donderdag 11 januari 2024

Het Vikenmeer



Vandaag hebben we echt niet veel gedaan. Rustig ontbijt, beetje praten, beetje lezen en daarna de wandeling met Gösta. 
Deze keer voor de eerste keer dit jaar naar het Vikenmeer. Het heeft al geruime tijd behoorlijk gevroren en in Nederland zou het op het meer zwart zien van mensen op de schaats, jong en oud. 

Dit troffen we vanochtend aan. Een groot meer bedekt met ijs en sneeuw en niemand op het ijs. Toen we heel goed keken konden we zien dat vlak aan de walkant, bij het strandje waar je zomers kunt zwemmen, sporen van een slee waren te zien. Dat was alles.




Er is ook geen baantje geveegd waardoor het ook niet zo uitnodigt om te gaan schaatsen. Wellicht dat de gemiddelde leeftijd van de mensen in ons dorp ook wel een rol speelt. Ik denk zo dat de meeste mensen die hier wonen niet meer op de schaats komen. 

Ineens moet ik denken aan de winters van mijn jeugd in Friesland. Mijn pake en beppe woonden in Grou. Elk jaar kochten zij voor ons een kaartje van de IJswegencentrale. Die IJswegencentrale die veegde de banen wanneer er ijs op het meer lag. Dan was 'De baan erdoor' en kon je vertrouwd op het ijs. Dat was misschien niet elke winter maar toch wel heel regelmatig. Wij schaatsten daar ook en aan het kaartje op je jas was te zien dat je betalend gebruiker was. Zo was dat toen geregeld. Later toen wij zelf kinderen hadden, kocht mijn moeder, die toen ook in Grou woonde, ook nog kaartjes van de IJswegencentrale. Ik geloof niet dat wij met onze kinderen ooit in Grou op het Pikmeer hebben geschaatst. Ik herinner mij een paar keer een tochtje in Eernewoude en een paar keer ijspret op de grachten in Dokkum. 

Hier geen IJswegencentrale die banen veegt en zoals gezegd geen schaatsers. Wij houden het ook maar bij wandelen. Heerlijk was dat vandaag bij een milde temperatuur met nog de hele dag een beetje vorst.

Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd....




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten