woensdag 5 december 2018

Een heerlijke dag....

Na een aantal grauwe dagen worden we vanochtend wakker met een stralend blauwe lucht. Het is weer wat kouder ook, het vriest licht de hele dag. Eindelijk weer lekker weer om een fijne wandeling te maken. De regenachtige dagen heb ik goed besteed, ik ben bezig met een project en daar had ik net een  stuk van afgerond zodat ik de gelegenheid te baat kon nemen samen met Gerrit naar Näs te wandelen. Näs dat is met stip wel een van onze favoriete locaties. Waarschijnlijk omdat de sfeer daar bijzonder is. Het kronkelende grindweggetje naar Näs voert langs een aantal grafvelden uit de vroege- en latere ijzertijd. Oude grond. We lazen op de informatiebordjes dat de grafvelden aan de rand van de woonlocatie werden gesitueerd en dat de grond om de nederzettingen heen, landbouwgrond was. Dat is het nu nog! Die sfeer van oude grond die voel je als je daar loopt. Zeker vandaag omdat er niemand was. Dan is het er zo heerlijk stil, daar kom je helemaal tot rust.


 Bij Näs gaan we altijd even aan het water zitten aan de grote molensteen die daar ligt. Niet al te lang, dat is te koud voor de honden, maar eventjes 10 minuten, die omgeving tot ons door laten dringen om vervolgens heerlijk verstild naar huis te lopen.

Vanavond ben ik weer naar de weefclub geweest, elke woensdagavond. Ik vind dat erg leuk, ben nu met mijn tweede weef bezig. De eerste zit nu op de rol van een van de weefgetouwen, daar weeft nu iemand anders op totdat de ketting op is. Dan kan ook mijn weef eraf. Ik weef nu een badkamerkleedje.
Ik vind het ook erg leuk dat de weefclub in de 'prästgård' is. De, zeg maar pastorie, is nu helemaal in kerststemming gebracht en bij het naar huis gaan heb ik daarvan wat foto's genomen. In de keuken staat een tafel met een klein stalletje en kerstverlichting, voor de ramen hangen kerststerren en zelfs de kleedjes op de tafel zijn aangepast. In de prästgård zijn elke dag wel activiteiten, ik heb nog geen idee over wat er allemaal te doen is.




 Bij het voorportaal staat in de voorveranda een kleine kerstboom met een pakje eronder en aan de andere kant een lantaarn met een lichtje. Het ziet er allemaal erg verzorgd en liefdevol uit.

Op de weefclub hoor ik in de pauzes bij de koffie met wat lekkers erbij ook de nieuwtjes uit het dorp, voor zover ik kan verstaan wat er gezegd wordt. Gerrit doet daar ook elke week even navraag naar :) Zo hoorde ik vorige week dat onze straat helemaal opgebroken gaat worden voor het vervangen van de hoofdwaterleiding. Naast ons huis staan nu diverse graafmachines, daar is ook wat mee gegraven vooral in de tuin van onze overbuurman. Wij hebben geen informatiebrief gekregen zodat we aannemen dat er in onze tuin niet gewerkt hoeft te worden. Vorig jaar hebben wij onze eigen hoofdleiding al vervangen, dat hoeft dus nu niet meer te gebeuren.
In de frisse avondlucht ben ik rond 21.00 uur de begraafplaats weer overgestoken om naar huis toe te gaan. Ik voel me bevoorrecht hier te kunnen wonen en ons leven vorm te kunnen geven zoals we dat nu doen!!

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten