. Ze krijgt daar haar kind, een zoon maar mag haar zoon niet zelf opvoeden. Heel veel later komt Arn weer terug van zijn kruistochten en dan trouwen hij en Cecilia. Echter dan breekt er een oorlog uit met een aangrenzend koninkrijk en komt hij zwaar gewond thuis om vervolgens te sterven in de armen van zijn zo geliefde Cecilia. Althans zo gaat het in de film, het boek over Arn is namelijk verfilmd, die film hebben Gerrit en ik gisteravond samen gezien. Titel van de film is: ' Arn-Tempelriddaren (2007). Het is dit boek dat Jan Guillou in Zweden bekend heeft gemaakt.
Dit is echter niet het boek dat wij op school met elkaar gaan lezen, dat boek heet Ondskan zoals al eerder gezegd. Ondskan is een autobiografisch boek, dat geeft de schrijver zelf ook aan. Hij zegt het boek te hebben geschreven als een vorm van zelftherapie.
De hoofdpersoon Erik groeit op in het Stockholm van de jaren 50. Erik heeft een sadistische (stief)vader (het boek en de film verschillen hierin) die hem elke dag slaat. Zijn moeder durft of kan hem niet in bescherming nemen tegen deze vader. Erik leert het slaan van zijn vader te verdragen maar haat hem tot in het diepste van zijn ziel. Op school behoort Erik tot een gang waarvan hij leider wordt. Iedereen vreest hem, hij is namelijk erg sterk en ook slim en met deze combinatie weet hij elke strijd te winnen. Op school ageert hij tegen de leraren die oneerlijk zijn of lijfstraffen toepassen, de goede leraren daarbij gedraagt hij zich die hebben zijn respect. Toch gaat het niet goed, de gang belandt in criminele activiteiten en hanteert bovenmatig geweld en Erik wordt van school gestuurd. Dat is het moment dat zijn moeder ingrijpt, zij verkoopt een duur schilderij dat in haar bezit is, zij komt namelijk uit een gegoede familie, en van het geld kan ze Erik naar een internaat sturen. Daar denkt hij van het slaan en het geweld verlost te zijn en opnieuw met zijn leven te kunnen beginnen. De werkelijkheid is anders. Op de internaatschool hanteert men het principe van kameraad opvoeding en Erik komt opnieuw in een spiraal van geweld en onderdrukking terecht. Hierin probeert hij echter steeds het rechte pad te houden, het pad van de rechtvaardigheid maar deinst hij er niet voor terug dit pad met geweld te begaan. Hij weet zijn school af te ronden als beste leerling van de klas, wint diverse sportprijzen en wordt aan het einde van het boek nog verliefd op de Finse Marja.
Dat is dus geen lichte kost dit boek! Ik vroeg mij af, en Gerrit met mij, hoe dit boek valt bij onze klasgenoten, bijna allen afkomstig uit gebieden waar oorlog wordt gevoerd. Vele vluchtelingen, van onze klasgenoten weten we dit natuurlijk niet, zijn getraumatiseerd en dan dit boek. Zijn dat geen zaken die gaan botsen! We zullen het zien en horen in de gesprekken die we erover gaan hebben in de klas. Vooralsnog nemen we aan dat het aanbieden van dit specifieke boek een doordachte actie is van het team.
Inmiddels hebben wij samen het boek als luisterboek doorgewerkt thuis. Het beluisteren was goed te doen, het verstaan van de taal gaat dus echt al heel veel beter.
Ook dit boek is verfilmd, die film (2003) gaan we op school met elkaar bekijken.
Jan Guillou | |
Jan Guillou 2015
| |
Född | 17 januari 1944 Södertälje, Stockholms län |
---|---|
Yrke | Författare och journalist |
Nationalitet | Sverige |
Genrer | Främst historiska romaner och spionromaner |
Make/maka | Ann-Marie Skarp |
Barn | Ann-Linn Guillou Dan Guillou |
Webbplats | http://www.piratforlaget.se/authorship/jan-guillou/ |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten