zaterdag 25 mei 2024

Vandaag gingen we naar Mariestad

Vandaag gingen we naar Mariestad. Mijn waslijn is vanwege de schoonmaak en schilderbeurt ontmanteld en we hebben nieuwe waslijndraad nodig. Ik had er op internet naar gezocht, naar lijn met een metalen kern. In de meeste winkels hier wordt wel waslijn verkocht maar met een kunststof vezel als kern. Die waslijn rekt uit bij gebruik waardoor de was bij tijd en wijle bijna op de grond hangt. Bovendien knapt die lijn veel sneller dan die met een metalen kern. Ik zag op internet dat bij de Jem och Fix (dat is een bouwmarkt keten) dat ze het daar verkopen, die met de metalen kern dan. Wel die winkel is in Mariestad. We hadden ook nog een paar andere zaken op ons lijstje staan zodat we dit mooi konden combineren. Bij de Jem och Fix hadden ze idd de gewenste waslijn net nog twee verpakkingen en toch kon ik die aanvankelijk niet kopen..... Het betaalsysteem werkte namelijk niet. Sinds we in Zweden wonen heb ik geen portemonnaie meer. We betalen hier alles met de bankpas. Ik weet niet eens meer precies hoe het geld er hier uitziet want in de jaren dat we hier wonen zijn er nieuwe biljetten uitgegeven. De medewerker vertelde ons dat er bij de Mac Donalds een 'bankomat'  was. Dus wij als een speer naar de Mac Donalds maar hoe ik ook zocht, geen geldautomaat. Ik vroeg aan een medewerker en kreeg als antwoord dat ik dan naar het centrum van de stad moest gaan, echt een halve wereldreis van waar ik op dat moment was. Daar zou een automaat zijn. Gelukkig was er een behulpzame klant bij de Mac Donalds en die vertelde me dat er bij de Toyota garage aan de overkant van de straat ergens een automaat zou moeten zijn. Dat is geen heel precieze aanduiding dus ik ben helemaal om de garage heen gelopen en in de muur van de laatste zijde van het pand vond ik de automaat. 200 kronen gepind en snel terug om mijn felbegeerde waslijndraad te kopen. In de rij bij de kassa zag ik ineens allemaal klanten met briefjes van 100 kronen in de hand staan.... waar haalden ze die ineens vandaan????

Halverwege de middag waren we weer thuis. Het was inmiddels weer heel mooi weer geworden, echt weer om toch nog de lijnpalen te schilderen en ook de witte planken rond de moestuin en ook nog de nieuwe waterpomp op het oude verweerde onderstel en toen ook nog maar even het traphekje van de keuken. Wat een productie ineens.



Ondertussen heeft Gerrit het paadje achterhuis schoon gezocht en het tuintje achter gewied.

's Avonds na het eten hebben we voor in de tuin nog twee nieuwe heesters geplant. De Magnolia van 2018, destijds gekocht als huwelijkscadeau, was ter ziele gegaan. Al jaren lang had die plant het moeilijk en moesten wij hem vertroetelen met losse aarde en water maar deze laatste winter heeft de plant niet overleefd. Nu hebben we er een Cornus Alba staan, een plant voor de niet edele tuin, zo stond het op het kaartje......

Zo krijgen we de boel alweer mooi op orde vind ik zelf 😁

Ik hoop dat jullie net als wij genieten van een weekend met mooi weer, heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons!! 
Wordt vervolgd......














2 opmerkingen:

  1. Wat in mooie sinne op dy lêste foto's. En ja, ik ha ek al jierren gjin beurs meer! Selfs ek gjin pasje. Ik betelje meastal mei de tillefoan. Mar soms binne je bliid dat de âlde methoden it ek noch dogge.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Sjoukje, Ja dy foto's haw ik jùns nommen, dan falt it ljocht sa moai yn de achtertun! Ik betelje ek alles mei de tillefoan mar je sitte dan wol wat oanklaut as de technyk it ôwitte lit.

      Verwijderen