vrijdag 24 mei 2024

En wederom in de tuin

Na het prachtige weer van de afgelopen weken was het wel even schrikken vannacht. We hadden zowaar een dikke bui. Wel fijn dat die 's nachts uit de lucht komt vallen zo hebben we er overdag niet zoveel last van. Vandaag is het windstil, vanochtend was het zwaar bewolkt en vochtig weer, benauwd dus en vanmiddag klaarde het weer op en was het heerlijk buiten.
Omdat het vanochtend niet zo warm was hebben we weer met Gösta gewandeld. Hij vond het heerlijk en wij ook. Op de terugweg liepen we langs de kapper in het dorp. Daar ben ik een aantal jaren terug geweest om mijn haar te laten knippen. Sindsdien heb ik mijn kapsel zelf geknipt, niet omdat de kapper een negatieve ervaring was maar omdat ik geen zin had in een afspraak bij een kapper. Omdat we straks in juni een grote dag hebben dacht ik er maar weer een goed model in te laten knippen. 4 juni om 14.00 uur moet ik er zijn.
Weer thuis zijn we na de koffie in de tuin gaan werken. Daar is nog veel te doen. Temeer omdat we straks in juni de handen wat vrij willen hebben omdat Femke en Louis en Julian dan twee weken bij ons komen. Daarom schuiven we nu wat werk naar voren. Het is net echt werk, we begonnen om 12.30 uur en nu is het 20.48 en zit ik net in de kamer. We hebben driemaal even een korte pauze gehouden.

De tuin begint er alweer een beetje verzorgd uit te zien gelukkig. Ik heb er net nog een paar foto's van gemaakt.

onze twee beuken met de Esdoorn ernaast

Gisteren schreef ik al dat onze beuken nu vol in het blad staan. Ik heb ze hier op de foto met één van onze jonge Meidoorns, die welke we drie jaar geleden nieuw hebben aangeplant, op de voorgrond. De tweede Meidoorn heeft dit jaar voor het eerst rode bloemen.


Die doet het ook net ietsje beter dan die op de voorgaande foto. Hoe dat kan.... geen idee.
Langs de weg staat ook nog een grote Esdoorn en achter die Esdoorn staat nog een oude Eik. 
Ik hoor je al denken.... wat een bomen. En dat is ook zo en dat geeft een heel verstillende sfeer zo zomers in onze voortuin. Ik vind het prachtig, ook al is het veel werk met die bomen.

de Eik 




Aan de rechterkant van ons huis staan ook nog vijf bomen. De achterste is een Linde waarvan de helft al eens in een storm is gesneuveld maar die zich weer heel goed heeft hersteld van die amputatie. 

De seringen doen het ook heel goed. De Seringenhaag die we een heel aantal jaren terug hebben aangeplant met loten van de Seringenboom bij de Spa omgeving bloeit dit jaar als een tierelier. Een heel mooi gezicht en het ruikt er ook nog eens heel lekker wanneer je in de buurt ervan in de tuin aan het werk bent.


Deze witte staan achter ons huis en ook die bloeien dit jaar heel mooi.

En dan vergeet ik bijna de appelbomen te noemen. Toen we hier net kwamen wonen hebben we die bomen rigoureus moeten snoeien omdat ze sterk verwaarloosd waren. Jarenlang hadden die appelbomen te kampen met stressgroei. Die fase lijken we nu gepasseerd en de bomen staan er echt prachtig bij.


In het deel van de tuin waar de appelbomen staan laten we nu een deel van het gras staan voor de insecten. Dat is dit jaar voor het eerst. Gaat het goed dat komt er later in een ander deel van de tuin ook zo'n veldje.

Gerrit heeft vandaag alle kantjes getrimd en ook rond de bomen en de struiken, altijd een heel werk, ik heb het houtwerk van de moestuin en de waslijn schoongeboend en eerlijk is eerlijk, daar is het erg van opgeknapt. 


Gerrit heeft de lijnpalen extra verstevigd want die begonnen een beetje scheef te staan. Morgen of overmorgen ga ik de palen schilderen waarna we nieuwe lijnen aanbrengen en dan staat het er weer fris bij. 

het was geen luxe.

Vanavond hebben we alle tuinrommel bij elkaar geharkt en opgeruimd en toen zag ik dat de Rododendron ook al bijna bloeit, het kan niet op....


Dit moet nog

En nog een heerlijke foto als afsluiting!


Ik zou mijn armen nu wel eventjes willen afhaken. Morgen misschien maar even iets anders doen dan werken😂

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd.....


















2 opmerkingen:

  1. Wat ziet jullie tuin er weer prachtig uit! Natuurlijk ook veel onderhoud, maar toch ook nu weer eer van jullie werk. Het is gelukkig weer mooi weer. Wij genieten ondertussen juist van een rustig-aan-op-vakantie in Zuidwest Noorwegen. Zoveel moois al weer gezien, die rust, die schone lucht en alles weer net even anders dan in Zweden. Morgen staat er weer een mooie wandeling op het programmaonderdeel nog even droog weer.
    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet ervan, lekker wandelen in Noorwegen, hoe mooi wil je het hebben!! Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen